Empreses

IMC Toys creix un 25% el 2012 i potenciarà la penetració a l'Àsia

L'empresa de joguines ha passat de facturar set milions a 82 en només deu anys. . Venen a més de 60 països i tenen cinc filials

Inverteixen la meitat dels beneficis en innovació i nous productes
L'empresa té filials a la Xina, Anglaterra, França, Alemanya i Portugal

L'empresa de joguines IMC Toys, amb 100% de capital català i seu a Terrassa, s'ha convertit en pocs anys en la sisena empresa amb quota de mercat del sector de les joguines a l'Estat espanyol, però el que realment ha fet créixer l'empresa és la política d'internacionalització que va iniciar a finals dels any 90 quan van decidir deixar de ser només distribuïdors al mercat local i crear les seves pròpies joguines. Per ser rendibles necessitaven més volum que el mercat espanyol i vendre a uns preus competitius i van decidir copiar el model nord-americà del sector: dissenyar al lloc d'origen, fabricar a la Xina i, des d'allà, exportar. D'aquesta manera el 2001 van crear la primera filial a Hong-Kong i una sala de mostres, i van fer els primers motlles amb un dissenyador industrial, un de gràfic i un enginyer, per vendre els primers productes a França i Portugal. Ara hi tenen 60 treballadors i ocupen un espai de 1.000 m². Aleshores tenien una plantilla de 35 treballadors, facturaven uns 7 milions, i des d'aleshores la progressió ha sigut constant amb creixements sostinguts al voltant del 20% cada any, fins tancar el 2012 en el 82 milions i tenir una plantilla global de 250 treballadors.

El conseller delegat d'IMC Toys, Albert Ventura, assegura que pel camí s'han comès molts errors, però que els han fet més forts per tornar-se a aixecar. L'èxit, que recomana extrapolar a qualsevol empresa que vulgui fer el pas a la internacionalització, és estar convençut que tenen un bon producte i “somniar que s'és capaç de fer-ho aportant il·lusió i actitud”. En aquest sentit, afegeixi Ventura, cal trencar els tòpics de pensar que “els americans o japonesos ho fan millor, perquè no és cert”, ja que l'únic que els diferencia és que tenen un mercat local molt més ampli.

En el cas d'IMC Toys una de les peces clau és invertir en innovació i en fer productes nous. Aquesta és la política que van aplicar amb l'inici de la crisi el 2007, quan van decidir no quedar-se aturats, i des d'aleshores destinen la meitat dels beneficis a la inversió en futur. Ja al 2004 havien obert una filial comercial a Anglaterra, el 2005 a França i, entre el 2007 i el 2008, ho van fer a Alemanya i posteriorment a Portugal. També el 2007 van posar en funcionament el centre logístic a Sallent, al Bages, que té una superfície de 12.000 m². L'exportació “no és un camí fàcil ni ràpid, però en el nostre cas ha sigut segur, començant amb tres o quatre persones a cada filial i anant augmentant la plantilla progressivament”, ja que tenen molt més recorregut en els mercats d'arreu del món que si s'haguessin quedat estancats en l'espanyol. De fet, el 75% de la producció la venen a fora, quan el 2001 la xifra només representava el 23%. I el mercat estatal de les joguines fa dos anys consecutius que cau i les previsions són que sigui d'un 12% enguany.

Política comercial.

Les filials permeten donar una millor sortida al conjunt de productes que fabrica l'empresa i no estar en mans dels distribuïdors locals que només compren el que els interessa. El fet de poder dirigir la seva política comercial els permet donar sortida a tots els productes que fabriquen, ja sigui de disseny propi o vinculats a pel·lícules o sèries televisives fruit dels acords o contractes vinculats amb altres empreses o productores, com tenen amb Pixar o Marvel, per posar alguns exemples.“Si treus uns vuitanta productes nous per temporada és molt probable que n'hi hagi més d'una desena que funcionin molt bé, uns 50 que són segurs i de renda fixa, i la resta que no es venen”, explica Ventura, per demostrar la importància de prendre decisions en política comercial. A més també permet aplicar polítiques comunes a l'hora de distribuir les joguines a grans superfícies amb presència a diferents països.

A banda dels productes de cicle curt vinculats a la gran pantalla i les televisions, IMC Toys també té en compte que la meitat dels productes que comercialitza siguin projectes de valor segur, és a dir, les anomenades joguines clàssiques vinculades a personatges molt populars i sostinguts en el temps, com poden ser, per exemple, alguns de la factoria Disney.

En altres països, com ara a Itàlia o Rússia no els cal obrir filials perquè tenen ”distribuïdors molt potents” amb qui treballen en molt bona sintonia. De fet, els productes d'IMC Toys arriben a més de seixanta països d'arreu del món com ara Brasil, Mèxic, Colòmbia, Polònia i Rússia, i la intenció dels responsables d'IMC Toys passa per potenciar encara més el mercat d'Amèrica Llatina i el de l'Àsia, aquest últim des de la seu de Hong-Kong, que Ventura reconeix que és el mercat que encara “tenim més verd”. De fet, pel mes de desembre tenen previst crear dues àrees mànager per a aquest dos mercats.

A la seu de Terrassa hi tenen l'equip d'innovació, disseny i enginyeria, format per unes 100 persones. Els motlles s'acaben fent a Xina i els porten a les diverses fàbriques subcontractades allà mateix o, com que s'ha encarit la mà d'obra, al Vietnam. Algunes coses de molt volum i que tenen molt plàstic i res d'electrònica es fan a Romania i, a Espanya, hi comencen a subcontractar alguna producció, ja que fins ara “si ho haguéssim fet no seriem competitius”, diu Ventura. Assegura que no volen tenir fàbrica perquè cada tipus de joguina és diferent i i és millor encarregar la producció a les que són especialistes en cada modalitat.

IMC Toys no ha deixat de créixer des que el 2001 van veure clar que el futur era dissenyar les seves pròpies joguines i obrir-se al mercat exterior i internacionalitzar-se. L'any passat van fer el seu trentè aniversari obrint una sala de mostres els 365 dies de l'any a la fira de la joguina de Nüremberg, que és un trampolí per comercialitzar els seus productes, alguns dels quals estan vinculats a sèries i pel·lícules del moment.
Facturació
82 M€
Treballadors
250
Any de fundació
1981


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.