Opinió

Reforma de la llei concursal (i ja en van tres...)

El passat 1 d'abril, el govern va presentar un nou projecte de reforma de la llei concursal. Aquesta reforma és la tercera que es presenta en matèria concursal des que es va aprovar la llei, el juliol de l'any 2003. És la mateixa exposició de motius la que destaca que la reforma busca “corregir errors d'enfocament detectats en la pràctica, així com completar les llacunes de la llei”, perquè, encara que un dels principis essencials de la llei és el de mantenir la viabilitat de les empreses, la majoria dels concursos continuen acabant en liquidació. És per això que el govern torna un altre cop a ajustar la llei amb noves mesures que pretenen, per una banda, ajudar les empreses durant el període en què es troben en concurs per evitar-ne la liquidació, i a la vegada, agilitzar els procediments i alleugerir la càrrega de treball dels jutjats mercantils.

Així, doncs, entre les noves mesures de caràcter organitzatiu, es pretén dotar de més competències els administradors concursals, per exemple permetent que es puguin vendre actius amb anterioritat a la liquidació amb la proposta degudament justificada per part dels administradors concursals sense necessitat d'esperar a l'autorització del jutjat o la possibilitat que l'administració concursal pugui esmenar d'ofici els errors a la llista dels creditors sense necessitat d'acudir als procediments incidentals que dilaten el procediment.

Es pretén igualment alleugerir i simplificar el mateix procediment, reduint les acumulacions dels procediments oberts amb anterioritat al concurs que fins ara s'hi acumulaven mitjançant incidents i que, a partir d'ara, se seguiran tramitant fora del concurs pel tipus de procediment que s'anaven tramitant, també les publicacions dels edictes i anuncis relatius al concurs es preveu que siguin més ràpides, sobretot la publicació obligatòria al BOE, que es la que determina el còmput dels terminis del procediment, de tal manera que es pretén escurçar-los i, a més, que aquestes publicacions siguin gratuïtes. Així mateix, a partir de l'entrada en vigor de la reforma, el jutge pot decidir unilateralment que un concurs, si preveu que no serà gaire dificultós, pugui ser tramitat com un procediment abreujat, preveient-se la possibilitat de passar-lo a ordinari i a la inversa, si les circumstàncies ho requereixen.

Pel que fa a la vida de les empreses en concurs, s'introdueix el concepte que a la pràctica s'ha denominat fresh money, que fa referència a les injeccions de diners que reben les empreses en concurs dins d'un acord de refinançament. La reforma estableix que el 50% d'aquest diner nou que arriba a les empreses gràcies a un acord de refinançament i que suposa millorar la tresoreria en un moment crític, té la consideració d'un crèdit contra la massa i, per tant, té prioritat en el seu cobrament, fet que suposa més garantia per a les entitats financeres que concedeixin nous crèdits a les empreses en concurs i un element més per a l'avaluació de la concessió de crèdits per a elles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.