economia
Santa Susanna ha d'eixugar un deute de 7,7 milions
El ple aprova una ampliació fins al 2020 del pla de sanejament aplicat ja el 2007
L'equip de govern diu que no pot demanar crèdit i que se'n sortirà amb recursos propis
La situació financera de l'Ajuntament de Santa Susanna és prou coneguda. El petit municipi s'ha vist obligat a ampliar l'aplicació del pla de sanejament imposat el 2007 fins al 2020 per intentar eixugar un deute de 7.761.476 euros provocat per un seguit d'inversions en estructures fetes en mandats anteriors que o bé han estat deficitàries o bé es van tirar endavant sense haver-ne resolt el finançament. L'objectiu que defensa el govern municipal, de majoria de CiU, és poder eixugar els deutes municipals en aquests deu anys de marge, i es marca el repte de fer-ho amb recursos propis. Bàsicament, perquè el nivell màxim d'endeutament de l'organisme ja fa temps que es va superar.
L'hostaleria, la salvació
L'alcalde de Santa Susanna, Josep Monreal (CiU), admet: “El panorama és molt complicat, però ens en podem sortir amb esforç i sacrifici”. Monreal assegura que la venda de patrimoni municipal és la solució. “Disposem d'una parcel·la de terreny a la zona del Torrentó de Can Gelat proindivisa amb un altre propietari hoteler que està disposat a comprar-nos la nostra part per desenvolupar urbanísticament la zona”, explica l'alcalde. En aquest sentit, des de l'Ajuntament es posarien a subhasta els terrenys i l'hoteler tindria, segons marca la llei, dret preferent a l'hora d'adquirir-los. “L'acord amb el propietari, per facilitar-li l'adquisició, li permetria anar pagant al consistori anualment una quantitat semblant a la que hem de destinar a eixugar el deute”, afirma Monreal.
Altres mesures
La pressió fiscal que afecta la hisenda municipal de Santa Susanna, però, reclama altres mesures d'estalvi que garanteixin superar el deute acumulat. Entre aquestes, destaca una revisió dels recursos ordinaris del consistori que, invariablement, han de ser reduïts. A més, tal com va explicar l'alcalde en l'últim ple, en què es va aprovar el pressupost ordinari pel 2011, caldrà reduir la despesa en personal, que es preveu que sigui d'un 10% respecte al 2010. “Un dels nostres pitjors problemes és la càrrega financera amb els bancs, que ens hipoteca 1,1 milions d'euros anuals d'un pressupost que aquest any puja a 7.019.968 euros”, admet l'alcalde.
D'altra banda, el consistori ha arribat a un seguit de pactes amb les principals empreses proveïdores que acumulen un deute important no eixugat per l'Ajuntament. “Aquests convenis transaccionals que van obtenir el vistiplau de l'Ajuntament permeten renegociar les condicions del pagament, que es fa fraccionat i que alhora permet continuar mantenint relacions de proveïment amb les firmes”, va afirmar l'alcalde, que va recordar que les beneficiàries d'aquests convenis són, entre d'altres, Tallers Comas, Serveis Marítims de la Mediterrània, Dragados i Prosanex.
Monreal reconeix que el municipi no podrà tirar endavant “fins d'aquí a uns quants anys” cap projecte urbanístic que no tingui el finançament assegurat. Tot i admetre que se sent responsable en part de l'estat de les finances actuals de l'Ajuntament –“perquè també hi era en anteriors mandats, encara que no com a alcalde”–, considera que la gestió feta pel seu antecessor, Joan Campolier (CiU), no va ser l'encertada, “perquè es va tirar endavant sense disposar dels diners necessaris”.