Economia

FRANCESC CARNERERO,

PRESIDENT D'ACAV

“L'especialització és el camí a seguir”

“Els negocis tradicionals s'han de dirigir a l'especialització en un terreny molt concret, triar una veta de mercat i entrar-hi a fons”

“Cal ensenyar a valorar el fet que l'agència presencial dóna protecció al client”

Atenció personal
“Cada viatger és diferent i cada viatge és únic”, diu l'eslògan de la majorista Excellence Tours, que dirigeix Francesc Carnerero, president de l'ACAV (Associació Catalana d'Agències de Viatges). L'especialització és clau en les agències del futur.

Per la crisi o per l'impuls del comerç electrònic, quan es comptabilitzen els resultats de Setmana Santa, d'estiu o de Cap d'Any, any rere any, les agències de viatges tradicionals s'anoten una pèrdua de clients.

Hi ha por, entre les agències de viatge presencials, per la puixança de les competidores en línia?
No hi ha por, però és cert que la transformació és absolutament necessària.
Cap on s'ha de dirigir, el canvi?
Cap a l'especialització, sense dubte. Però, a més, també s'ha d'ensenyar a valorar el que l'agència presencial dóna al client.
Què obté, el client, d'una agència que no trobi a la xarxa?
Si quan ens referim a la xarxa parlem també d'agències de viatges, llavors hi ha poques diferències, tot i que a molts clients encara els agrada veure la cara de la persona que els prepara un viatge. Però a la xarxa hi ha de tot i, davant d'això, he de reivindicar el fet que el client de l'agència de viatges es troba molt més protegit.
Per què?
Quan es constitueix una agència de viatges, s'han de presentar uns avals per poder respondre en cas d'una fallida. Des del primer de gener, els avals han de ser d'un mínim de 100.000 euros a un màxim de 300.000 euros, o l'equivalent al 3 per cent de la facturació. Aquesta és la garantia per als clients de les agències, tant presencials com virtuals.
Posi'm un exemple de protecció...
Quan hi va haver la vaga de controladors, el Nadal del 2010, a tothom que tenia contractat un viatge combinat amb una agència se'l va rescabalar. Les agències, per llei, havien de respondre davant el client. I així ho van fer.
Es valora, aquesta protecció?
És com una assegurança, no l'acabes de valorar fins que no l'has de fer servir.
Ha esmentat que l'especialització de les agències és la via per poder tornar a ser competitius. Expliqui'ns-ho.
Els clients volen cada vegada més viatges personalitzats, diferents. Les agències tradicionals s'han de dirigir cap a l'especialització en un terreny molt concret. Triar una veta de mercat i entrar-hi a fons.
Un estudi d'Amadeus situa Catalunya com l'indret de l'Estat on més agències van tancar el 2012. En canvi, segons la Generalitat, el nombre d'agències va créixer un 4,5%. Com s'entén?
L'opinió d'Amadeus és molt fiable i, evidentment, marca tendència. La divergència de xifres segurament és pel fet que moltes petites agències catalanes no estan connectades directament a Amadeus, sinó que ho estan a través d'un grup que creen entre elles.
Llavors, la situació és molt greu.
L'agència que només basava el seu negoci a vendre bitllets d'avió i nits d'hotel ja ha tancat. El negoci on line se l'ha menjada. Però per a la resta, la mort que havia de portar internet no ha estat real.
Tota transformació requereix canvis. Què queda, per reinventar, en el sector?
En l'ACAV hem posat en marxa, conjuntament amb l'Agència Catalana de Turisme, el projecte ACAV Experiència, que vol promocionar el país des de molts vessants, a més a més del de sol i platja.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.