Empreses

Factoria d'Imatges aposta per la recerca per ser competitiva

Ultima una eina per adaptar continguts a Ipad i Android. La firma bagenca obre enguany una oficina a Munic i mira a la Xina i Amèrica

Planet Factory és un projecte per desenvolupar continguts multiplataforma

Factoria d'Imatges, l'empresa líder a Catalunya en la creació de continguts educatius interactius, obrirà aquest any una delegació a Munic en col·laboració amb una firma local en la que serà la seva primera incursió directa a l'exterior. L'empresa de Cabrianes (Bages) inscriu aquest pas dins un procés d'internacionalització que també posa en el punt de mira la Xina, els Estats Units, Llatinoamèrica i Sud-àfrica. De fet, aquesta és una de les quatre potes d'un pla estratègic que Factoria d'Imatges va aprovar l'any passat per afrontar el nou escenari actual. L'empresa, que des del seu naixement l'any 2000 ha fonamentat la seva activitat en la venda de serveis a clients bàsicament institucionals i editorials de Catalunya i Espanya, ha vist com la crisi ha reduït les vendes a la meitat des de l'any 2007, en part per la disminució del nombre d'encàrrecs i en part per l'augment de la competència exterior. Es tracta d'una empresa basada en la creativitat, però tot i això Bernat Casanovas, un dels socis fundadors i coordinador de projectes, explica: “Al final som prestadors de serveis que facturem hores de feina i que hem deixat de ser competitius amb els preus que ofereixen empreses d'altres països.”

La crisi ha estat una forta sacsejada. Atacant els costos i reduint la plantilla –de 12 a 9 treballadors- han aconseguit aguantar la tempesta sense que els balanços es tenyissin de vermell. La reacció ha estat un replantejament radical del model de negoci: calia millorar la variable de la productivitat i minimitzar alguns riscos derivats de l'elevada especialització en el sector dels continguts pedagògics o l'excessiva dependència del mercat domèstic.

La internacionalització és una de les conseqüències lògiques d'aquesta reflexió però no és la línia de treball més ambiciosa. En la punta de llança i com a primer pilar del pla estratègic se situa el projecte Planet Factory, que ha de servir a la firma bagenca per fer un salt competitiu. És una eina de creació de continguts multimèdia que simplificarà l'adaptació dels nous desenvolupaments als dispositius de consum actuals, és a dir, Ipad o Iphone (Apple) i Android (Google). Disposar d'aquest estri d'estandardització, sense competència en el mercat, reduirà els costos de producció i el temps per arribar al mercat.

En aquest projecte liderat per Factoria d'Imatges, que significarà la inversió d'un milió d'euros, també hi participen altres firmes generadores de continguts i centres tecnològics catalans i bascos. “El primer gran paquet de desenvolupament estarà disponible el març del 2012”, explica Casanovas.

Planet Factory no serà una eina exclusiva per a l'autoconsum dels creadors, sinó que es comercialitzarà mitjançant la venda de llicències a altres empreses que vulguin adaptar els seus continguts a l'Ipad o l'Android. També s'oferirà a empreses amb què s'arribi a acords de col·laboració. Les característiques d'aquest projecte també els donen un avantatge competitiu en el canal comercial, ara que Factoria d'Imatges té clar que vol prioritzar la venda directa al treball per a tercers.

DIVERSIFICACIÓ.

Factoria d'Imatges va néixer el 2000 per iniciativa de tres amics que compartien la passió pel disseny multimèdia. El mercat i la inclinació d'alguns dels fundadors van anar fent decantar el negoci cap a la pedagogia. Es van fer jocs interactius pensats per gaudir en família, com ara el PC Fit, que es podria considerar un precedent de la Wii Fit, que encara es comercialitza i que s'ha traduït a set idiomes. La facturació s'anava doblant cada any i l'especialització es va veure com un encert.

L'aposta del govern tripartit per la introducció dels ordinadors a les aules va obrir noves expectatives que finalment han estat fallides: “Ha estat una lliçó: no ens podem limitar ni en mercat ni en sector”, diu Casanovas.

Així és com la firma s'ha embarcat en un interessant projecte en el camp de la salut [vegeu requadre] i en un altre de turisme, camp en què Factoria d'Imatges veu un dels grans àmbits de creixement dels pròxims anys. En concret, l'empresa treballa en un projecte de foment del turisme comarcal al Bages en què s'ofereix als visitants la possibilitat d'interactuar amb dispositius mòbils amb personatges històrics imaginaris del territori, rebre informació i participar en jocs.

Vinculades a les tres línies estratègiques (internacionalització, diversificació i millora de la productivitat) hi ha les aliances: “Hi ha molta gent al món que treballa en els mateixos objectius i és lògic cercar col·laboracions”, diu Casanovas. Això és especialment interessant en recerca, un esforç massa important per a una pime.

Per no trencar el tòpic de les firmes tecnològiques, Factoria d'Imatges va néixer al garatge de la casa de Bernat Casanovas. Després l'empresa s'ha traslladat a un immoble restaurat al nucli de Cabrianes, un petit poble inscrit en el terme municipal de Sallent, a pocs quilòmetres de Manresa. Factoria d'Imatges és membre de Kid's Cluster, una organització que aplega firmes relacionades amb els infants.
Facturació
400.000
Treballadors
9
Any de fundació
2000

Nokia i Philips com a socis

Factoria d'Imatges està entre els impulsors d'un projecte europeu Aramis que vincula activitat física i salut en una mena d'entrenador personal virtual. Hi participen empreses de set països, entre les quals hi ha Philips i Nokia. La firma catalana farà les interfícies dels dispositius que aporten dades de constants vitals com ara la tensió arterial, la respiració, la temperatura o el ritme cardíac, que serviran per personalitzar un pla d'exercicis. Aquestes dinàmiques són també responsabilitat de l'empresa catalana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.