Iveco presenta un expedient temporal de sis mesos per a tota la plantilla
Els 240 treballadors de la planta de la Zona Franca han convocat per avui una vaga de 24 hores
Iveco va presentar a les autoritats laborals la proposta d'expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal el dia 23 d'abril. Si s'aprova, el començaria a aplicar el 28 de maig i, prenent també el mes de vacances, no reprendria la producció fins l'1 de gener de l'any que ve, segons van explicar ahir fonts de la UGT. L'expedient afectaria la totalitat de plantilla de la factoria de la Zona Franca, on Iveco fabrica autobastidors d'autocars i autobusos. De totes maneres, els sindicats alerten que ja per al 2010, l'empresa podria plantejar un expedient de rescissió de contractes «i el tancament de la planta de Barcelona», segons va explicar Manel Muns, secretari general de la secció sindical de la UGT a Iveco España –l'antiga Pegaso–, que és la divisió de vehicles industrials del grup Fiat.
L'empresa ja va decidir fa uns mesos extingir la línia de muntatge de bus urbà i traslladar-la a les plantes de Nonet (França) i de Gottaminarda (Itàlia), la qual cosa representa la deslocalització del 40% de la producció de Barcelona. De fet, la intenció de la multinacional, segons expliquen els sindicats, es només concentrar a Barcelona la fabricació d'autobusos interurbans, «una producció molt menys estable i que suposa menys hores de treball», segons Muns.
Els sindicats denuncien que, durant les negociacions, l'empresa ha mantingut una actitud «immobilista» i que no ha volgut fer cap tipus d'aproximació al posicionament del comitè d'empresa. A més, és previst que el període de consultes finalitzi aquesta mateixa setmana.
Vaga de 24 hores
A causa del poc avenç de les negociacions i l'actitud de l'empresa, els treballadors han convocat per al llarg del dia d'avui una jornada de vaga de 24 hores i el tancament dels treballadors a les instal·lacions de la Zona Franca a partir de les sis del matí. A més, s'han convocat manifestacions a la plaça de Sant Jaume per als dies 14 i 20 de maig i a la Zona Franca, els dies 18 i 28 de maig.
L'ERO pot afectar 1.200 treballadors de Tona i Arbúcies
L'expedient temporal es planteja per a tota la plantilla de la Zona Franca, 240 treballadors de Barcelona, però els sindicats avisen que pot acabar afectant fins a 1.200 treballadors d'altres empreses dedicades als components i a la carrosseria, sobretot d'Arbúcies (la Selva) i Tona (Osona), que són les localitats on es finalitzen la majoria d'autocars i autobusos fabricats per Iveco a la Zona Franca. Actualment, l'empresa està fabricant els autobusos urbans de Barcelona, Madrid, Sevilla, Màlaga, Salamanca i València, entre altres ciutats. En aquest sentit, el comitè d'empresa d'Iveco ha demanat a les administracions públiques i a les empreses privades de transport col·lectiu que no comprin cap vehicle que no s'hagi fabricat en territori nacional.