Gran angular

Negres temors a la costa tarragonina

Els reiterats vessaments de fuel generen preocupació al territori i s'exigeixen a Repsol plenes garanties de seguretat

“El risc zero no existeix”, advertia aquesta setmana Antoni Brufau en una visita a Tarragona. El president de Repsol provava de posar fre així a les crítiques que ha rebut la companyia arran de la seva suposada falta de diligència a l'hora d'evitar tres vessaments de cru al litoral tarragoní en tan sols tres mesos de diferència. La sentència de Brufau no ha servit per temperar el clima de preocupació que s'ha instal·lat al sud del país, sobretot entre aquells que veuen en les fuites de fuel una amenaça per a la seva subsistència econòmica, però sí que ho ha fet més fàcil un altre anunci fet pel mateix Brufau: la companyia petroliera farà una inversió de 130 milions d'euros per millorar la seguretat de les instal·lacions que té a les costes de Tarragona.

El màxim responsable de Repsol ha detallat que la inversió ja estava prevista però que s'accelerarà perquè, segons admet, si haguessin tingut reforçades les garanties de seguretat els darrers vessaments s'haurien pogut evitar.

Però Repsol, malgrat haver estat la darrera protagonista, no és l'única companyia que ha tingut relació amb la contaminació de les aigües tarragonines, unes aigües on s'han produït fins a 18 vessaments de consideració al llarg de l'última dècada.

LA INFORMACIÓ, DE PRIMERA MÀ.

Els qui més temors han mostrat per les conseqüències que té cada accident són, sobretot, els pescadors. De fet, arran dels darrers episodis ja han mantingut contactes amb Repsol per saber de primera mà quina estratègia pensa seguir la companyia per evitar més vessaments. El patró major de la confraria de pescadors de Tarragona, Esteve Ortiz, ha tingut una primera trobada amb responsables de l'empresa i, de la mateixa manera, el president de la Federació de Confraries de Pescadors de Tarragona, Josep Molina Navarro, ja ha apuntat que tenen la intenció de demanar a Repsol compensacions pels greuges soferts.

Fent una crida a la calma dels consumidors Molina detalla que “el peix no ha tingut cap problema perquè marxa del lloc on hi ha la taca”, però afegeix que la cosa sí que repercuteix negativament en els pescadors perquè “perden les referències dels caladors on estaven pescant. És com començar de zero perquè cal tornar a detectar les bones zones per pescar, i això vol dir més hores de feina i més despesa en gasoil”. El president de la federació destaca que és imprescindible una relació de col·laboració entre la petroliera i els pescadors perquè “nosaltres solem ser els qui primer detectem qualsevol incidència”.

Eduard Rovira és el secretari de la confraria de pescadors de Torredembarra i explica que aquesta classe de fets tenen sempre efectes negatius: “Ningú vol arreplegar peix brut, però el mar és el que és i això fa que els barcos s'acabin apilant per trobar gènere”. Pel que fa a la incidència que tenen aquests accidents en el mercat, Rovira destaca que “és evident que donen mala imatge al producte. Un peixater de Castelldefels em comentava que si diu als clients que porta peix de les aigües de Tarragona, no el volen”. La clau, diu, és resoldre la incidència de manera ràpida, ja que així es trastoca al menys possible l'hàbitat de la fauna marina. De la mateixa manera opina el secretari de la confraria de Deltebre, Pas



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.