Opinió

El valor de Facebook

L'èxit que ha assolit el Facebook a data d'avui és aclaparador. Té 845 milions d'usuaris, la meitat dels quals l'utilitzen diàriament. A escala mundial, el 40% dels internautes tenen Facebook. El 2011 ha guanyat 760 milions de dòlars amb un model de negoci peculiar, ja que no cobra als seus usuaris. Els ingressos els obté bàsicament amb la publicitat, com Google.

Ja prepara una sortida a borsa en què espera recaptar 5.000 milions de dòlars, que és un 5% de la valoració que s'està fent de la companyia (100.000 milions de dòlars). Aquesta valoració es important ja que equival a 131 cops el benefici del 2011. El valor de 100.000 milions de dòlars és quatre cops més alt que el de Google quan va sortir a borsa, l'any 2004; i cinc cops més que el de Yahoo al mercat amb un nivell de beneficis molt semblant als del Facebook.

Un total de 100.000 milions de dòlars pot ser un valor raonable si es compleixen diversos supòsits. El primer és que continuï sent durant bastants anys la xarxa social capdavantera al món. Això no és fàcil vistos els fracassos sobtats de xarxes socials com MySpace o Second Life, que semblava que es menjarien el món. Caldrà que Facebook no es deixi guanyar la partida per competidors futurs o actuals, com Google amb la seva xarxa social Google+ que, de moment, ja disposa de 60 milions d'usuaris. El segon supòsit és que es mantingui el ritme de creixement dels ingressos per publicitat. L'any 2011 han crescut un 55%, molt més que el 16,9% que ha crescut la publicitat a internet a escala mundial. Però el 55% d'augment és menys que l'augment de Facebook l'any anterior, cosa que posa de manifest la desacceleració del ritme de creixement. A més, el creixement actual dels beneficis és menor que el que experimenta Google, el seu principal competidor. Per tant, serà imprescindible que a Facebook sàpiguen implementar vies noves per generar ingressos. Un altre objectiu és resoldre satisfactòriament els interrogants de la seva política de privacitat.

La trajectòria recent a la borsa d'empreses d'internet es molt variada. Per tant, hi ha fracassos importants com el de Groupon, el portal de cupons de descompte, que ha baixat molt des de la seva sortida. El mateix ha passat amb Linkedin que cotitza a la meitat del preu màxim a què va arribar al cap de poques hores de la seva estrena a borsa.

Però també hi ha èxits, com el de Google, que va començar cotitzant a 85 dòlars i ja cotitza a 585 dòlars amb una revaloració del 440% en vuit anys.

Per tot això, la valoració de sortida del Facebook té defensors i també detractors. Els primers confien en l'empresa i en la capacitat de les xarxes socials per poder continuar generant riquesa i créixer al llarg del temps. Els detractors ho veuen massa especulatiu. Per això, pensem que es pot estar alimentant una segona bombolla Puntcom. El futur ens ho aclarirà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.