Embranzida dels sectors emergents
L'automoció i els béns d'equipament concentren el 40% del total d'exportacions al país. Però hi ha camí per a nous sectors
Els principals sectors exportadors a Catalunya són el químic (25% del total), els béns d'equipament (18%) i l'automoció (14%). Els primers onze mesos del 2011 l'exportació de productes químics va augmentar un 10,64%, les exportacions de béns d'equipaments ho van fer un 12,2% i l'automoció, un 20,24%. Per nivell tecnològic, la majoria d'exportacions de productes industrials són de nivell tecnològic mitjà alt (gairebé el 50%), però també exportem productes industrials de nivell tecnològic baix (un 26% del total).
Tot i així, darrerament l'èmfasi s'està posant en nous sectors emergents que experimenten grans crescudes i que tenen molt de recorregut en el sector exterior. Un exemple són les exportacions de productes energètics, que els onze primers mesos del 2011 van augmentar un 115,46% respecte al mateix període de l'any anterior. “Molts dels nous exportadors són empreses de sectors que no havien sortit fora mai fins ara. És el cas de companyies que operen en el sector de gestió de trànsit o les relacionades amb el medi ambient”, indica Joan Tristany, director general de l'associació multisectorial d'empreses exportadores Amec.
En els últims anys, un dels reptes de Catalunya és fer augmentar la internacionalització del sector de serveis, el que té més pes en l'economia del país. “Però no tots els sectors de serveis són internacionalitzables”, puntualitza Tristany. Segons ell, serveis que van lligats a la indústria, com la consultoria, advocacia i enginyeries, tenen una gran oportunitat en sortir a l'exterior. “Les empreses del sector industrial són les primeres a aterrar a nous mercats, i després les segueixen les firmes de sector de serveis. A la Xina hi són presents els bufets d'advocats Garrigues, Quatrecases, Roca Junyent...”
Malgrat que representen un volum molt petit del total del que s'exporta a Catalunya, cada cop són més les empreses de serveis que decideixen obrir-se a nous mercats. “Un 44% de les empreses que treballen amb els programes d'iniciació a l'exportació són del sector de serveis”, explica. Una tendència que s'observa des dels últims quatre anys.
Un altre dels potencials exportadors del país el trobem en les empreses relacionades amb sectors d'alt valor afegit, moltes de nova creació. Són companyies que neixen globals i el seu mercat és el món. En són exemple empreses de programari o del sector de la biotecnologia.
ANÀLISI GEOGRÀFICA.
Gestionar el trànsit a l'Argentina
L'empresa tecnològica de sensors Bitcarrier té previst doblar el seu negoci abastant el mercat internacional. La firma desplegarà aquest any la seva tecnologia de gestió del trànsit a Hèlsinki i a Buenos Aires, i en tots dos casos en col·laboració amb socis de referència. A la capital de Finlàndia anirà junt amb IBM, i amb Televent -filial de Schneider Electrics- a la ciutat argentina. Actualment, deu metròpolis d'arreu del món disposen de la tecnologia de Bitcarrier i els seus responsables veuen en el mercat exterior el seu potencial client. La companyia va facturar 2,5 milions i vol arribar a facturar el 45% a fora.
Creació d'un departament d'exportació
El celler Mas Codina ha creat recentment un departament d'exportacions per buscar nous mercats per introduir-hi els seus vins i caves. La idea d'aquesta empresa familiar, situada a Puigdàlber (Alt Penedès), és situar les vendes a l'exterior per sobre del 70% de la facturació. El gerent i enòleg del celler, Toni Garriga, ja té elaborada una agenda plena de viatges a l'estranger fins a l'estiu que ve. Els Estats Units, Rússia o Polònia són algunes de les seves parades. La firma, que factura 450.000 euros l'any i ha participat en missions de promoció amb la plataforma Catalan Wines, ven el 50% de les 90.000 ampolles que produeix a fora.
Aposta per un producte de qualitat
L'empresa Grumbe, que forma part de la multinacional Cosfibel, fa anys que té en marxa un pla de creixement per doblar el nombre d'oficines comercials a l'exterior. La firma, que té fàbrica a Argentona, dissenya, fabrica i comercialitza envasos de plàstic transparent destinats al sector de la cosmètica, vins i caves, xocolata i farmàcia. Grumbe s'ha centrat en un producte amb alt valor afegit i ha anat modificant la seva oferta segons les demandes dels clients. Actualment factura un 50% a l'exterior i el seu objectiu és augmentar aquest percentatge. La firma dóna feina a 125 treballadors i factura uns 16 milions d'euros l'any.