Economia

L'Estat constituirà en el segon semestre del 2011 dues filials per al Prat i dues per a Barajas

El ministre de Foment avança que aquesta setmana començarà la segona fase del procés de liberalització de les primeres 13 torres de control

Blanco diu que Aena preveu entrar en beneficis el pròxim any, quatre anys abans dels previst

El ministre de Foment, José Blanco, ha anunciat que una vegada constituïda la societat mercantil AENA Aeroports, que es preveu per abans de l'estiu, s'implantarà el nou model de gestió, que implica l'entrada de capital privat fins a un 49% en AENA i la creació de quatre societats filials, dues per cada aeroport, per a les concessions de Barcelona-El Prat i Madrid-Barajas.

A més, ha avançat que aquesta mateixa setmana començarà la segona fase del procés de liberalització de les primeres 13 torres de control, en què les 10 empreses que opten han de presentar l'oferta tècnica de prestació del servei i la seva valoració econòmica, a més de presentar la certificació requerida com a proveïdor, que ja disposen vuit d'aquestes entitats, abans de passar a la selecció final.

El govern preveu finalitzat el procés els primers proveïdors podran estar prestant el servei de control en aquestes 13 torres --Alacant, València, Eivissa, La Palma, Lanzarote, Fuerteventura, Sevilla, Jerez, Sabadell, Quatre Vientos, Vigo, A Corunya i Melilla-- a començament de 2012.

Durant la seva compareixença davant de la Comissió de Foment del Congrés, Blanco ha explicat que cada aeroport concessionat tindrà dues societats filials una de gestora i una altra de seguiment de la concessió, en què les comunitats autònomes i ajuntaments tindran una presència “determinant”, segons l'acord tancat amb ERC el mes de febrer passat.

Per això, AENA Aeroports crearà dues filials, el capital de les quals serà íntegrament públic, per atorgar la concessió en els dos principals aeroports de la xarxa. Així, l'actual conveni col·lectiu seguirà vigent als dos aeroports, garantint el dret dels 2.800 treballadors que utilitzen.

Per a l'entrada de capital privat a AENA, l'objectiu de la qual, ha defensat Blanco, “no és recaptatori” sinó “maximitzar el valor dels ingressos i garantir el màxim valor per a l'empresa”, Foment estudia diversos escenaris des de la col·locació d'un determinat percentatge a inversors institucionals, com a fons internacionals, fins a una possible sortida a Borsa, si les condicions així ho aconsellen.

També durant el segon semestre d'aquest any AENA, que continuarà estant representada en les societats concessionades, licitarà mitjançant concurs públic fins a un 40% en les esmentades societats.

Així, ha indicat que els cànons que ingressi AENA s'utilitzaran per equiparar els comptes de resultats dels aeroports que gestioni la societat.

En aquesta línia, Blanco ha avançat que l'ens preveu entrar en beneficis el pròxim any, quatre anys abans dels previst, si es confirma la recuperació del trànsit aeri --un 5,5% més de passatgers en el que portem d'any--, i després de millorar els seus resultats un 55% en 2010, amb unes pèrdues de 157,1 milions d'euros.

El titular de Foment ha destacat que les previsions indiquen ja que AENA tindrà resultats positius el 2013, tot i que l'objectiu és que el 2012 l'empresa pública pugui entrar en beneficis, “gràcies a la millora dels ingressos, la important disminució del salari dels controladors i els rígids plans d'austeritat”. Així, ha recordat que les taxes de navegació aèria s'han reduït un 7,8% aquest any, rebaixa que es podrà doblar el 2012.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.