Empreses

Vertisub inicia el salt a l'exterior amb l'obertura d'una filial a Xile

La firma aposta per créixer a Amèrica, on també preveu entrar a Colòmbia, el Brasil i als EUA, per contrarestar la crisi del mercat espanyol i ultima l'entrada de nous socis al capital per reforçar-se

Preveu invertir fins a 11 milions d'euros fins al 2016 per créixer
a l'exterior

La crisi econòmica ha minvat fins a l'extrem les oportunitats de negoci a l'Estat espanyol i per això Vertisub s'ha abocat en el seu procés d'internacionalització.

L'objectiu prioritari és l'Amèrica Llatina i la primera parada serà Xile. Allà, la companyia posarà en marxa una filial aquest mateix estiu. Pilar Almagro, sòcia i directora general d'aquesta companyia especialitzada en construcció vertical i també en el manteniment i la reparació de façanes i plantes industrials, ja té les maletes preparades per marxar cap al país andí i aixecar el que serà la primera delegació a l'exterior. “Hi vaig jo perquè ja he viscut aquest procés amb la creació de l'empresa aquí, però també per donar exemple, no podem demanar als nostres treballadors mobilitat si no estàs disposat a fer-ho tu mateix”, explica.

La decisió de començar per Xile ha estat condicionada en part pel coneixement que Pilar Almagro té del país andí, al qual viatja sovint, però “també perquè és un país que ofereix oportunitats de negoci i seguretat jurídica”, hi afegeix. Després de Xile vindrà el Brasil, probablement el 2013. “Ho hem deixat per a una segona etapa, en part perquè ens sembla un país complicat i perquè amb vista als Jocs Olímpics veiem massa competència”, explica. Un cas diferent és el de Colòmbia, on Vertisub ultima la seva entrada a través d'un soci local.

El pla estratègic de la companyia preveu també l'entrada als Estats Units pel 2016, tot i que Almagro reconeix que fins aleshores “poden passar moltes coses”. El que està clar és que la complicada situació a l'Estat espanyol fa molt difícil créixer amb el negoci local i per això la sòcia de Vertisub destaca que ara un dels objectius clars és generar negoci a l'exterior. I una de les vies per guanyar nous contractes serà, explica Almagro, acompanyar els grans clients nacionals en els seus projectes a l'estranger. Per exemple, la firma ha aterrat a Bolívia a través de Repsol. Allà, hi van amb el grup de rescat industrial per assumir la seguretat en el transport de maquinària i persones a través de la serralada de Caipipendi, amb desnivells de 70 graus, i formant part del projecte per construir un nou gasoducte.

PES EN LA FACTURACIÓ.

Vertisub treballa sobretot amb grans empreses del sector energètic, de tractaments d'aigua i mineria en el manteniment i reparació de les seves instal·lacions. El problema, diu Almagro, és que aquests grups han reduït pràcticament a zero els seus pressupostos de manteniment i això ha fet caure en picat la facturació a l'Estat espanyol. “La nostra previsió és que el 2014 ja tinguem més negoci a fora”. Almagro ho té clar perquè, tal com explica, en aquests últims mesos l'empresa ha fet un estudi exhaustiu d'oportunitats de negoci a diferents mercats: “Hem mirat arreu del món i Espanya no sortia a la llista dels primers 15 països amb oportunitats de creixement”, diu.

Per assumir tot el pla d'internacionalització, la companyia preveu una inversió inicial de 3 milions d'euros i d'11 milions fins al 2016. Per això està en la fase final de negociacions per donar entrada a dos nous socis que aportarien justament aquesta inversió inicial.“La decisió va arribar una mica forçada pel tancament dels bancs, però estic segura que amb aquesta operació l'empresa millorarà; és un moviment molt saludable”, explica Almagro. I és que, com destaca la directora general de Vertisub, el fet que se'ls associï al sector de la construcció ha estat un llast en aquest temps de crisi.

Al mercat espanyol Vertisub preveu consolidar posicions amb un catàleg ampliat de serveis que recull actuacions de rescat industrial per a casos d'accidents, el disseny i instal·lació de sistemes de protecció i seguretat en la indústria, la formació en seguretat i salut a través de l'escola Vertisub o el control d'accés a espais confinats, entre altres punts.

En tot cas, el creixement vindrà sobretot de fora i en aquest punt Vertisub confia a tancar aquest any amb unes vendes de 9,3 milions d'euros, per arribar als 27,4 milions el 2017. “És un pronòstic conservador, tenint en compte que encara no sabem quin serà el comportament d'aquests mercats, però creiem que aquests números són molt realistes”, explica Almagro.

A l'Estat espanyol, Vertisub té oficines a les Canàries i al centre de la península a la localitat de Puertollano. A Catalunya, la firma té presència a Ripollet, on té l'escola en la qual forma els seus professionals, i des de fa un any té la seu central a l'edifici d'Esade Creapolis, a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental). La seva plantilla oscil·la en funció de les obres i els projectes i pot anar de les 100 a les 200 persones.

Accions singulars

Nedar en una piscina nuclear

La cartera de projectes de Vertisub està carregada d'actuacions singulars, però una de les que més crida l'atenció és la que van portar a terme a finals del 2010 a la central nuclear de Cofrents (Iberdrola), situada al País Valencià. Allà els van contractar per fer treballs de manteniment dins les aigües contaminades del circuit primari. Es tractava d'entrar a l'anell de supressió per retirar les escombraries que havien anat caient a l'aigua al llarg dels anys. “Ens van dir que calculéssim que hi hauria uns 15 quilos però al final en vam trobar 150!”, diu Pilar Almagro. Ningú abans havia fet una acció així en una central nuclear.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.