Opinió

TMB i la reforma possible

La vaga anunciada pels treballadors de TMB ha aixecat molta polseguera, especialment per la seva coincidència amb el congrés mundial de mòbils i per unes condicions laborals favorables que malgrat els esforços dels sindicats per amagar-les -escudant-se amb els excessos dels directius- han anat aflorant. No és la meva voluntat en aprofundir la irresponsabilitat i el cost social d'aquestes actituds corporatives. M'interessa més discutir la reforma possible i necessària del mercat de transport públic urbà de Barcelona. Perquè alguna cosa sí que podem fer per superar l'actual debilitat institucional.

En l'actualitat Barcelona té un model mixt i força excepcional en què les rutes centrals o estrictament locals depenen d'un monopoli públic (TMB), mentre que moltes de les rutes interurbanes i nocturnes, com també les de la resta de municipis de l'Àrea Metropolitana, depenen d'empreses privades sota el marc regulador de l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT). Aquesta entitat regula el mercat i organitza les subhastes competitives entre empreses interessades i en controla el servei, la qualitat i l'eficiència. Tanmateix, té un paper residual respecte al que pot fer en les rutes i en la gestió de TMB. La literatura econòmica no és concloent en la superioritat pública o privada en serveis locals. Tanmateix, sí que mostra dos resultats molt oportuns. En primer lloc, si en algun servei local hi ha un guany d'eficiència relacionada amb la gestió del personal i en la reducció de la conflictivitat, és precisament en el dels autobusos. Efectivament això s'explica en part perquè els sous i la protecció laboral en els segments privats són més baixos, però potser ens hauríem de preguntar sobre la proporcionalitat dels sous actuals a TMB i la seva comparació amb professions de més valor afegit i qualificació. El segon resultat és que, independentment de la propietat, és la introducció de competència la que promou millores d'eficiència i qualitat.

Barcelona té experiència en la gestió d'un mercat liberalitzat d'autobusos, empreses operadores amb la capacitat i experiència necessàries, i un regulador preparat per gestionar el conjunt del mercat. Amb tots els instruments necessaris, per què no es pot liberalitzar gradualment el segment que encara es troba en mans d'un monopoli? Aquesta política de liberalització no implica la privatització de TMB, sinó la introducció de competència en les rutes on fins ara no ha estat possible disputar-li el servei. TMB podria presentar-se als concursos competitius en igualtat de condicions. És l'amenaça periòdica la que disciplina el monopoli i els seus sindicats. Aquest tipus de liberalització va seguir-se a Londres a la meitat dels vuitanta i no es coneixen problemes de qualitat i eficiència –de fet, van augmentar-, com tampoc no es noten diferències en la resta de rutes amb operadors privats de l'Àrea Metropolitana.

Podem acceptar les coaccions i posar en risc periòdicament els esdeveniments que contribueixen a la nostra castigada economia. Però també podem triar el camí de la reforma possible. Només cal la convicció necessària. Els instruments ja els tenim.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ECONOMIA

La 70a Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida s’apropa als 300 expositors

Lleida
economia

La Xina endarrereix l’edat de jubilació per primer cop des del 1978

barcelona
economia

Un 50% dels participants en els plans d’ocupació, troben feina en sis mesos

Barcelona

El Grup Refrica-Fritecno s’expandeix amb la compra de Frinco

FORNELLS DE LA SELVA
estats units

Els treballadors de Boeing als EUA van a la vaga, la primera en setze anys

barcelona
economia

L’economia catalana creix un 3 % gràcies a la demanda interna

barcelona
economia

El BCE abaixa els tipus un 0,25% per segona vegada aquest any

barcelona

La tercera edició de la iniciativa «Beu-te el museu» uneix dotze cellers i dotze museus

girona

Augment salarial i millors horaris pels 130 empleats d’Autobusos de Lleida

LLEIDA