Empreses

Germans Boada factura el 84% a l'exterior i és present a 130 països

L'empresa s'adapta a la crisi, més marcada a la construcció, fent una aposta per la internacionalització i optimitzant estructura

L'empresa Germans Boada, dedicada al disseny, fabricació i comercialització de maquinària per a la construcció des de l'any 1951, és el clar exemple d'adaptació de la nova situació econòmica provocada per la crisi. En un sector que està notant les conseqüències derivades de l'especulació immobiliària amb especial cruesa a l'Estat espanyol, el grup rubinenc va decidir fer un gir i potenciar encara més la internacionalització, mentre algunes companyies, l'any 2007, van decidir erròniament que el millor que podien fer era esperar, de la millor manera possible, que aquesta recessió passés.

De fet, l'empresa ja va néixer amb una vocació internacional gràcies a la invenció dels germans Joan i Antoni Boada del primer tallador manual per a mosaic hidràulic, que va ser tota una revolució per als professionals de la col·locació, acostumats fins aleshores a tallar el mosaic a cops de genoll, com explica el director de màrqueting, Daniel Pagès. L'èxit que va tenir el producte va ser tant que encara és un referent arreu del món i qualsevol tallador del sector d'arreu del món coneix aquest giny amb el nom genèric d'una Rubi.

Precisament la potència, notorietat i excel·lent posicionament de la marca pròpia i l'optimització de l'estructura empresarial –amb un canvi en la direcció general, una anàlisi acurada dels diversos productes que tenien al mercat, de comportament i necessitats dels mercats a més d'una aposta per la investigació i el desenvolupament dels productes perquè s'adaptin a les necessitats dels usuaris– van permetre que Germans Boada mantinguessin el lideratge en el sector malgrat la crisi. Així és com ho explica el gerent comercial del grup. Jaume Caballé, hi afegeix que una de les claus, a banda del paraigua que dóna la notorietat de la marca, és haver actuat “comprenent que no es tractava d'una crisi conjuntural sinó estructural i macroeconòmica”. Aquest fet significava que “ens havíem d'adaptar i fer canvis, després d'una acurada anàlisi”.

Als cinc continents.

D'entrada, el model d'implantació es va basar a poder donar servei a aquells països on es fabrica o hi ha més col·locació de material ceràmic, però també tenint en compte que es tractessin de mercats “amb taxes de creixements sostinguts i que fossin més sòlids”, diu Caballé. Això els ha permès ser presents als cinc continents i arribar a més de 130 països. Van començar amb filials a Portugal, l'Estat francès, Alemanya, a la zona del Benelux, Anglaterra, Polònia, els Estats Units, la Xina i el Brasil, compaginant-ho amb l'obertura d'oficines comercials a finlàndia, Dinamarca o la República Txeca, i també concessionaris i plataformes comercials a Dubai, Xile, Veneçuela, Grècia, Turquia, Marroc i Mèxic, amb l'obertura de les últimes a Rússia i Cuba. El resultat és que el 84% de la facturació del grup prové de l'activitat internacional i només el 16%, de la península Ibèrica, quan l'any 2009 la xifra d'internacionalització només era del 69%.

El global de guanys del grup també s'ha anat mantenint malgrat el períodes de recessió, fins arribar a les previsions de tancar l'any amb una facturació de 45,5 milions, una quantitat semblant als 50 milions que van tancar, per exemple, l'any 2005, coincidint gairebé quan van decidir diversificar l'activitat entrant als sectors de la jardineria i el bricolatge a través de la marca Cutman.

La crisi també ha fet ajustar més l'extens catàleg que havien tingut de maquinària i productes, però continuen tenint una àmplia gamma de productes globals que mantenen les particularitats i especificacions de cada mercat local on distribueixen, i que té en compte l'embalatge o les homologacions, entre altres aspectes, explica Pagès. El grup treballa en quatre categories de productes: les talladores i accessoris relacionats amb la col·locació; maquinària elèctrica; productes relacionats amb la protecció i la seguretat; i un últim de químic pensat per a la neteja i manteniment de superfícies ceràmiques. La innovació en els processos és un dels aspectes a què Germans Boada destina més inversió, tenint en compte les necessitats dels clients d'arreu del món i els obliga a una connexió constant i directa entre els departaments d'enginyeria i l'àrea comercial, totes dues centralitzades a la seu de Rubí.

Des de l'any 2003 a Germans Boada disposen d'un edifici modern a Santa Oliva del Penedès, on va situar els nous magatzems i la planta de producció en uns terrenys de 63.000 metres quadrats que eren de l'Incasòl. Una de les particularitats és que hi tenen el museu de l'eina del paleta i espais per rebre visites escolars, a més d'un auditori. A la seu hi fan cursos i demostracions d'utilització d'eines destinades als seus clients d'arreu del món.

Facturació

45,5 M €

Treballadors

270

Any de fundació

1951

Germans Boada i el nom comercial de Rubi són una institució en el sector de la construcció des que es van inventar el tallador manual per a mosaics hidràulic. Des del 1951 han anat ampliant instal·lacions i magatzems fins que el 2003 van separar les àrees d'investigació i comercial (a Rubí) de les de producció i magatzem (a Santa Oliva).
Xarxes Socials

Un club amb milers de socis

Un exemple de com d'important són els professionals del sector per a Germans Boada és la creació del Club Rubí, que té més de 30.000 socis arreu del món i des d'on informen dels productes. Per complementar-ho, fa uns anys va apostar per les xarxes socials amb un canal a Youtube, i també al Facebook i al Twitter, des d'on donen documents formatius, fan vídeos demostratius i també és on tenen contacte directe amb els clients.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.