Eines

Exportar és clau per augmentar la competitivitat

El nombre de vendes fora de Catalunya és el motor de la recuperació, en què s'encadenen 22 mesos de creixement superior al 10%

El creixement de les empreses catalanes aprofita l'impuls de mercats emergents

En el context econòmic actual, les xifres d'exportacions catalanes són un dels indicadors positius per a la recuperació del nostre país. Les últimes dades demostren que les vendes a fora encadenen 22 mesos consecutius de creixement per sobre del 10%, i fan palès que sortir fora i presentar els productes i serveis en els mercats internacionals és una de les millors solucions per superar la crisi. Segons Diego Guri, director del Centre d'Internacionalització Empresarial d'ACC1Ó, “les empreses catalanes estan aprofitant els creixements de les economies més dinàmiques, especialment els mercats emergents, i també d'altres països més propers com Alemanya”. Actualment un 66,3% del volum exportat per Catalunya té la Unió Europea de destinació, quan al 2005 aquesta proporció era del 73,7%. Guri assenyala que “les empreses que al seu dia van fer els seus deures i van invertir per sortir als mercats internacionals han notat menys la crisi”. Amb la mirada fixada al futur, les perspectives són bones: el 80% de les empreses exportadores catalanes pensen que la seva cartera de comandes augmentarà o es mantindrà estable els propers 12 mesos.

No hi ha dubte que traspassar fronteres i decidir internacionalitzar-se és l'oportunitat de desenvolupar competències noves, aconseguir més clients, augmentar la facturació. A Catalunya hi ha prop de 40.000 empreses exportadores, una quantitat que representa el 35,7% del total de l'Estat espanyol. Cada vegada s'incorporen més firmes a l'exportació; només al 2010 van ser 3.000 les que van començar a vendre a l'exterior. Segons Guri, la verdadera fita és “consolidar les exportacions de les empreses, ja que de les 40.000 empreses exportadores, només 13.500 ho fan regularment”.

Iniciar-se en l'exportació. Impulsar les exportacions és, per tant, una bona manera de respondre a la crisi. A ACC1Ó ofereixen diversos instruments a les empreses que vulguin començar a exportar el seu producte o servei i buscar sortides empresarials a fora de Catalunya. Prop de 200 empreses de diversos sectors han participat en aquests programes el 2011.

Un dels programes, el Primera Exportació, està pensat especialment per a pimes que mai no han exportat o que tenen molt poca experiència en aquesta matèria. S'estructura en dues fases que aporten les eines de gestió i comerç internacional necessàries per arribar als mercats exteriors. La primera és la fase de diagnòstic, que consisteix en un estudi previ que servirà perquè l'empresa disposi d'un suport adaptat a les seves necessitats específiques. Aquest serà el punt de partida per oferir el millor assessorament a l'empresa, que tindrà lloc durant la segona fase. Aleshores l'assessor s'encarrega de preparar l'empresa per començar l'exportació i respondre tots els dubtes que plantegi el pla de promoció internacional.

El perfil de pime que ha participat en el programa Primera Exportació respon a una empresa fabricant, amb un equip de 10 treballadors de mitjana i una facturació de prop d'un milió d'euros. El 89% dels participants han investigat una mitjana de 4 mercats durant el programa, i més del 70% han fet visites de prospecció a països estrangers. Durant l'execució del programa Primera Exportació, el 41% de les empreses han fet vendes a l'exterior, majoritàriament a Alemanya, França i Portugal.

productes de dermocosmètica

La sortida al món de Martiderm

L'empresa fabricant de productes dermocosmètics Martiderm ha començat un pla d'internacionalització per obrir-se a nous mercats, i ja exporta a França, Mèxic i Portugal. La firma ha tancat l'exercici del 2011 amb un volum de vendes de 6,5 milions d'euros i un creixement de més del 30% respecte a l'any anterior. Montse Martí, directora comercial i d'exportació, explica que el mercat de productes de dermocosmètica és “molt madur, i per tant, hem de competir amb grans multinacionals”. L'estratègia d'èxit requereix“la diferenciació: hem trobat una beta de mercat per als nostres productes en el segment dermatològic”.

l'Apunt

Líders en vendes a l'exterior

Catalunya és la comunitat autònoma que concentra un nombre d'empreses exportadores més alt de tot l'Estat espanyol. La xifra és del 35,7%, seguit de la Comunitat de Madrid (21,5%) i de la Comunitat Valenciana (15,2%).

receptes tradicionals

Exportant la cuina de l'Empordà

Des de la seva cuina, a Palamós, l'empresa d'alimentació Just Married elabora i envasa receptes tradicionals de l'Empordà, com l'arròs a banda i la fideuada, que exporta a països americans com Mèxic i la República Dominicana o europeus, com Suïssa. Les vendes d'aquesta firma a l'exterior ja són del 10% de la facturació i continuen creixent. L'estratègia de Just Married a fora, segons explica el propietari de l'empresa, Emili Sabadell, és “situar els productes en botigues clau, que siguin referents a cada país, que actuen com a aparador i reclam per a altres establiments”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.