Les TIC són clau per a l'acció de govern
opinió
A final de l'any passat va arrencar, enmig d'una gran expectació entre el sector tecnològic, un dels més importants processos de contractació pública d'aquesta legislatura: el 25 de novembre del 2011, el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) va publicar al portal de Contractació Publica de la Generalitat de Catalunya les licitacions corresponents als quatre diàlegs competitius del nou model de les TIC de la Generalitat de Catalunya, un model de gestió centralitzada, transversal i coordinada de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de la Generalitat de Catalunya.
Però quins són els grans objectius d'aquest procés de diàleg amb el sector, nou, diferent, que la Generalitat de Catalunya ha decidit emprendre per donar resposta a la necessitat de transformar absolutament la gestió de les TIC a l'Administració?
En primer lloc, cercar la millora de la productivitat de l'Administració assolint millors serveis amb menys despesa. L'Administració necessita les solucions que ens permetin racionalitzar els recursos, reduir la despesa (mínim de 25%), i millorar els serveis que donem als ciutadans. A ningú no se li escapa que, en molts serveis, el més econòmic és ser tecnològics. Ho hem vist en els darrers anys: fer arribar un escrit a 50 persones, avui en dia, amb el correu electrònic, és més ràpid, amb més qualitat i més econòmic que abans, quan s'usava el fax.
En segon lloc, però, i no menys important, dotar el país d'una infraestructura de xarxes de telecomunicacions d'alta capacitat, perquè les necessitem tant en l'àmbit econòmic com en el de la transformació de l'Administració.
No obstant això, dotar el país d'una infraestructura de xarxes d'alta capacitat que connecti les 5.300 seus de la Generalitat, ajuntaments i nuclis de població, els polígons industrials, el sector sanitari, el sector educatiu i el sector de la recerca i el coneixement, és un objectiu que no és assolible a curt termini, i d'això en som plenament conscients. Som un país d'orografia complicada, i així com les xarxes d'alta capacitat són de més fàcil disponibilitat al voltant de Barcelona, o fins i tot del Mediterrani, és evident que arribar a certs llocs del paisatge català és molt més complex i requereix una planificació, un temps i un projecte de país que aporti equilibri i igualtat d'oportunitats a tot el territori.
I un projecte de país vol dir un projecte en què tots ens hi hem d'implicar. Per això, des del principi, hem volgut escoltar el sector, valorar el que ens estava dient per, després, amb el nostre criteri, poder buscar i trobar la millor solució per a tot el país. I com cal fer-ho? Doncs a través del diàleg competitiu.
Per nosaltres era absolutament imprescindible escoltar les empreses del sector privat, que coneixen i han participat en transformacions amb altres administracions.
Perquè, en definitiva, estem fent el mateix que ja s'ha fet a altres grans països, com als EUA o al Regne Unit, on han transformat l'Administració amb els mateixos instruments i objectius que ara pretenem assolir a Catalunya.
I evidentment, en un moment de crisi econòmica que condiciona la capacitat financera de l'Administració catalana, necessitem més que mai la col·laboració entre el sector públic i el sector privat, que és la que farà que en un termini de temps raonable, i mitjançant un finançament inicial de capital privat, els objectius que persegueix el nou mode les TIC de la Generalitat de Catalunya i, per tant, aquest projecte de país, siguin perfectament assolibles.