Gran angular

Basf innova en la gamma d'embalatges

La multinacional desenvolupa noves solucions plàstiques més sostenibles

La companyia evoluciona a partir de la col·laboració amb el client que serveix

La multinacional química Basf ha donat a conèixer les seves últimes solucions en embalatges plàstics. En un acte organitzat al Foment de les Arts Decoratives (FAD) de Barcelona, on van convidar un centenar de col·laboradors i empreses que mantenen vincles comercials amb Basf, la companyia va presentar el que defineix com “una aposta pel packaging intel·ligent i innovador”. Carlos Navarro, director comercial de Basf a l'Estat espanyol, va posar de manifest que “la trobada té l'objectiu d'afavorir l'intercanvi de coneixements i know-how entre experts i transformadors”.

Basf té plantes a Rubí, Castellbisbal, l'Hospitalet del Llobregat i Tarragona, aquesta última la més gran del grup a l'Estat espanyol i en què ha previst fer una inversió de 22 milions d'euros. Han desenvolupat nous materials per cobrir les necessitats que en embalatge demanen mercats com l'alimentari, la indústria farmacèutica, les arts gràfiques i la cosmètica.

Una de les novetats és un nou laminat plàstic apte per a ús alimentari. El plàstic recobreix els plats i gots de cartró i evita que quedin amarats de líquid. Com que és biodegradable, permet llençar a la bossa de la deixalla orgànica, juntament amb les restes de menjar, la vaixella d'un sol ús que tant es fan servir en convencions, festes o barbacoes.

Igualment, també ha desenvolupat una escuma a base de polímers que té una alta tolerància als cops i a les trompades. El material esmorteeix els cops i després retorna a la seva forma original i així conserva la seva funció atenuadora d'impactes. És una novetat respecte del que passa ara amb molts de materials protectors que, després d'un primer impacte, ja queden inservibles per atenuar un segona contusió (l'empresa confia que aquest material serà especialment vàlid per a transports d'electrodomèstics o objectes fràgils).

Per trobar la solució més idònia per a cada producte i situació, no és estrany que els tècnics de Basf treballin en col·laboració amb les empreses a les quals serveix la companyia. És el cas, per exemple, de Comexi, l'empresa gironina que és líder en el sector de l'embalatge flexible. Aleix Mas Stahr, director de l'àrea de desenvolupament de negocis de Comexi, va exposar que la col·laboració entre les dues empreses ha possibilitat la troballa d'un sistema de fabricació i impressió d'embalatges basat en tintes molt aquoses, que en un període de temps extraordinàriament curt –va detallar que no més de 24 hores– permet fer la impressió de qualsevol missatge, gràfic o imatge en l'embolcall d'un producte: “és especialment útil per a les campanyes de promoció, quan es treballa amb un temps de reacció molt curt.”

Aleix Mas va posar xifres a les utilitats que es confereixen als envasos i embalatges més lleugers. Va explicar que Comexi (que treballa a més de 100 països i que exporta el 97% de la producció) ha desenvolupat uns sobres per a salses que faciliten notablement el transport del producte. Concretament, va detallar que “caldrien 26 tràilers per portar en pots de vidre la quantitat de producte que cap en un sol tràiler ple de sobres”.

De tota manera, qui més exemples va donar de les utilitats i de l'eficàcia dels materials va ser Javier Peña, director científic del centre de materials del FAD. Peña va posar de manifest que el material que triomfa més no serà mai el més sostenible o el que menys contamini sinó “el que és més eficaç. El material només és viable si és eficaç i aporta valor”. A més, va detallar que a principi del segle XX hi havia un centenar de materials que la societat tenia catalogats i que ara n'hi ha “160.000, molts dels quals no estan assimilats ni per la societat ni per la cadena de valor dels sectors productius”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.