Carinsa obrirà filial a Turquia i vol ampliar mercat a Sud-amèrica
El grup, que produeix aromes i additius, exporta a més de 50 països. . L'actual, a Sant Quirze, ha quedat petita
La facturació anual creix un 10% i tancarà la del 2012 per sobre dels 40 milions
Cada any estudiem tres o quatre països per poder-nos-hi establir
El Grup Carinsa rebrà el pròxim 26 d'octubre un dels premis de la patronal vallesana Cecot que reconeix al seva tasca d'internacionalització. Des que l'empresa matriu Carinsa (Creaciones Aromática Industriales SA) es va crear el 1993, no ha deixat de créixer, sobretot a l'exterior, on ven el 60% de la producció. Entre els principals reptes de futur immediat hi ha l'obertura d'una fàbrica pròpia a Turquia i valoren fer-ho a Colòmbia, amb la intenció d'atendre el mercat Sud-americà des d'allà.
La presidenta i directora general del grup, Vanesa Martínez, explica que intenten obrir mercat en tres o quatre països cada any, ja sigui amb filial, agents comercials propis, o bé arribant a acords amb distribuïdors. Carinsa va néixer per a la fabricació d'aromes per sector de l'alimentació, però dos anys després va estendre el seu camp de treball a la perfumeria, productes de neteja i cosmètica (1995), l'alimentació animal (1997) i l'any 2001 va crear l'empresa Paymsa (Preparados, Aditivos y Materias Primas SA), on tenen plantes pilots i laboratoris de la indústria càrnia, làctia, de pastisseria industrial, begudes, confiteria, plats precuinats i aperitius.
El grup, com explica Martínez, exporta a més de 50 països d'Europa, Àsia, l'Àfrica i Amèrica, i l'any 2000 va crear la seva primera filial al Marroc. Un any després ho va fer a Algèria, i el 2010 va obrir fàbrica a Veneçuela, fins fa poc produint pel sector d'aromes i fragàncies, tot i que enguany han començat a fer preparats per a la industria càrnia. Actualment també treballen per concretar acords de distribució als Emirats Àrabs i estan reeixint en l'elaboració de productes a mida a Rússia, un mercat que se'ls va resistir el primer cop que ho van intentar perquè “no van trobar els canals adequats”, explica Martínez. Un aspecte que cuiden en l'empresa per garantir l'èxit és que la creació de productes es faci d'acord amb cada mercat i cultura.
nova seu més gran.
facturació creixent.
La internacionalització és una de les claus de l'èxit de Carinsa, però no l'únic. Un altra característica del grup és l'aposta per a la innovació. Per aquest motiu no només fabriquen sinó que aporten solucions tècniques als seus clients i, fins i tot, competidors. “Mirem què podem afegir al sector per fer més competitius els productes dels clients”, assegura Martínez. Per aquest motiu promouen la relació de cooperació, de partners, ajudant-los a implantar processos productius, d'elaboració i tecnològics, assessorant-los en la compra de maquinària o en qualsevol altre aspecte en els països on tenen presència. Els laboratoris i les plantes pilots que tenen a les seves seus de Sant Quirze del Vallès permeten reproduir els productes alimentaris que acabaran fabricant els seus clients. Així poden fer els ajustos d'aromes i fragàncies i no ser només uns proveïdors dins la cadena.
A la divisió d'alimentació humana els projectes de recerca, investigació i desenvolupament se centren, entre d'altres, en els probiòtics per aplicar en productes làctics, la nutrigenòmica o la macroencapsulació d'aliments. En el sector carni, les investigacions estan orientades a processos per substituir els sulfits i sodi en carns fresques, l'elaboració d'embolcalls vegetals o millores en les carns derivades del porc i el gall dindi, i en el sector de la perfumeria la investigació se centra en els probiòtics d'ús tòpic, un sistema biodegradable de fixació de fragàncies o l'alliberació controlada de l'efecte d'ambientació.
Entre els propòsits que es fan anualment hi ha el d'estudiar en profunditat un nou producte o sector. Aquesta diversificació és un altre diferenciador de Carinsa dins el sector. L'any passat l'aposta va ser el sector de la confiteria, i enguany és el de sopes i brous.
Però la cooperació tecnològica també s'estén a diversos centres tecnològics i a universitats. A banda del programa de formació interna als 150 treballadors del grup elaborat fins a l'any 2014, també impulsa amb la Universitat Catòlica San Antonio de Múrcia una càtedra per la formació d'aromistes. D'altra banda, també estudia tirar endavant una escola de perfumistes a l'estil de La Fundació Alimentació i Ciència (Alícia) del Món Sant Benet juntament amb l'agència ACC1Ó de suport a la innovació i la internacionalització de la Generalitat de Catalunya.
Carinsa obrirà filial a Turquia i vol ampliar mercat a Sud-amèrica