Fast Enginyeria planta cara a la crisi i creix un 15% anual en facturació
El centre de formació està especialitzat en la prevenció de riscos laborals en la conducció, en l'extinció d'incendis i en seguretat pública i privada. L'empresa gestiona el circuit escola del complex Parcmotor
El centre de formació en seguretat integral Fast Parcmotor –el nom comercial amb què opera l'empresa Fast Enginyeria– va obrir les seves portes el 2008 i, des de llavors, no només ha plantat cara a la crisi, sinó que s'ha erigit en referent del sector a Catalunya. L'empresa gestiona el circuit escola i el camp de pràctiques contra incendis del complex Parcmotor, a Castellolí, i allà ofereix formació especialitzada principalment en tres àmbits: la prevenció de riscos laborals relacionats amb la conducció de tot tipus de vehicles, l'extinció d'incendis i la seguretat pública i privada. Darrere del centre de formació hi ha els socis Jordi Casals -que s'ocupa de la gerència-, Marcel Castany -encarregat de la direcció tècnica- i Gianni Melloni. Tots tres són enginyers i els acompanyen professionals amb més de 30 anys d'experiència en el sector. Les xifres de Fast Enginyeria parlen per si mateixes: des que es va instal·lar al Parcmotor, la seva facturació ha crescut de mitjana un 15% anual i la cartera de clients s'ha multiplicat per cinc.
L'empresa es va fundar el 2006 i va començar fent cursos de conducció sobre neu i gel al circuit Grandvalira d'Andorra, un servei que encara manté. “En un principi érem itinerants, fins que vam veure que hi havia molts clients que volien fer la formació amb nosaltres; hi ha poca gent especialitzada en el sector a Catalunya i els clients volen treballar amb tu per la confiança que els dónes com a professional”, explica Casals. Per això, van decidir instal·lar-se al Parcmotor. Allà, un dels serveis que ofereix l'empresa és la formació relacionada amb la conducció de cotxes, motos i vehicles industrials. En aquest cas, el gruix de l'activitat se centra en la prevenció de riscos laborals i accidents. “Ara hi ha moltes empreses que estan fent plans de mobilitat i fem formació als seus empleats per evitar els accidents laborals”, concreta Casals. Al camp de pràctiques contra incendis, a banda d'impartir cursos bàsics, es forma els equips de primera i segona intervenció per combatre el foc, la qual cosa és fonamental en empreses amb un risc d'incendi elevat, com ara les tèxtils. Fast Parcmotor es dedica també a la formació en seguretat pública i privada –amb les homologacions pertinents– i col·labora amb el Servei d'Ocupació de Catalunya impartint un curs bàsic de lluita contra el foc i un altre de vigilant de seguretat.
La formació relacionada amb la conducció i el foc fa que cada any passin unes 8.000 persones pel circuit escola. Les instal·lacions, però, són també un pol d'atracció per a l'organització de grans esdeveniments internacionals i per als incentius d'empresa. La presentació a nivell mundial de l'Audi A8, el 2010, és un dels actes internacionals que ha tingut lloc al Parcmotor i es va traduir en sis milions d'euros per a Catalunya. Fast Enginyeria organitza cada any un esdeveniment d'aquesta envergadura i la facturació internacional de l'empresa arriba, de mitjana, al 20%. Pel que fa als clients, un 70% són catalans, un 15% són espanyols i l'altre 15%, europeus. El 70% de la facturació ve del sector privat –els clients són bàsicament empreses– i el 30% restant, de l'administració pública. Al centre de formació hi ha cinc empleats en plantilla –inclosos els tres socis– i quinze llocs de treball indirectes, ocupats pels instructors i per una empresa consultora que hi treballa de manera estable.
Fast Enginyeria ha signat convenis amb administracions, universitats i entitats, però destaquen els que té amb empreses com ara Seat, Kawasaki i Man per al subministrament de vehicles. “El material i les instal·lacions que tenim són de primera línia a Catalunya”, diu Casals. L'empresa, a més, ofereix una atenció personalitzada, s'adapta a les necessitats del client i l'assessora. Unes qualitats a les quals se suma el respecte pel medi ambient. De fet, en el camp de pràctiques contra incendis es fa servir gas i es reutilitza l'aigua –el nivell d'abocaments és zero– i l'empresa també estudia implantar el gas en els cotxes. Fins i tot les pistes del circuit es van fer amb material reciclat.
Facturació
1,35 M€
Treballadors
5
Any de fundació
2006
Circuits independents, però complementaris
El Parcmotor es va inaugurar el 2009 amb la voluntat d'esdevenir un referent del món del motor i un actiu econòmic important per a la comarca de l'Anoia. Uns objectius que encara s'han d'assolir. El circuit de velocitat és l'eix central –malgrat que s'han d'acabar els boxes i les grades– i el gestiona la Fundació Catalana per l'Esport de Motor, propietària del Parcmotor i controlada ara per la Generalitat. El circuit escola, el de motocròs i el de karts, en canvi, els exploten empreses independents. “S'ha d'entendre com un polígon industrial, però amb circuits en comptes de naus”, diu Jordi Casals, gerent de Fast Enginyeria. Tot i així, les empreses col·laboren i les pistes són complementàries.
Pel que fa al circuit escola, Casals explica que la idea és ampliar el camp de foc i construir més pistes, però que volen esperar que la conjuntura econòmica s'estabilitzi. Fast Enginyeria té la vista posada en els plans de mobilitat de les empreses i la prioritat ara és promocionar el camp de foc, ja que es va inaugurar fa un any i hi ha empreses que encara no saben que existeix.
Fast Enginyeria planta cara a la crisi i creix un 15% anual en facturació