sl
CompeGPS creix amb els navegadors per a esports d'aventura
L'empresa se situa com el segon fabricant a escala mundial amb més oferta de mapes cartogràfics i exporta un 80% dels seus dispositius
“Els inicis de CompeGPS arrenquen de la passió per volar.” Així ho explica el seu fundador, Ivan Twose, que, enamorat del parapent, se les va enginyar per trobar la manera de validar des de l'aire el recorregut, deixant de fotografiar els campanars que fins aleshores servien de balises en les competicions. Així és com va començar a dissenyar un programari amb què, un cop a terra, poder recuperar la ruta feta des de l'aire. Amb la comercialització d'aquest programa informàtic, sobretot a federacions esportives de parapent, va engegar el negoci. “Vam començar al garatge de casa i vam anar creixent a poc a poc”, recorda el seu fundador.
Amb només tres anys de vida de l'empresa, Ivan Twose va apostar per la digitalització dels mapes en 3D i actualment s'ha convertit en la segona companyia a escala mundial en oferta de mapes topogràfics. Així mateix, amb el seu software especialitzat en activitats a terra es poden calcular rutes, dibuixar el perfil d'altitud, o preveure el temps estimat d'un recorregut. Tot i començar amb els mapes de muntanya, també van incorporar els urbans, oferint en un únic navegador rutes per a cotxe i muntanya. Tal com explica el gerent, Santiago Twose, el mercat es va ampliar més enllà dels esports aeris en uns anys en què els esports d'aventura no deixaven de créixer.
L'empresa no va trigar a tenir els seus propis dispositius de navegació, amb models que permetien una localització ràpida. “Tot i comprimir la informació perquè fos fluïda en els primers telèfons i les PDA, l'autonomia de les bateries no era suficient”, explica Twose. CompeGPS es va espavilar a resoldre aquest problema i va treure al mercat el seu primer navegador el 2007, dissenyat a Arenys de Mar i fabricat a Itàlia. “Això ens convertia en fabricants. Per tant, vam poder ampliar l'estructura per buscar comercials i anar a vendre a les botigues.” Fins aleshores les vendes d'aquells primers anys, amb una facturació d'uns 400.000 euros, es feien únicament per Internet. Actualment el 60% de les vendes provenen de la facturació dels seus propis dispositius.
La dimensió que va adquirir l'empresa la va obligar a buscar més espai, i el 2008 es va traslladar a les instal·lacions del polígon Valldegata. La plantilla també es va ampliar, i es va crear un equip d'investigació i recerca per perfeccionar nous models i prototips més lleugers.
RECONEGUTS A FRANÇA
Des de fa un parell d'anys, CompeGPS té presència significativa a les xarxes socials, on informa de les novetats, proposa promocions i interactua amb els clients. “Aconseguim que la gent doni la seva opinió sobre els nostres productes amb l'objectiu de respondre als dubtes i escoltar les seves propostes.” Amb aquesta filosofia apareix, a finals de l'any passat, el TwoNav Ultra, un GPS que pesa 98 grams, dissenyat com un rellotge per portar al canell o enganxat a la bicicleta. Amb aquest nou producte, que va representar una inversió inicial de 500.000 euros, l'empresa confia créixer en volum de vendes aquest any i arribar a facturar 3 milions d'euros.
Tot i l'aposta per aquest nou dispositiu, es continua invertint per millorar el software per visualitzar els mapes en 3D, tant per terra com per aire. Des del 2011 que es van avançar per treure aplicacions dels seus mapes, tant per a Iphone com Android, dels quals ja s'han fet 120.000 descàrregues acumulades. “Hi ha qui compra només l'aplicació però després vénen a buscar els nostres dispositius perquè els falla la bateria del seu mòbil.” Entre les aplicacions, n'hi ha que faciliten les sortides en grup perquè els amics puguin situar-se sobre el mapa en temps real.
Segons explica Twose, tot i la crisi i l'aturada del consum en l'àmbit intern, tenen la sort que l'afició per l'esport no deixa de créixer. “La gent no deixa de fer esport. Hi ha una bogeria per la bicicleta de muntanya i molts s'entrenen per anar a maratons o triatlons”, explica. És per això que l'empresa també patrocina els seus productes dins el calendari competitiu d'esportistes d'elit de projecció internacional, com ara el ciclista Roberto Heras, guanyador de les últimes edicions de la Titan Desert.
MERCAT EXTERIOR
Vendes a internet des del primer dia
El negoci arrenca al garatge de casa del fundador però ja tenia una projecció internacional. Gràcies a internet, el primer client va venir d'Àustria, i des d'aleshores les vendes van fer-se a través de la xarxa. El volum de vendes en línia no ha parat de créixer, i per aquest 2013 estimen que l'augment serà del 30%. La participació de l'empresa al congrés de telefonia mòbil de Barcelona, l'any 2007, també va afavorir la seva projecció a l'exterior obrint-se mercat a nous països.
CompeGPS creix amb els navegadors per a esports d'aventura