Empreses

Tusgsal aspira a renovar el Nit Bus per mantenir la seva facturació

La concessió del servei d'autobusos nocturns de part de l'àrea metropolitana que ara presta l'empresa badalonina expira a finals d'any.

Són molts els veïns del Barcelonès Nord que encara avui dia afirmen “vaig a agafar la Tusa” quan es refereixen als autobusos grocs de Tusgsal (Transports Urbans i Serveis Generals). La Tusa és l'embrió de Tusgsal, la societat anònima laboral creada l'any 1985 per un grup de treballadors de la vella firma, rebatejada primer com a Tubsa i després amb el nom que ha mantingut fins ara. La feina diària ha catapultat Tusgsal fins a esdevenir el primer operador privat de transports de viatgers de Catalunya i un dels primers de l'Estat.

Aquesta firma, amb seu a Badalona, s'encarrega de la gestió de la xarxa d'autobusos diürns del Barcelonès Nord (amb 33 línies dóna servei als municipis de Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Montgat, Tiana i Montcada i Reixac) i del servei nocturn d'autobusos (Nit Bus) de bona part de l'àrea metropolitana de Barcelona. És, a més, l'empresa que explota el 51% de l'Aerobús, el servei d'autobús que connecta l'aeroport del Prat amb el centre de Barcelona.

Durant el 2012, les línies diürnes de Tusgsal han donat servei a 25 milions d'usuaris. L'empresa, que l'any passat va renovar els òrgans de direcció, assegura que la crisi econòmica i la pujada de preus no els han conduït a una gran davallada de clients. Més aviat han resistit, tot i admetre algunes fuites. Els usuaris que es van quedant pel camí, segons el nou director general de la companyia, Justo Alarcón, són persones que agafaven l'autobús per desplaçar-se al lloc de treball i que, malauradament, han perdut la feina.

La dada dels 25 milions d'usuaris s'analitza també en termes positius des de l'empresa si es té en compte que ara fa poc més d'un any Tusgsal es va veure obligada a implantar una nova xarxa de busos al Barcelonès Nord, motivada per una retallada d'un milió de quilòmetres en el servei, imposada des de l'Entitat Metropolitana del Transport. Dels deu milions de quilòmetres contractats el 2011 se'n va passar a nou. A més, en els darrers temps la firma ha hagut de competir amb l'entrada en funcionament de deu noves estacions de metro, distribuïdes entre Badalona i Santa Coloma.

Les actuals dades, entre les quals cal incloure el 3% d'increment del nombre d'usuaris que ha experimentat l'Aerobús, semblen haver aturat la sagnia que s'havia produït en els darrers anys. Entre el 2009 i el 2011, tots dos inclosos, Tusgsal va perdre 4,5 milions d'usuaris. Del 2012 Tugsal no ha facilitat xifres exactes, però la nova direcció recorda que la posada en marxa d'un nou servei, el bus llançadora entre la zona d'oci de Badalona i el centre de la ciutat, el divendres i el dissabte, també ha contribuït a fer guanyar nous usuaris.

Una prova que evidencia que Tusgsal està trampejant la crisi, segons subratlla Justo Alarcón, és que es va poder posar fre als 60 acomiadaments que es van arribar a preveure l'any passat (gràcies també a la reestructuració dels horaris i l'esforç de la plantilla). No es va poder evitar, però, prescindir-ne d'una desena.

Pel que fa al nou any, Tusgsal s'ha fixat com a gran repte la renovació de la concessió del Nit Bus, un contracte que expira el 31 de desembre del 2013. Justo Alarcón assegura que Tusgsal concorrerà al nou concurs amb “una bona oferta”. Paral·lelament, la societat aspira a consolidar la seva vessant social, objectiu que implicaria la creació d'una fundació que aglutini totes aquelles experiències de col·laboració amb la societat.

Un tercer objectiu, i no menys important, serà explorar altres vies de negoci en les quals Tusgsal ja té un peu posat. És el cas del transport sanitari, que l'empresa badalonina explota a Girona i a Sòria. “Ens agradaria ampliar la visió del grup i incidir en altres vies de negoci, però sense llançar-nos a l'aventura”, indica Alarcón.

El nou director general de Tusgsal no ha valorat l'increment del preu del transport públic aplicat en els dos darrers exercicis en entendre que “ve imposat des de l'EMT”. Sí que admet que les pujades tenen especial afectació sobre els desplaçaments interurbans. “Qui pot caminar s'estalvia els 4 euros (dos d'anada i dos de tornada) i notem que es consolida la targeta i es mira d'evitar el bitllet senzill”, diu Alarcón. En la darrera enquesta de Tusgsal que mesura l'índex de satisfacció del client, el preu del bitllet apareix com l'element pitjor valorat. A l'altre extrem hi ha l'atenció que els conductors presten als usuaris.

L'empresa d'autobusos Tusgsal, amb seu a Badalona, és la principal activitat del Grup Tusgsal, que també inclou Autocares Capricornio. Gestiona el servei diürn de busos al Barcelonès Nord i bona part del Nit Bus. Disposa de 166 vehicles al diürn i de 84 als serveis de la nit.
Facturació
13,5 M€
Treballadors
768
Any de fundació
1985

La marxa de Fermín Casquete

El 2012 ha estat un any transcendent a Tusgsal perquè ha estat el de la renovació dels òrgans directius de l'empresa. L'històric dirigent Fermín Casquete, destacat militant socialista (es deia d'ell que era l'alcalde a l'ombra), va plegar de director general i, després d'exercir un temps de president del consell d'administració, es va desvincular de l'empresa. Li va seguir les passes el seu fill Marcos Casquete, qui d'entrada semblava que seria el seu relleu.

És tota una incògnita el preu que ha costat a Tusgsal jubilar qui ha estat el seu líder durant molts anys, si bé és cert que entre bastidors es parla d'indemnització milionària.

Amb Casquete desvinculat de Tusgsal, Justo Alarcón n'és ara el màxim dirigent. I sembla que disposa d'un gran consens dins la plantilla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.