Munich ultima l'obertura d'un macroespai de marca a Barcelona
La firma de calçat esportiu llança una col·lecció de bosses de mà, després que els germans Berneda hagin recuperat el control de l'empresa. La companyia ven el 40% a l'exterior i desembarca als EUA i el Canadà
Amb la irrupció de la competència asiàtica, Munich va obrir-se al mercat de la moda
El negoci en línia propi va creixent i la seva facturació ja s'ha multiplicat per dos
La marca de sabatilles esportives Munich comença enguany una nova etapa. L'empresa ultima l'obertura d'un gran espai de marca i disseny a Barcelona i aquest mes arribarà a les botigues la seva primera col·lecció de bosses de mà. Enrere queden, doncs, les divergències entre les dues branques de la família propietària, que van culminar el juliol passat amb l'acomiadament de Xavier i David Berneda. Els dos germans, néts del fundador i principals impulsors del ressorgiment de Munich com a marca de moda esportiva, van estar apartats de la companyia durant sis mesos, però van recuperar el control de l'empresa a finals d'any després d'arribar a un acord accionarial amb les seves cosines. Ara, totes les societats existents han quedat integrades en el nou hòlding Bern2run, que té Xavier Berneda com a conseller delegat i el seu germà petit, David, com a administrador. El president és el seu pare, Francesc Berneda.
Munich va néixer a Sant Boi de Llobregat sota la direcció de Lluís Berneda, que va començar a fer sabates l'any 1939. La Guerra Civil tot just havia acabat i d'aquella primera fàbrica en van sortir esportives per practicar rugbi, futbol sala, handbol i boxa. A final dels noranta, amb la irrupció de la competència asiàtica, l'empresa va decidir obrir-se al mercat de la moda i el disseny, una aposta que ja va dur a terme la tercera generació de la família. La firma ha experimentat un gran desenvolupament en els darrers anys amb l'empenta dels germans Berneda, i Munich s'ha convertit en una marca de referència en el sector de la moda esportiva. “Un dels grans valors de la companyia és que el nostre pare, tot i estar al capdavant, ens ha deixat fer”, afirma Xavier Berneda. L'empresa té actualment la seu central a Capellades i la fàbrica a Vilanova d'Espoia, a la Torre de Claramunt (Anoia). Diversos tallers de Solsona, Aragó i el País Valencià treballen també per a la firma, que a més produeix al Marroc, Tunísia, Indonèsia, el Vietnam i la Xina.
“Munich té ara una vocació internacional del cent per cent; si hem de sobreviure i seguir creixent hem d'exportar moltíssim més, sense por”, diu Berneda. L'empresa va fabricar 850.000 parells de sabatilles el 2012 i exporta un 40% de la producció. Munich és una marca registrada en més de 40 països i aquest any desembarcarà als Estats Units i al Canadà gràcies a un acord amb el distribuïdor Sala USA. Les col·leccions d'esport i moda es vendran a través dels portals de venda en línia Soccer.com i Amazon i també en botigues multimarca de ciutats com Nova York i Mont-real. Tot i que la major part de les vendes internacionals es concentren en països europeus, la firma està experimentant un fort creixement a l'Amèrica del Sud i també ha entrat a Àsia. L'empresa té sis botigues pròpies a Catalunya i cinc a l'Estat, a les quals cal sumar els espais als centres comercials i els 400 punts de venda multimarca on és present. Munich pretén inaugurar dues botigues més abans de finals d'any i una podria ser a Madrid, on no en té cap amb presència de la marca.
La companyia va facturar 34 milions el 2011 i, tot i que el seu creixement ha estat constant des que va apostar pel sector de la moda, preveu tancar l'exercici 2012 amb uns ingressos de 30 milions. Una caiguda que Berneda atribueix a la crisi i als mesos que ell i el seu germà han estat apartats de l'empresa. “Ara està creixent molt el negoci en línia propi i hem multiplicat per dos la seva facturació”, diu. Per Berneda, però, les vendes per internet no són la panacea: “Si ho fas molt malament off line, a la xarxa ho faràs igual de malament; has de fer les coses tan bé com puguis i tenir un producte que enamori perquè la gent pagui per ell.”
Compra de noves marques
Munich no només està resistint la crisi, sinó que ha crescut en plena recessió. De fet, els germans Berneda estan estudiant la compra de dues marques, una de les quals està vinculada al món de l'esport.
La companyia, d'altra banda, té 250.000 seguidors a Facebook i gairebé 7.000 a Twitter. Quina és la clau del seu èxit? Segons Berneda, cal treballar i prendre decisions cada dia, però la vinculació afectiva entre el treballador i l'empresa també és important. “Si això no ens ho creiem, estem venuts”, manté. Quant al producte, la firma ofereix un model amb moltes combinacions possibles i, segons Berneda, “no trobaràs unes Munich igual que les que portes”. Creu, però, que hi ha clients que compren la marca per pertànyer al col·lectiu que vesteix Munich i es preocupa si algú a l'empresa no porta les sabatilles: “Llavors penso que m'he equivocat en alguna cosa.”
Notícies relacionades
Munich ultima l'obertura d'un macroespai de marca a Barcelona