Estudien fer una macrollotja de peix a l'Alt Empordà
Les confraries de pescadors de Cadaqués, Llançà, el Port de la Selva, Roses i l'Escala es volen unir per ser més competitives
Pensen que així aglutinaran compradors i reduiran costos
Les confraries de pescadors de Cadaqués, Llançà, el Port de la Selva, Roses i l'Escala estudien fusionar-se i crear una sola llotja per ser més competitives. Aquesta macrollotja a l'Alt Empordà seria semblant a la que ja funciona des de fa anys al port de Leucata, a la Catalunya del Nord, i segons va assegurar ahir el president de la Federació Nacional de Confraries i patró major de Blanes, Eusebi Esgleas, tindria la finalitat d'aglutinar compradors, tenir més peix i disminuir costos. “Als pescadors del port de Leucata, una zona molt semblant a la nostra, els està funcionant molt bé”, va dir Esgleas, que va voler puntualitzar que la macrollotja de moment només és un projecte. De totes les llotges, segons Esgléas, la de Roses no té tanta necessitat de fusionar-se perquè és la més gran, però les confraries del Port de la Selva, Llançà i Cadaqués –que no té llotja– necessiten trobar una solució perquè són poques barques pescant, recullen poc peix i tenir una llotja oberta els representa moltes despeses.
Sortir menys dies
La crisi en el sector pesquer s'està agreujant any rere any i molts pescadors han aprofitat els ajuts de l'administració per desballestar els vaixells i deixar la professió.
Al Port de la Selva, és un dels casos. En pocs anys han passat de vuit a cinc barques d'arrossegament. Però el fet de ser menys no vol dir que es puguin guanyar més bé la vida, “perquè per als pescadors que es dediquen a la pesca d'arrossegament i encerclament la matèria primera és el gasoil, i actualment va molt car”. Això ha provocat que els pescadors d'aquest municipi hagin decidit buscar fórmules noves per poder continuar pescant i no perdre-hi diners. Proposen, segons va assegurar Esgleas, sortir a treballar només tres dies a la setmana però dedicar-hi més hores. “Els pescadors del Port de la Selva agafen gamba i actualment ho han de fer a moltes milles de la costa, prop d'Itàlia, i gasten molt gasoil anant i tornant. Pescar menys dies però dedicar-hi més hores creuen que els podria compensar”, va dir.
Llotja petita a Llançà
El problema de Llançà és semblant al del Port de la Selva. A Llançà, però, hi ha un inconvenient afegit, i és que el 2008 un temporal hi va destrossar la llotja i encara esperen que els en facin una de nova. “Ara estan en una llotja més petita que els ha fet Ports, però evidentment no treballen amb la comoditat que haurien de treballar”, va dir Esgleas. Llançà segueix reclamant la nova llotja perquè “el futur és incert i el projecte de fusionar-se encara no està decidit”.