EMPRESES
LC Paper es proposa entrar en el difícil mercat dels EUA
La Confianza, especialitzada en paper tissú, hi competirà amb un producte que surt més barat que els equivalents que hi ha en el mercat gràcies a l'abaratiment de la despesa energètica
L'empresa LC Paper de Beuda (La Confianza) s'ha proposat entrar en el mercat dels EUA i la seva àrea d'influència, uns països tradicionalment inabastables pels productors europeus atesa l'envergadura de la indústria paperera nord-americana. El producte que hi compten vendre és un tissú (el que s'usa com a paper higiènic, estovalles o tovallons) d'igual rendiment però notablement més barat del referent en aquelles zones, aconseguit després d'anys d'experimentació.
Competir amb el TAD
El rival directe amb què hauran de competir és el tissú elaborat amb el procés TAD (through air drying), molt arrelat als EUA. La diferència de preu amb el TAD s'ha aconseguit –segons explica Joan Vila, gerent d'LC– abaratint la despesa energètica, com a resultat d'un projecte iniciat fa quatre anys. Des d'aleshores s'ha rebaixat el consum d'aigua de 8 m³ per tona a 2,5 m³ i el d'electricitat, de 3.000 kWh a 2.100 kWh. L'altre recurs ha estat disminuir el gramatge del paper d'entre 4 i 6 grams respecte dels tissús normals i passar de dues a una sola capa. “L'objectiu era no perdre qualitat i ho hem aconseguit”, assegura Vila, en referència al fet que el nou tissú té igual suavitat, i fins i tot millor absorció i resistència.
El problema
El gerent de LC afegeix que un altre avantatge és l'abaratiment del transport, perquè el seu paper és menys voluminós. Però precisament aquesta característica esdevé un problema a l'hora de comercialitzar-ho al detall, ja que s'ensopega amb una qüestió d'imatge: el client veurà a les prestatgeries que els rotlles del nou paper d'LC són més petits que els convencionals i, malgrat que hi ha els mateixos metres, interpretarà que hi ha menys quantitat. Una percepció en clau negativa, és clar, es considera un inconvenient de primer ordre. “Si el client és un hotel o una indústria, posem per cas, no és tan transcendent, perquè el que miren són els metres, però als supermercats, sí”, admet Vila. Per això la paperera garrotxina està lluitant en un altre front: procurar que a les prestatgeries s'hi marqui no només el preu, sinó també els metres que conté cada rotlle. “Cal fer una feina didàctica vers el consumidor, ensenyar-li que compra paper i no rotlles”, conclou Vila, que malgrat tot és optimista. Al Tissue World (la fira del sector més important del món) de l'any vinent a Miami pensen presentar en societat el seu nou paper.
Fundada el 1881, La Confianza té en aquests moments una plantilla de 64 persones. L'any passat va facturar 29 milions d'euros.