L'arbequina que no coneix fronteres
La Masrojana ven a fora la meitat de les seves olives, patés i olis aromatitzats, creant nous productes adaptats a les cultures locals
La filosofia és que l'espectacular no ha de ser l'envàs, sinó el producte
Producció kgr
300.000
Exportació
45%
Any de fundació
1985
Ben adaptada al clima i la terra, l'arbequina és un conreu tan emblemàtic al Priorat com el vi. Potser per això, el 1985 La Masrojana va començar elaborant i comercialitzant aquesta oliva menuda i saborosa i actualment, amb un 30% sobre el total, és encara el producte més venut d'aquesta empresa familiar prioratina. Amb seu al Masroig i instal·lacions suplementàries a Móra d'Ebre, les seves olives, patés i olis es venen a botigues especialitzades de molts països europeus i a Amèrica de Nord.
A Catalunya, on les olives acompanyen multitud de plats i trobades, ven el 55% de la producció a un client fidelitzat. “Vam ser els primers a envasar arbequines, uns 15.000 quilos. Ara, n'envasem uns 300.000”, explica Julià Folch, copropietari de l'empresa. L'elaboració és artesanal, sense conservants ni additius artificials. “Aigua, sal i, per algunes varietats, herbes. I que reposi un temps, com s'ha fet tota la vida.” Els clients de La Masrojana aprecien les olives. A Catalunya ven sobretot a botigues tradicionals. “La nostra filosofia és fer qualitat que arribi a tothom. La presentació és estàndard. Podríem fer pots més bonics, però més cars. El què tenim clar és que l'espectacular ha de ser el producte”. Preocupats per ser honestos amb els clients, però també amb els proveïdors: “És molt important que el conreu sigui sostenible, perquè és la forma de mantenir viu el paisatge i el territori. Malgrat la crisi, nosaltres no hem abaixat el preu de l'oliva.”
L'empresa es va iniciar en l'exportació el 1990, i pels mercats exteriors, adapta la presentació i la gamma a la cultura local. Al nord d'Europa, venen més patés que olives. “El 1996, vam pensar que el paté era una bona oportunitat. Aleshores, tan sols hi havia un elaborador a l'Aragó. I ara, de marques n'hi ha moltes, però només en fabriquem cinc...” Gastronòmicament, el paté és molt flexible i els cuiners han ajudat a popularitzar-lo a través de salses i bases per a plats. Aquesta gamma suposa el 25% de la facturació de la prioratina. “S'ha posat de moda, perquè som un país alegre, mediterrani i amb alta creativitat a la cuina”. A Catalunya, en ven d'oliva arbequina i d'empeltre, però també n'exporta amb formatge, cacau i de picant amb pebre vermell. D'aquesta flexibilitat i capacitat creativa per adaptar-se als paladars dels mercats exteriors n'ha sorgit una línia d'olis verge extra amb cinc sabors: taronja, llimona, romer, all i xili vermell. “És un producte molt especial, perquè no conté essències, sinó que molturem l'oliva amb la fruita o l'espècie, que serveix de base i després la retirem.” És un oli ”alta qualitat, que sols fem per exportar, perquè en aquells mercats el valoren més”. Enguany, als EUA els han demanat quatre tipus d'olives gordal farcides amb all, pebre vermell, ametlla i jalapeño.
A la recerca de més valor afegit i amb un mercat “difícil per la saturació i la crisi”, enguany prioritzen l'ampliació de les exportacions a Canadà, golf Pèrsic i Amèrica del Sud. Igual que els clients de la botiga online, els estrangers que han descobert l'oliva “són gent de paladar fi, exigents i disposats a provar coses noves”.
L'arbequina que no coneix fronteres