tantxtant
Per la fallida d'Iberia i AENA
L'evolució de la crisi ha fet coincidir la implosió dels dos puntals d'un sistema ineficient aeroportuari que durant dècades ha costat milers de milions a Espanya. D'una banda, Iberia sembla destinada a caure sota el control de British Airways, que ja ha anunciat plans de reestructuració per al 22% de la plantilla. De l'altra, AENA apuja taxes perquè arrossega un deute inassumible originat en les inversions descontrolades que va fer en el passat. La T-4 de Barajas, que va costar més de 6 vegades el que s'havia pressupostat, funciona avui a menys del 50% de capacitat.
AENA i Iberia han intentat convertir Barajas en un hub esmerçant-hi importants injeccions de diner públic. Aquest objectiu s'ha plantejat a càrrec de la resta d'aeroports espanyols i s'ha gestionat de forma incompetent.
L'austeritat ha atrapat aquestes dues empreses destructores de valor, però l'Estat es resisteix a deixar que el mercat faci el seu camí. Amb l'economia semiintervinguda l'Estat encara arrossega els peus per privatitzar AENA i és el primer accionista d'Iberia a través de Bankia, tot i els avisos de la UE. AENA no es privatitza perquè l'única forma sensible de fer-ho és trossejant-la. Un model d'aeroports autònoms en competència és l'última cosa que vol l'Estat, i Iberia té sobrecostos salarials i d'estructura històrics molt difícils d'adreçar.
Es tracta d'excel·lents notícies, tot i que caldrà vigilar que l'Estat no hi aboqui més diners. Aquest despropòsit, que s'ha finançat en gran part amb impostos catalans, ha bloquejat El Prat i enfonsat Spanair.
Per cert, després d'instar a la caiguda d'Spanair, segons Qatar Airways, què més cal que faci en Piqué contra els interessos de l'economia catalana perquè els socis del Cercle d'Economia trobin un altre president?