Economia

ERNEST PLANA

PRESIDENT DE LA FOEG

“El finançament és el gran problema”

L'atur

El nou president de la FOEG es mostra preocupat per la manca d'ocupació entre la joventut

Critica l'estat de l'N-II i és partidari que els camioners passin a utilitzar exclusivament l'autopista

Plana creu que la situació econòmica començaria a canviar si hi hagués crèdit

Plana, de 65 anys, nascut a Figueres, ha estat tota la vida vinculat a la mecànica i fa uns anys va fundar el concessionari únic de Mercedes Benz a la demarcació, i des del 1998, és president de Corve. El 2011 va obtenir la medalla al treball President Macià, també és vicepresident de Foment del Treball i membre de l'Assemblea General de la CEOE.

Va arribar al càrrec fa unes setmanes arran de la mort de Jordi Comas. Vicepresident primer de la patronal i president de Corve, va ser escollit llavors per la junta amb l'objectiu de continuar el llegat de Comas. Reconeix que no era un dels seu objectius, ser president.

Quines són les seves prioritats?
L'important en aquest moment és l'atur i una de les meves principals preocupacions és la joventut, la falta de feina. D'aquesta gent que ha sortit de l'escola, que s'ha format i que no pot treballar. La nostra preocupació és poder donar un contingut a aquestes persones que acaben la formació, que puguin trobar feina de la manera que sigui. Buscar-los llocs de treball, encara que sigui dos o tres hores, ja que el currículum és important i encara que es tingui una bona formació, de seguida es demana experiència laboral.
Quan remuntarà, l'economia gironina? Encara són clau l'exportació i el turisme?
El creixement laboral serà molt lent, no serà aquest any segur. Confiem molt en l'exportació i així, estem buscant camins perquè la gent d'aquí pugui exportar. Pel que fa al turisme, el TAV ens ha situat al mapa. Potser la gent coneixia Girona però era difícil d'accedir-hi. Ara hem d'aprofitar aquesta oportunitat que tenim de poder buscar recursos en aquest sector. El fet que vulguem, des del GIG, a Girona, que l'estació es digui Girona-Costa Brava, també és una iniciativa que pot ajudar a conèixer la Costa Brava.
Hi ha el TAV, però queda l'N-II i l'aeroport.
L'N-II és un problema molt gran. Hi estem lluitant fa anys i anys. El pas de Bàscara és el que utilitzaven els romans quan venien a la península Ibèrica. Com pot ser que encara tinguem una ruta viària del temps dels romans? I les condicions no han canviat gaire! Serà llarg i haurem de lluitar molt per poder aconseguir una N-II en condicions. És una pena que cada mes tinguem gent que hi perdi la vida i és una gran iniciativa que els camions passin per l'autopista. He parlat amb camioners que em diuen que sí, que és un problema potser perquè no tenen tants llocs per menjar o fer gasolina, però la veritat és que a la resta d'Europa els camions acostumen a passar per l'autopista, és com obligació. Per tant, no ens ha d'estranyar tant que els camions passin per l'autopista.
Demanen gratuïtat
No crec que s'arribi mai tampoc a la gratuïtat. A Alemanya paguen, a França paguen. Aquí per què hem de ser diferents? Sí que és un perjudici per ells, però circular per una nacional amb aquell volum de cotxes diaris és una barbaritat.
L'aeroport?
Si hi busquem, com ara, una iniciativa privada, podria ser que l'aeroport tingués utilitat, però també és complicat. Tots coneixem la facilitat que dóna el TAV en les comunicacions entre Girona, Barcelona i Madrid. L'aeroport de Girona ha de ser per a rutes més llargues, fer servir el viatge fins a Madrid com una manera d'enllaçar: segurament hi ha algun vol que cobreix absències horàries o per fer connexions internacionals via Madrid.
Quina és la principal queixa dels empresaris gironins?
El finançament és el gran problema. No n'hi ha d'altre. Hi ha molta gent emprenedora, gent que ens ve a fer consultes per emprendre noves empreses o negocis, per anar a l'exportació –que és una gran solució– perquè tenen bons productes, però consta que molts empresaris que han anat a demanar crèdits i la banca està completament tancada. El dia que els bancs s'obrin i comencem a tenir un bon finançament, les coses començaran a canviar. Moltes empreses tanquen per la falta de finançament tot i que tenen bons projectes i idees, i amb professionals treballant-hi. Moltes vegades la pèrdua de llocs de treball ve donada perquè les empreses no poden fer front a la situació actual. Si tinguessin una ajuda, una mica d'aire, que els bancs no posessin tantes traves per poder demanar un crèdit, crec que l'economia d'aquest país canviaria molt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ECONOMIA

L’aeroport d’Alguaire acull simulacions de rutes logístiques amb drons

Lleida
Energia

La hidroelèctrica de Sant Quirze de Besora serà pública a partir del 31 de juliol

Sant Quirze de Besora
Economia

Catalunya creixerà un 2,6% aquest any, segons el BBVA

barcelona
Unió Europea

La inflació a la zona euro es modera una dècima al juny, fins al 2,5%

Barcelona

Noel creix un 16 per cent el 2023 i factura 638 milions d’euros

SANT JOAN LES FONTS
ECONOMIA

La plantilla de Vodafone accepta el preacord sobre l’ERO per a 898 persones

Barcelona
Economia

L’FMI eleva al 0,9% la previsió de creixement de l’eurozona per al 2024

Barcelona
ECONOMIA

Tarragona crearà miradors turístics digitals a la ciutat

Tarragona
Economia

Foment eleva fins a 42.500 milions el dèficit d’inversió en infraestructures

barcelona