L'àrea d'automoció de Ficosa vol facturar el 50% a Amèrica i Àsia
Enfoca una nova estratègia cap a la innovació electrònica i la diversificació sectorial més enllà de l'automòbil. Tanca el 2010 amb un resultat net de 20 milions després dels números vermells del 2009
La nova Ficosa passa de tres a cinc àrees de negoci amb enginyeria i renovables
Parlar de Ficosa és parlar d'un nom històric en el panorama industrial català, fundat per les famílies Pujol i Tarragó -la segona generació de totes dues hi són ara al capdavant-, i líder en sistemes i components per a vehicles a tot el món, des de palanques de canvi i retrovisors fins a la tecnologia més complexa com ara sistemes de visió nocturna i de detecció de somnolència. Durant el 2008 i el 2009, però, el grup no va ser aliè a la crisi, amb un important descens de vendes que el va fer reaccionar amb un pla per adaptar la companyia a un nou mercat. Des d'on? Doncs amb la nova joia de la corona, com és l'antiga planta de Sony a Viladecavalls, que Ficosa va adquirir a final del 2010. I com? Buscant més valor afegit, diversificant i potenciant la internacionalització. Així, Ficosa vol expandir més les vendes exteriors i preveu, el 2012, que la divisió d'automoció ja facturi el 50% a l'Amèrica del Nord i Àsia. En aquest sentit, el conseller delegat del grup, Xavier Pujol, explica: “Hem aprofitat la crisi per fer de Ficosa una companyia més forta i amb més projecció, amb cinc grans eixos: globalització, diversificació, innovació, eficiència operacional i enfortiment financer”.
Per potenciar el ressorgiment, el grup ha dut a terme accions financeres, de producte i de mercat el 2010, per tancar l'any amb un resultat net d'uns 20 milions d'euros (el 2009, va presentar pèrdues per 42 milions). I tot gràcies al fort augment de les vendes, la reducció de costos -en 45 milions d'euros- i la desinversió en actius no estratègics, com ara la venda del 50% d'una join venture amb l'alemanya Huf. El 2010 va aconseguir nous fons per 200 milions d'euros, procedents d'una ampliació de capital de 50 milions -a través de l'Institut Català de Finances- i un acord de finançament de 108 milions amb nou entitats financeres. Un respir per a una companyia que en els dos exercicis anteriors havia presentat expedients de regulació i havia frenat l'entrada en algun país, com ara Sud-àfrica.
Ficosa ha decidit enfocar la seva nova estratègia cap a la innovació electrònica i la diversificació sectorial. L'emplaçament a Viladecavalls -amb 60.000 m²- li permet accelerar la transformació. L'objectiu és convertir-se en la firma líder en el camp dels sistemes electrònics vinculats a la seguretat, les comunicacions i l'eficiència energètica. Així, aquesta multinacional nascuda ja fa més de 60 anys i amb presència en 19 països considera que surt “reforçada de la crisi”, segons Pujol, i fa un salt qualitatiu diversificant. La nova Ficosa manté les divisions d'automòbil, vehicle comercial i tecnologia, a les quals suma les de renovables i enginyeria.
La unitat centrada en energies renovables se situarà a Rubí, per dissenyar-hi i fabricar productes vinculats amb l'energia solar i eòlica, així com amb el reciclatge de residus.
La transformació iniciada pel grup cap a productes de més contingut electrònic i programari s'accelera amb l'adquisició de l'antic centre de Sony i culminarà amb la creació d'un centre d'excel·lència electrònica, el quart d'aquestes característiques de Ficosa a tot el món. Així, el grup potenciarà el centre de Viladecavalls -traslladant personal de Rubí i Mollet-, i mantindrà el de fabricació de miralls exteriors a Sòria.
TRASLLAT.