Economia

Dos llaguts bessons

L'Ajuntament construeix una embarcació turística amb el suport de la Generalitat i que tindrà capacitat per a 53 passatgers

Entrarà en funcionament aquesta temporada i complementarà l'oferta de ‘Lo sirgador'

L'oferta d'embarcacions fluvials al tram català de l'Ebre incrementa a poc a poc. Si fa un any s'estrenava el primer llagut turístic batejat amb el nom de Lo sirgador, aquesta temporada s'hi afegirà un germà bessó, Lo roget. Tot i que la Generalitat va preveure des d'un principi la construcció de dos llaguts turístics, finalment es va optar per construir-ne un i destinar recursos a la seua promoció i deixar que la iniciativa privada s'aventurés a encarregar una altra embarcació. Però no ha estat cap empresa la que s'ha decidit a apostar per la navegació en llagut, sinó que és l'Ajuntament d'Ascó que ha finançat la major part del cost de la segona embarcació que aquesta temporada navegarà per l'Ebre. Així, l'Ajuntament d'Ascó s'ha fet càrrec del 75% del pressupost de Lo roget, mentre que la Generalitat n'ha assumit el 25% restant. Pel que fa al cost de l'embarcació turística, ha estat d'uns 190.000 euros.

La construcció de Lo roget està totalment acabada i d'aquí a pocs dies es farà la prova d'estabilitat de l'embarcació al port de Sant Carles de la Ràpita, per després traslladar-la a l'embarcador d'Ascó. Tant Lo sirgador com Lo roget són embarcacions que evoquen els llaguts tradicionals que fins a principis del segle XX transportaven mercaderies per l'Ebre, però incorporen dos motors amb 90 cavalls de potència per navegar, mentre que la vela té una finalitat purament ornamental. Tenen una eslora de 15 metres, una mànega de 3,80 metres, un puntal de construcció d'1,40 metres, un calat de mig metre i una capacitat de 53 passatgers. Lo sirgador incorpora elements museogràfics i un sistema d'àudio que explica la història dels llaguts tradicionals i reprodueix la conversa entre dos patrons d'embarcació. En el cas de Lo roget, encara no està clar de quins elements museogràfics disposarà, però també recordarà la història d'aquestes embarcacions tradicionals. Pel que fa a la denominació del segon llagut turístic, l'Ajuntament d'Ascó ha optat pel nom d'un bandoler morisc que va evitar la seua expulsió el 1609 i es va refugiar a la zona. Un cop l'Ajuntament rebi l'embarcació i els permisos per poder navegar per la via fluvial, el següent pas serà la convocatòria d'un concurs públic per adjudicar l'explotació del servei turístic.

Coincidint amb la Setmana Santa i l'inici de la temporada de navegabilitat, Lo sirgador reprendrà els viatges pel riu. Llaüts de l'Ebre, l'empresa que explota el servei turístic, oferirà itineraris entre Tortosa i Miravet. De fet, la idea és que Lo sirgador se centre aquesta campanya en el tram comprès entre Tortosa i Miravet, mentre que la part nord, de Miravet a Ascó, es reservarà per a Lo roget. El 2010 es va incrementar un 30% el nombre d'usuaris de la via navegable, un increment que respon, en part, a l'entrada en funcionament del llagut turístic, ja que de les embarcacions que naveguen pel tram català de l'Ebre és la que té més capacitat per a passatgers. Una capacitat que aquesta temporada es duplicarà amb l'entrada en servei del llagut bessó que solcarà també les aigües de l'Ebre.

‘Lo roget'
L'Ajuntament d'Ascó ha batejat el llagut turístic amb el nom d'un bandoler morisc que va evitar la seua expulsió el 1609 i es va refugiar a la zona. L'embarcació és idèntica a ‘Lo sirgador', que es va posar en marxa l'estiu passat.
53
passatgers
és la capacitat de l'embarcació turística, que navegarà pel tram comprès entre Miravet i Ascó.
75%
del pressupost
del llagut turístic ha anat a càrrec del consistori d'Ascó, mentre que la resta l'ha finançat la Generalitat. Ha costat uns 190.000 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.