Cóndor assumeix part de la producció de la línia de moda a la planta d'Arenys
La firma tèxtil vol tenir més a prop els socis industrials per controlar la qualitat i donar millor servei
La companyia ha mantingut la plantilla de 230 empleats malgrat la crisi
La històrica firma de mitjons i leotards Cóndor ha decidit incorporar la producció de barrets, bufandes i jaquetes per a nens a la seva planta d'Arenys de Mar (Maresme). La companyia ha fet una petita inversió inicial en maquinària per diversificar la producció i compensar així la baixada dels seus productes estel·lars: els mitjons i els leotards. Ara bé, al darrere d'aquesta nova incursió hi ha una clara estratègia de l'empresa per buscar la proximitat industrial. Així ho explica Roser Ramos, directora general de la firma tèxtil: “La idea és produir a prop, tot i que no renunciem a obrir un altra planta; al que aspirem és a treballar amb partners molt propers, per als productes actuals i els futurs que volem incorporar”, explica Ramos.
Aquest camí de “reclusió industrial” de Cóndor no ha estat casual, respon a dos motius, principalment: el desencant de la deslocalització i el canvi de paradigma en la distribució de la moda.
Fa sis anys, Cóndor va experimentar que la Xina no era la panacea que tothom pregonava. Les dificultats per fer seguiment de la qualitat, el cost de traslladar-s'hi per revisar produccions i les exigències de compra de grans quantitats van fer veure a l'empresa que no sortia a compte produir roba al gegant asiàtic. “Hem apostat per producte de teixits europeus, de més qualitat i una certa gamma, i això fa que no tingui sentit produir allà. Amb aquesta filosofia la proximitat del teu soci productor és vital”, explica.
Tot i que els mitjons i els leotards els produeixen a casa íntegrament des de l'any 1898, fa poc menys d'una dècada van començar a diversificar la seva cartera de productes, amb una línia de moda per a nens, que inclou peces de vestir, roba interior i també sabates, la producció de la qual l'han anat contractant progressivament a tallers tèxtils cada cop més propers.
Tot i que El Corte Inglés és el seu client majoritari, Cóndor té molta presència en la botiga multimarca a tot l'Estat. Ara com ara disposa de prop de 3.000 clients d'aquesta tipologia. Amb la irrupció de les grans cadenes (abans) i la cruenta crisi del consum (ara), la botiga multimarca passa per una etapa molt difícil, així que la que no ha tancat ha canviat el seu sistema de compres.
Roser Ramos explica que, per tot plegat, la botiga té por del risc i des de fa un parell d'anys a principi de temporada només compra el 10% del que vendrà tot l'any, i posteriorment va demanant petites comandes. “Abans, dels 3.000 clients només 500 et demanaven repeticions, ara cada client compra 20 cops a l'any”, diu. Indubtablement, aquest canvi obliga l'empresa a tenir molt d'estoc. “És un esforç que podem assumir perquè som una empresa sanejada i ens permet mantenir les vendes. Enguany esperem quedar-nos en els 18 milions d'euros”, explica Ramos.
Justament aquest canvi en el sistema de compres dels seus clients, encara els ha donat arguments més sòlids per apropar al màxim la producció al Maresme. L'avantatge de Cóndor és que pel fet de produir a Catalunya la seva col·lecció pot donar sortida a sèries curtes en funció dels canvis de moda.
Cóndor és un exemple d'empresa sanejada que ha pres una estratègia prudent amb inversions i creixements amb recursos propis i no de crèdits. Fa quatre anys van començar a fer ajustos en la despesa corrent però, en canvi, han mantingut la mateixa plantilla de 230 persones.
La companyia, que fa més de 20 anys que ven a l'exterior, ha ampliat el seu departament d'exportació i els països en els quals vol penetrar. Darrerament han començat a vendre a Llatinoamèrica. Les vendes a l'exterior suposen actualment el 19% del conjunt de la facturació per al grup. Itàlia i el Regne Unit són els dos mercats europeus on millor funciona l'estil Cóndor. I des
de fa tres anys el mercat rus ha agafat una volada molt important.
Ara bé, segons explica Ramos, un dels projectes que la crisi els va fer deixar en stand by ha estat l'impuls comercial als EUA, on ja fa anys que tenen presència, sobretot a Nova York i Nova Yersey.
Facturació
18,4 M€
Treballadors
230
Any de fundació
1898