Economia

Jan Andreu

Empresari

“El servei al client, per sobre de tot”

“Fa dos anys el pare es va jubilar i vaig assolir la responsabilitat del Grup Andreu”

“Per poder ser competitius en el segle XXI has de diversificar”

Empresari innovador
Jan Andreu ha tingut clar sempre que per subsistir s'havia de créixer i adaptar-se a les necessitats del consumidor
“El món de l'automoció és molt canviant i o bé t'hi adaptes, o cada vegada es fa més complicat per tirar endavant”

Es va formar fora de l'empresa familiar, treballant per a empreses dels Estats Units, París i Londres “perquè era fonamental per a la meva carrera professional”. El 2001 va entrar a formar part del Grup Andreu portant la concessió del Garatge Andreu i progressivament va anar implicant-se en les diferents empreses del grup fins que fa dos anys el seu pare es va jubilar. Jan Andreu assoleix la responsabilitat del grup amb la voluntat de donar “servei a un públic tan ampli com sigui possible”.

El concessionari de cotxes Citroën de la ciutat de Girona va ser el primer que es va obrir a Catalunya.
Sí. L'avi, Joan Andreu, va obrir la botiga el 1929. El pare, que també es diu Joan, la va heretar i va consolidar i ampliar l'oferta amb Chrysler. Actualment, el Grup Andreu representa un dels grups de concessionaris més grans de l'Estat espanyol i això ens permet disposar d'un dels més amplis estocs de vehicles nous (amb diferents capacitats, mides, consums, preus) i del projecte Business Center.
Vostè va entrar al Grup Andreu l'any 2001. Ho va fer amb la idea d'introduir canvis i de donar un servei integral al client?
La meva obsessió sempre havia estat tenir un ventall important de marques perquè el client ho pogués trobar tot al nostre concessionari i no hagués d'anar a altres llocs. Entre els anys 2008 i 2009, amb motiu de les obres que s'havien de fer a la carretera de Barcelona i que ens va obligar a tancar les instal·lacions que hi teníem, ens vam traslladar al polígon Margesa, concretament al carrer Antoni Barnés i Gultresa. En aquestes instal·lacions ens vam adonar que podíem donar un servei integral al client perquè podíem oferir un ventall important de marques i perquè hi vam construir el taller de carrosseria més gran de la demarcació de Girona, de 10.000 metres quadrats. En aquest taller les reparacions es fan en menys temps i, a la vegada, donem molt més servei al client pel que fa a cotxes de substitució i peritatges. A més, tenim una empresa externa que és una corredoria d'assegurances i gestoria perquè el client pugui venir i no s'hagi de preocupar de res més: nosaltres li tramitem els sinistres i això és un valor afegit important.
Actualment, el Grup Andreu quantes marques representa?
És molt important el ventall de marques que tenim. Vam començar amb Citroën i Chrysler, el 2009 vam agafar la concessió de Toyota i un parell d'anys més tard van venir Alfa Romeo, Lancia i Jeep. La voluntat de servei del nostre grup plana per sobre de tot. És evident que tenim un gran espai que hem d'optimitzar, però hi ha la voluntat conceptual i de filosofia d'empresa, que és donar servei i les millors condicions possibles amb preus competitius, però a la vegada que el client se senti segur i que aquí trobi solucions als seus problemes.
La crisi econòmica ha fet baixar les venda de cotxes?
La crisi del sector ha fet que ens posicionéssim més cap a una venda més racional i menys emocional. I aquí entra la venda del cotxe híbrid per al client conscient pel medi ambient però que també busca estalviar-se molts diners en gasolina. La marca Toyota va ser pionera en la fabricació de vehicles híbrids i disposa de tota una gamma d'híbrids paral·lela a la tradicional. Evidentment, també disposem de cotxes elèctrics, però actualment la xarxa viària no està preparada per donar resposta a aquests tipus de cotxes, ja que hi ha molt pocs endolls.
Grup Andreu està molt ben consolidat com a grup d'automoció, però es dedica a moltes coses més?
Per poder continuar sent competitiu en el segle XXI has de donar servei a les persones i diversificar. És per això que l'any 2005 el grup va fer una aposta per aconseguir la concessió per a l'Estat espanyol, Portugal i Andorra de la marca japonesa Muji que ofereix mobles i complements per a la llar. S'hi pot trobar des d'un bolígraf o un gerro a un llit, una prestatgeria o un sofà; i al Japó fins i tot fa cases. Muji en japonès vol dir productes de qualitat sense marca i a mi aquesta filosofia m'agrada molt.
Com va ser que un grup que tradicionalment s'ha dedicat a la venda de cotxes aconseguís la concessió de Muji?
Quan jo vivia a l'estranger coneixia molt la marca i no entenia per què no havia entrat a l'Estat espanyol. Quan m'hi vaig interessar, a l'empresa els va fer gràcia que fos català perquè el japonès té una predilecció especial per Barcelona. A més, també els va agradar que fos fan de la marca Muji. Ens vam entendre ràpidament. Vam obrir la primera a la rambla Catalunya de Barcelona i després ja ens vam instal·lar a Madrid, al carrer Fuencarral. Ara, a l'Estat espanyol tenim cinc botigues: dues a Barcelona (rambla Catalunya i centre comercial Illa Diagonal), dues a Madrid (Fuencarral i Goya) i una a València. També tenim una botiga a Portugal. I com que no podem ser a tot arreu, venem els productes Muji a través d'internet (el lloc web és: www.muji.es) per poder fer arribar la filosofia Muji arreu.
Què és Whotells?
També ens dediquem al turisme. Disposem de tres edificis d'apartaments turístics a Barcelona que han estat decorats amb la filosofia Muji. En total són trenta apartaments d'una a tres habitacions que porten el nom de Whotells i estan situats en llocs poc convencionals, turísticament parlant, com ara l'Eixample, el Raval i la Barceloneta, però que tenen un encant especial i que al nostre client potencial, que és l'estranger, li agrada.
Però l'aposta de diversificar del Grup va més enllà.
Sí. Enmig de tot aquest panorama, també tenim una nàutica a Palamós, una empresa que va crear el pare juntament amb Enric Alsina, que va fer de gerent fins que es va jubilar; ara, el gerent és el fill de l'Enric, en Mario. En aquests moments, la nàutica s'està integrant al Grup, i igual que la resta de les empreses que en formen part, la nostra idea és donar el màxim servei al client. I per això, a part de la venda de vaixells, també oferim lloguer i rènting, perquè la persona a qui li agrada navegar pugui fer-ho sense necessitat d'haver-se de comprar un vaixell. Actualment, surten noves necessitats derivades de la crisi i per això ens anticipem a les necessitats del client. El mon de l'automoció és canviant i o bé t'hi adaptes, o cada vegada es fa més complicat tirar endavant.
Com s'ho fa per gestionar tot el grup?
Evito treballar en una estructura piramidal. El director general sóc jo i em rodejo d'un equip transversal que porta totes les marques i totes les empreses que en depenen. Això evita piràmides, que seria un sobrecost brutal per al grup. A més, amb una gran piràmide seria molt difícil transmetre un missatge comú, perquè difícilment arribaria tots els treballadors. Amb un equip transversal impliques molt més els treballadors.
A part del concessionari que tenen a Girona ciutat, també disposen de diverses sucursals a la demarcació de Girona?
Sí. Tenim sucursals a Olot, Mont-ras i Blanes.
I pensen continuar creixent?
En automoció passem per un moment conservador però no descartem cap oportunitat. Però la previsió és créixer en la gestió dels apartaments Whotells a Barcelona. Aprofitant que tenim una marca d'apartaments que funciona, la nostra idea és gestionar apartaments d'altres que se sentin atrets per la nostra marca i la filosofia de Muji.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Naturgy consolida resultats rècord amb uns beneficis de 1.043 milions d’euros el primer semestre

barcelona
economia

El Sabadell dispara el benefici un 40,3% fins assolir un rècord de 791 milions de beneficis

barcelona
economia

Els contractistes d’obres lamenten que la construcció continuï perdent pes a l’economia catalana

barcelona
HABITATGE

Més de mil euros de lloguer per un pis a dotze pobles del Maresme

Mataró
ECONOMIA

Els esports nàutics atrauen més turisme estranger a Barcelona

Barcelona

ITC guanya potència amb l’entrada en el grup Verder

Santa Perpetua de Mogoda
Carmen Sánchez
Directora del Consorci de teràpies digitals DTx

“«Start-ups» de noves teràpies digitals han hagut de marxar”

Barcelona

Sense ensurts en l’estratègia a borsa d’aquí a final d’any

Barcelona
ECONOMIA

Les exportacions creixen un 6,1% al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre però el balanç segueix negatiu

Tarragona