L'Apícola Rossend Margalef exporta un 15% de la mel al Japó
Els clients nipons mantenen l'etiquetatge de l'empresa de les Terres de l'Ebre . Comercialitza fins a 90.000 quilos de mel
Fa un parell d'anys que la collita de mel és escassa. Però no només a casa nostra, sinó que la manca de producció és mundial, una situació que paradoxalment afavoreix una jove empresa productora, envasadora i comercialitzadora del mel del Perelló: l'Apícola Rossend Margalef. Cada any produeix entre 60.000 i 90.000 quilos de mel i un 40% d'aquest volum de producció es comercialitza al mercat exterior. “Potser estem més ben vistos fora del nostre país que aquí”, admet el gerent de l'empresa, Rossend Margalef. Andorra, França i Alemanya són els primers països on van començar a exportar, i fa un parell d'anys van afegir-hi Japó i Estats Units. Tot i que els japonesos no són molt amants dels dolços, sí que han quedat captivats per la mel del Perelló. “El nostre client té una cadena de botigues especialitzades amb mel dels cinc continents, i d'Europa venen la nostra i una altra marca italiana”, explica Margalef.
Cada pot de quart de quilo de mel de l'Apícola Rossend Margalef costa al Japó 1.575 iens. “Els japonesos paguen molt pel producte, són sibarites i volen una mel de molta qualitat i envasada en unes condicions molt estrictes i revisades”, diu el gerent de l'empresa apícola. El mercat japonès absorbeix actualment un 15% de la producció de l'Apícola Rossend Margalef, un percentatge que seria superior si no s'hagués produït el gran tsunami el 2011. Llavors les perspectives de creixement de l'empresa del Perelló al mercat japonès es van aturar. De tota manera, continua sent un dels principals mercats de l'Apícola Rossend Margalef, que envia els pots de mel amb l'etiqueta en català. “Catalunya està molt ben vista pels japonesos, la marca Barcelona és molt coneguda i el nostre client ens va demanar que deixéssem l'etiqueta en català”, ha manifestat Margalef. Al Japó afegeixen una altra etiqueta, que explica el mateix en japonès i un codi que vincula el producte amb el web de la productora del Perelló, on els clients poden conèixer la història de l'empresa i el procés de producció de la mel.
Mentre el Japó es recupera, l'Apícola Rossend Margalef intenta obrir-se a altres mercats. “Explorem altres països asiàtics”, apunta Margalef, que sosté que la crisi es resisteix gràcies a les exportacions. Un 60% de la mel d'aquesta empresa del Perelló es ven al mercat català, és a dir, que no té clients a la resta de l'Estat, per la qual cosa Margalef considera que la independència de Catalunya no afectaria el seu negoci. “No tinc clients a Espanya, si aconseguim la independència amb un procés democràtic potser els nostres productes tindran un valor afegit”, apunta. L'Apícola Rossend Margalef no ha buscat mai clients a l'Estat, perquè no el considera un mercat potencial. “Hi ha molta competència, preferim sortir a l'exterior, on els preus són més bons i es valora un producte de més qualitat”, manifesta Margalef.
Consolidar i ampliar els mercats són els reptes empresarials de l'Apícola Rossend Margalef, que també estudia la possibilitat de crear una segona marca de mel, que destinaria a mel amb menys qualitat.
CRISI APÍCOLA.
També l'abellerol és una amenaça per als apicultors. “Fa quinze anys aquest ocell era una espècie protegida, però ara hi ha zones on s'ha convertit en una plaga. On hi ha abellerols no podem portar les arnes perquè les abelles no treballen, no surten de l'arna. S'hauria de limitar la població d'abellerols”, reclama l'apicultor.
A més de la mel que produeixen les 3.000 arnes de l'Apícola Rossend Margalef, l'empresa del Perelló selecciona mel d'altres apicultors del municipi per satisfer la demanda dels seus clients. Mel de romaní, de taronger, de bosc, d'alta muntanya o mil flors són les principals varietats que comercialitza Rossend Margalef. La seu empresarial és al polígon industrial Pla de Solans, on disposa de magatzem per a les arnes, càmeres de fred, zona de rentat del producte, àrea d'escalfament, laboratori, zona de mescles amb 12.000 quilos de capacitat i envasadora, formada per 20 dipòsits, uns amb 3.000 quilos de capacitat i els altres amb 1.200. “Hem implantat sistemes respectuosos amb la qualitat de la mel i que asseguren la traçabilitat del producte”, diu Margalef. L'empresa ha adaptat les instal·lacions a les exigències del seu client japonès. “Tots els pots passen una revisió a contrallum per detectar qualsevol impuresa”, detalla Margalef.
DIVERSIFICAR.
L'Apícola Rossend Margalef exporta un 15% de la mel al Japó