L'any de les pujades antidèficit
El transport aplica alces rècord en alguns títols com la T-10 i l'abonament anual del Bicing
S'estrenen el tiquet moderador de farmàcia i la taxa turística
Arriben amb l'1 de gener, puntuals com les campanades i tradicionals com les neules, per bé que no tan dolces: són les pujades del tomb de l'any. El 2012, l'amic invisible de l'administració ens sorprendrà també amb algunes d'inesperades, que faran que la litúrgia d'encariment de preus públics o semipúblics aguditzi encara una mica més el fibló de la crisi.
Per no perdre el costum, s'apuja el transport. La T-10, l'abonament més utilitzat a l'àrea metropolitana per a metro, autobús i Ferrocarrils de la Generalitat, s'apujarà un euro, mentre que els abonaments que es plantegen a més llarg termini s'abaratiran una mica. En teoria, i segons paraules del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, el canvi de política tarifària no té pas afany recaptatori sinó que té la intenció de “beneficiar els usuaris recurrents”.
Desglossades per títols de transport, en tarifes d'una zona, destaca la pujada del preus del bitllet senzill, que costarà 2 euros (abans 1,45), i la de la T-10, que s'encareix un euro, fins a 9,25. Per contra, baixen la T-Mes i la T-Trimestre. Tot plegat coincideix amb algunes altres optimitzacions, com ara la restricció d'algunes franges horàries del servei i l'eliminació d'algunes línies d'autobús.
El preu del bitllet de rodalia també creix. El bitllet senzill amb un salt semblant a l'abans esmentat, d'1,45 a 2 euros, mentre que el Bonotren s'eleva a 8 euros (abans 7,85).
Al seu torn, l'abonament anual del Bicing s'encareix, com l'any passat, cinc euros, als quals cal sumar una assegurança que també ofereix assessorament legal i que suposa 4 euros més. En total, l'abonament anual costarà 44 euros. No és cap consol que, amb aquests nou euros afegits, segons Sònia Recasens, segona tinent d'alcalde de Barcelona, els usuaris només paguin un 25% del cost total del servei, mentre que en altres tipus de transport públic el grau de cobertura del que paga l'usuari arriba fins a un 40%. El preu de la primera mitja hora d'ús de Bicing passarà de 0,60 a 0,70 euros i per un ús superior a dues hores, de 3,60 a 4,20 euros.
En el capítol del taxi, la baixada de bandera s'apuja 5 cèntims, fins a 2,05 euros, i 3 cèntims el preu per quilòmetre, fins a 0,93 euros (1,18 en tarifa nocturna). Aquesta tarifa de fet ja s'aplica des del 16 de desembre, després que ho aprovés el Consell Metropolità de l'AMB i ho aprovés la comissió de preus de la Generalitat. Alhora, l'Ajuntament de Barcelona ha elevat un 3% alguns dels serveis que gestiona, com les tarifes del Zoo, habitatges tutelats i equipaments esportius municipals.
Augment d'ingressos
Al conjunt de gravàmens i encariments habituals, aquest any cal agregar també els que formen part del paquet que el govern català va introduir en la llei de mesures fiscals i financeres que acompanya els pressupostos del 2012. Tal com va detallar el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, a més d'una pujada del cànon de l'aigua i la introducció d'un nou tram per a grans consums, que encara no s'ha concretat, la Generalitat pensa introduir fórmules recaptatòries per eixugar part del dèficit que genera en bona part el pagament d'interessos del deute.
En primer lloc, el polèmic tiquet moderador en els medicaments, que s'aplicarà, segons s'ha detallat, fent que les farmàcies recaptin un euro per recepta dispensada, fins a un màxim de 61 euros l'any. En segona posició, una nova taxa també discutida, la turística, que consistirà a abonar de forma universal entre 1 i 3 euros per pernoctació (el gravamen depèn del nombre d'estrelles de l'establiment hoteler), fins a un màxim de deu nits.
Encara en el capítol fiscal, el govern ha decidit duplicar el tipus del tram autonòmic de l'impost d'hidrocarburs, l'anomenat cèntim sanitari, que passa de 0,024 cèntims per litre a 0,048.
Els augments dels peatges, un clàssic fidel a la cita
La Generalitat apujarà les tarifes dels peatges fins un 6,6%, tot i introduir-hi, com a compensació, una nova política de descomptes. Segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, les tarifes dels peatges gestionats pel govern català s'encariran, de mitjana, un 5,4% per a vehicles lleugers, i un 2,85% per als pesants. Alhora, es bonificaran els vehicles ecològics (baixa emissió de diòxid de carboni), automòbils amb tres o més ocupants i usuaris recurrents que facin més de 16 viatges mensuals. A més d'incorporar l'IPC i l'IVA d'anys precedents, els descomptes també exigiran que es tracti de dies no festius ni caps de setmana i pagant amb el sistema Teletac.
Els peatges metropolitans en què hi haurà una bonificació del 100% són la C-16 de Sant Cugat a Terrassa, la C-32 entre Castelldefels i Sitges, la C-32 de Montgat a Mataró, la C-32 d'accés a Alella i la C-33 per anar a Mollet del Vallès.
Alguns passos s'encariran o mantindran preus. El Túnel del Cadí s'encarirà dels 11,63 euros fins als 12,26, i els túnels de Vallvidrera no admetran descomptes i el preu oscil·larà, segons dies i hores, entre els 3,53 i els 3,97 euros, en lloc dels 3,35 i els 3,75 que han costat aquest any. Pel que fa als peatges gestionats per l'Estat, l'encariment mitjà per al 2012 serà del 3,2%.