Empreses

Les joguines d'Eurekakids fan el salt i s'estrenen a l'Amèrica Llatina

L'empresa gironina obrirà dues botigues d'aquí a una setmana i preveu tenir una vintena d'establiments el 2013 al Perú, Xile, Colòmbia i Panamà

Cada cop la gent inverteix més en una joguina que, si té un valor pedagògic, millor

Eurekakids, l'empresa gironina especialitzada en joguines educatives, ha fet el salt a l'Amèrica Llatina. Dissabte que ve la cadena, nascuda fa onze anys, obrirà els dos primers establiments en un país del continent americà: Colòmbia. És només el primer pas, les seves previsions auguren que l'any que ve, el 2013, ja tinguin una vintena de locals en països de parla hispana: el Perú, Xile i Panamà s'afegiran a Colòmbia. I sempre, segons explica el director general d'Eurekakids, Erik Mayol, a través d'inversió pròpia. “Són mercats que creixen, que no estan en recessió”, explica Mayol que, seguint aquesta mateixa filosofia, també ha decidit continuar l'aposta pels països escandinaus on, aquest mateix any, va obrir dos locals a Suècia. Per això, Eurekakids, explica Mayol, té previst obrir durant el 2013 vuit botigues més al nord d'Europa, concretament a Finlàndia, Dinamarca i Noruega.

“Estem en un sector que, en els bons temps, no té grans creixements i en els mals temps tampoc no té grans degradacions”, explica Mayol a l'hora d'argumentar com, en un context generalitzat de crisi, Eurekakids sembla que no se'n ressent. En aquest mateix sentit hi afegeix que, a part del sector, “també es tracta de com es fan les coses”, buscant “un tipus de producte molt diferenciador, molt educatiu” que té en compte que “cada cop la gent inverteix més en una joguina que, si té un valor pedagògic, millor”. L'elecció dels mercats i una bona situació financera també són elements clau per tirar endavant.

Diferents campanyes

A Eurekakids no hi ha un producte estel·lar. De fet, Mayol considera que un dels èxits de la companyia és que hi ha diverses campanyes en les botigues durant l'any. Hi ha la campanya de Nadal, que és la principal, quan la gent va a buscar-hi joguines grans i de simulació del tipus cases, cavalls... Llavors les botigues estan plenes d'aquest tipus de producte. Després, amb l'arribada del carnaval, es retira aquesta joguina gran i es posa el producte de carnaval; el mateix amb la primavera, quan els nens s'interessen pels insectes i les plantes que creixen, fins que arriba l'estiu, amb joguines d'exterior i platja per acabar, amb la tornada a l'escola. Són campanyes molt marcades amb un catàleg diferenciat i que fan que les botigues girin molt de producte.

Un equip de 8 dissenyadors són els encarregats de pensar les joguines. “Les joguines es pensen aquí”, diu Mayol. El 60% de la col·lecció d'Eureka està dissenyada a Riudellots i després es fa fabricar en diversos punts del món, pràcticament a tots els continents. Després, un cop muntades, tornen a la nau de Riudellots de la Selva; contenidors provinents d'arreu, per exemple d'Israel, fan cua per entrar a la nau, de 12.000 m². Des de Riudellots, s'engega la distribució per tot el món.

L'altre 40% de la col·lecció és compartida amb altres empreses, cosa que “va molt bé” perquè fa que no sempre tinguin una col·lecció estàtica i pròpia.

Els orígens d'Eurekakids es remunten al 2001. Erik Mayol llavors era director general d'Orchestra, una empresa de roba infantil que també va tenir la primera botiga a Girona ciutat. Mayol va ser onze anys al capdavant d'Orchestra, però els últims anys va voler crear un negoci propi amb la seva dona, relacionat amb el món infantil però que no fos de roba per evitar la competència. Es van adonar que hi havia una mancança important en el tipus de joguina. Quan viatjaven a Alemanya o al nord d'Europa veien que les joguines “tenien un sentit”, “que eren educatives” i van decidir muntar una botiga “amb aquestes joguines que tant ens agraden i que esperàvem viatjar a aquests països per veure-les.” Van muntar la primera botiga a Girona, després a Figueres... Pel que fa al nom, el director general explica que volien que fos internacional i que tingués “un valor” pel tipus de joguina que buscaven. Eureka, la famosa frase d'Arquímedes, va semblar perfecte per a aquest concepte: era internacional i “quasi tothom sap què vol dir”. Després hi van afegir Kids perquè quan van registrar la marca internacionalment, Eureka tenia molta oposició.

Mayol explica que un dels objectius és continuar sent una gran marca internacional. “Ens queda molt recorregut, perquè la companyia és petita i volem ser líders europeus en el nostre segment de mercat”. Després, i ja hi són pel camí, a les Amèriques.

La cadena de joguines educatives dissenya des de Riudellots de la Selva el 60% de la seva col·lecció, per, després, dur-la a fabricar a diferents indrets del món. Llavors, els contenidors amb les joguines fabricades tornen a Catalunya, des d'on es tornen a distribuir per tots els punts de venda.
Facturació
18 M €
Treballadors
180
Any de fundació
2001
expansió

Un 31% de creixement al 2012

En els últims mesos, Eurekakids ha anat anunciant l'obertura de diversos establiments arreu d'Europa. En total, i en comparació amb el 2011, hi ha hagut un 31% de creixement en el nombre d'establiments, amb un augment important a Bèlgica -d'1 a 4 locals-, a l'Estat francès -de 5 a 8- i a Itàlia -de 16 a 21-. A l'Estat espanyol també han passat de 73 botigues a 89. Tots aquests punts, juntament amb d'altres a Suècia, Andorra, Portugal i ara Colòmbia, fan que Eurekakids tanqui el 2012 amb 132 botigues, 31 més que les que tenia el 2011. Aquest creixement també genera que, cada any, l'empresa creï entre 40-50 llocs de treball. Malgrat l'expansió, Eurekakids no pensa marxar de la nau de Riudellots, on el 2011 ja va passar de 6.000 a 12.000 m², superfície que ja els queda justa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.