Gran angular

Problemes per gastar l'excés d'IBI

L'Estat obliga Arenys de Munt a recaptar 300.000 euros de més però li impedeix destinar-ne una part a donar feina als veïns

“És injust que facis un esforç per contenir la despesa i t'obliguin a apujar impostos”

Arenys de Munt és una mostra excepcional de com el decret del govern del PP de mesures contra el dèficit públic ha afectat l'autonomia municipal. L'Ajuntament, governat per la CUP i CiU, va aprovar al novembre unes ordenances tenint en compte les aportacions que els veïns van fer en el procés participatiu previ, amb el resultat que per al 2012 l'IBI es rebaixava un 2,5%, possible perquè per la banda dels ingressos la política fiscal va canviar en el sentit que els serveis siguin pagats fins a un 95% pels usuaris, reduint el pagament indirecte per part de la resta de veïns: la recaptació total quedava pràcticament igual que el 2011, però s'apujaven taxes (la que més, la d'escombraries) i preus públics. I per la part de les despeses, es va reduir la prestació subsidiària de serveis que han de prestar altres administracions i de serveis municipals obligatoris, com ara la mesura d'apagar quasi la meitat dels fanals del carrer amb l'objectiu d'aconseguir un estalvi energètic d'uns 65.000 euros –un 50,2% de la factura de l'any passat.

Amb aquesta política de “justícia tributària”, com l'anomena l'alcalde, Josep Manel Ximenis (CUP), el tipus de gravamen de l'IBI baixava del 0,80 al 0,78, però en haver fet l'última revisió cadastral abans del 2002, el decret llei obliga a posar-lo en el 0,88 durant dos anys, ja que la pujada del 10% establerta per a aquests municipis s'aplica al tipus del 2011 si s'han aprovat rebaixes.

Des del juny, el deute financer de l'Ajuntament s'ha reduït de 405.083 euros a 5,2 milions, i el deute amb proveïdors ha baixat en el mateix període d'1,4 milions a 331.875 euros. “És molt injust que hagis fet un esforç molt important de contenció de la despesa i que ens posin a tots en el mateix sac i ens obliguin a apujar impostos”, es queixa Ximenis, que es trobarà amb una recaptació addicional de 300.000 euros que, a més, no podrà destinar al que volia l'Ajuntament. Es volien dedicar 100.000 euros a un pla d'ocupació local per donar feina durant sis mesos a deu persones, però això no serà possible perquè la norma del PP prohibeix que el 2012 es facin contractacions de personal, llevat de casos excepcionals per cobrir necessitats urgents i ajornables.

Aquesta mateixa disposició sobre els contractes també frena altres iniciatives de l'Ajuntament, que per estalviar diners es plantejava prestar directament serveis que ara estan contractats a empreses de fora, com ara la recollida d'escombraries i la neteja dels edificis públics.

“S'imposa una reflexió -assenyala Ximenis-: els municipis que d'una manera frívola i irresponsable van apujar l'IBI tindran el 2013 la possibilitat de corregir el percentatge de la seva irresponsabilitat. En canvi, a aquells municipis que hem buscat mesures molt més responsables no se'ns donarà aquesta oportunitat. Potser aquesta és, sense distinció de colors polítics, una llei no escrita de la nostra democràcia: premiar la mediocritat i menystenir la responsabilitat.”

Un dels ajuntaments que el 2013 podran atenuar la pujada és Tossa de Mar, que per a aquest any havia aprovat una puja de l'IBI del 54%, que amb el 10% addicional s'ha enfilat al 69%: en les ordenances per a l'any que ve pot rebaixar el tipus, sempre que no sigui inferior al de 2011 més un 10%. En aquest cas, va en favor seu el que va en contra d'Arenys de Munt, ja que el decret diu que “en el supòsit que el tipus aprovat per un municipi per al 2012 o el 2013 fos inferior al vigent el 2011, en l'any que això passi s'aplicarà el que es disposa en aquest article prenent com a base el tipus vigent el 2011”.

Confusió sobre la norma

El decret ha creat confusió entre els ajuntaments. El d'Arenys de Munt va pensar en un principi que el 10% de pujada s'havia d'aplicar al tipus de l'any passat però mantenint la rebaixa municipal, amb la qual cosa l'increment final seria del 7,5%, però finalment va interpretar que el descens del 2,5% quedava anul·lat. Molts ajuntaments han fet consultes a Hisenda demanant com s'ha d'aplicar la norma.

La pujada transitòria de l'IBI afecta de manera diferent, segons la data de l'última revisió cadastral: un 10% per als que la van fer abans del 2002, un 6% per als que la van fer entre el 2002 i el 2004, un 4% si es va fer del 2008 al 2011 i un 0% per a les aprovades entre el 2005 i el 2007 i les que s'aprovin el 2012.

El recàrrec s'aplica a tots els béns immobles d'ús no residencial, mentre que en els d'ús residencial depèn també de l'any revisió: a tots si és d'abans del 2002, i de la resta només als que pertanyin a la meitat amb major valor cadastral del conjunt dels immobles del municipi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Els usuaris del metro creixen un 6% al maig, i superen els 43 milions

Barcelona
turisme

Casa Batlló rep 1,5 milions de visitants el 2023 i supera els 50 milions de facturació

barcelona
política

Catalunya lidera la captació de fons Next Generation a l’Estat

barcelona

Granollers activa un pla per promoure el comerç urbà

Granollers

Eurecat i GironaHub impulsen la generació de start-ups tecnològiques

GIRONA

La pedregada afecta més de 1.400 hectàrees de fruita dolça del Segrià

Lleida

El Govern destina 4,7 milions en ajuts per a noves inversions industrials

girona
ECONOMIA

La funeraria supramunicipal FuneCamp preveu un estalvi del 30%

Reus
economia

Eacom instal·larà un centre logístic a Tortosa i preveu crear un centenar de llocs de treball

Tortosa