tacsa
Tacsa inverteix per obrir nous mercats per a la cobertura antioxidant
L'empresa hospitalenca vol ampliar el tractament per cataforesi de l'àmbit de l'automoció a productes exposats a la corrosió com ara el mobiliari urbà
Fa deu anys, quan un desaprensiu ratllava amb les claus la carrosseria d'un vehicle, hi havia molts punts perquè aquesta s'acabés rovellant entorn de la incisió si no s'hi posava remei. Ara això no passa. I el motiu té un nom estrany per a oïdes profanes: cataforesi. És un tractament que dura tres hores i que s'aplica a qualsevol superfície metàl·lica. Es tracta d'un procés consistent a aplicar pintura orgànica per impulsos elèctrics, quan la peça està en un tanc i un cop s'ha netejat d'impureses i olis. Posteriorment un operari dóna els últims retocs a aquells llocs que resulten inaccessibles per a la màquina. El resultat és una capa de color negre mat, que posteriorment pot ser pintada o no, i que té com a principal característica que resisteix l'oxidació. Per aquest motiu la cataforesi és utilitzada per tots els fabricants de vehicles.
TACSA –acrònim de Tractament i Acabats per Cataforesi, S.A.–, amb plantes a l'Hospitalet i Santa Coloma de Cervelló i associada al Centre Metal·lúrgic de Sabadell, es dedica a la cobertura de les peces que li envien els seus clients per al tractament. En la gran majoria dels casos són peces que formaran part de turismes i camions, i que en el 65% dels casos s'acabaran exportant. “Però volem expandir-nos a altres mercats”, explica el director general, Enric Esquerdo. La crisi del sector automobilístic ha colpejat tots els sectors que l'abasteixen i la indústria de la cataforesi no n'ha estat aliena. Esquerdo defensa que la gran virtut d'aquesta cobertura és que “té un molt alt nivell antioxidant”, motiu pel qual es pot aplicar a molts productes exposats a la corrosió. “És molt apte per al mobiliari urbà, com ara contenidors, papereres i pilons”, afectats per les inclemències que suposa estar a l'aire lliure. També s'hi han interessat fabricants de màquines de gimnàs, com ara bicicletes per practicar l'spinning, que es desgasten per l'acció de la suor dels usuaris. Esquerdo confia que aquest nou mercat faci canviar la proporció al negoci i representi entre el 20% i el 30% de la facturació. Ara, la indústria de l'automòbil s'emporta el 90% de la producció de Tacsa, que serveix a proveïdors de les principals firmes europees.
Tacsa va començar la seva activitat l'any 1988 a Santa Coloma de Cervelló amb dues empreses: Recubrimientos Miralles i Estampaciones Martínez, que ja no existeixen. A la planta de 2.400 metres quadrats de Santa Coloma de Cervelló s'hi va afegir, el 1998, un altra a l'Hospitalet de 7.250 metres quadrats on TACSA té la seu social. L'empresa sempre s'ha dedicat a la cataforesi, i ara, a més de voler ampliar mercats, ha començat a oferir un nou producte: la cobertura dels metalls amb projecció de pols. Aquest tractament, que s'aplica a una superfície prèviament recoberta per cataforesi, ofereix, a més d'una protecció contra la corrosió, un acabat cosmètic, que pot ser de diferents colors. Per fer front a aquesta nova línia de negoci, TACSA ha fet una inversió de 300.000 euros.
SOSTENIBILITAT.
Tacsa inverteix per obrir nous mercats per a la cobertura antioxidant