La nova era de les dues rodes
Després de la fuga dels grans fabricants, els productors locals busquen aliances per subsistir i avancen en projectes de moto ‘verda'
El mes de març passat la planta de Derbi a Martorelles (Vallès Oriental) va fabricar l'última moto. La mítica marca catalana -ara sota el control de la italiana Piaggio- posa el punt final a prop d'un segle de fabricació al país i tanca la llista negra de tancaments en el sector de les dues rodes, on abans ja s'havien inscrit altres factories històriques com ara la de Yamaha o Honda.
Amb la marxa de les grans multinacionals, el sector de les motos ha quedat considerablement reduït i les grans fàbriques han donat pas a factories més petites de productors locals més o menys consolidats que busquen ara una via per aguantar la crisi i la caiguda del mercat. Només en el darrer mes de març, i segons les dades del Gremi de Venedors de Vehicles a Motor, les vendes de motocicletes van caure prop d'un 22%, mentre que les de ciclomotors van baixar prop del 50% en un mercat que fa anys que experimenta una sagnia constant.
La caiguda de vendes ha deixat les fàbriques pràcticament en mínims, treballant en molts casos al 20% de la seva capacitat productiva, uns percentatges inassumibles a mitjà termini. És en aquest context que s'emmarquen moviments corporatius com el que protagonitzen les gironines Gas Gas i Ossa. Les dues marques avancen en un procés d'integració que vol concentrar la producció a les instal·lacions de Gas Gas a Salt (Gironès), mentre que Ossa concentraria a la seva seu de Girona l'activitat d'R+D, disseny i màrqueting. Les dues firmes fa mesos que treballen en aquesta integració, però el canvi accionarial a la de Salt -amb l'entrada d'un grup inversor estranger i el compromís d'una inversió de nou milions d'euros- ha donat l'impuls definitiu a l'operació.
Els dos fabricants ja treballen en dos models conjunts, una moto de carretera i una altra de muntanya, que apostaran per la marca Ossa i que es fabricaran a les instal·lacions de Gas Gas. “La previsió és que el model de carretera pugui entrar en la línia de producció el 2014”, explica Joan Gurt, director general d'Ossa. En els propers dos anys l'objectiu és produir unes 5.000 unitats dels nous models, però a mitjà termini, hi afegeix Gurt, “la idea és situar-nos en una producció de 15.000 unitats”. Això donarà oxigen a la planta de Gas Gas, on actualment es produeixen unes 7.000 motos tot i disposar d'una capacitat de producció de 25.000 unitats l'any.
Aquest mateix problema és el que té la planta de Rieju a Figueres (Alt Empordà). L'any passat van sortir unes 8.000 motos de la seva línia de producció, un 30% de la capacitat productiva de què disposa la fàbrica. “Ja hem reestructurat tota la plantilla per adaptar-nos a aquesta necessitat, per això aguantem”, destaca el conseller delegat de la firma, Jordi Riera. L'aposta de Rieju s'ha concentrat en la moto elèctrica. El seu model Mius ja és una realitat al mercat, tot i que la velocitat de comercialització s'ha vist frenada per la crisi econòmica i la caiguda dels pressupostos públics. Riera reconeix que en aquest context el desenvolupament del model elèctric “està molt parat”. L'any passat van sortir unes 200 unitats de la planta de Figueres, una xifra que Riera preveu mantenir enguany. Per guanyar volum de producció Rieju treballa també en el llançament de dos nous models de motocicletes, un de 125 cc i un altre de 300 cc que podria presentar a finals d'any al Saló de Milà.
Rieju podria estar entre els socis industrials que la jove firma Volta busca per poder fer realitat la producció del seu prototip de moto elèctrica, del qual ja ha venut les primeres 300 unitats a Europa. “El nostre objectiu és poder començar la fabricació per tal de poder donar resposta a aquests compromisos comercials”, explica un dels fundadors i director general de Volta, Marc Barceló. L'empresa pretén fabricar unes 600 unitats l'any que ve i per això ara busca factoria. “Serà segur a l'àrea de Girona, on es concentren els productors locals que necessiten guanyar volum a les seves línies de producció”, apunta Barceló.
Volta calcula que necessita una injecció d'1,5 milions d'euros per iniciar la producció i, tot i que l'ideal seria tancar un acord amb un soci industrial, Barceló no descarta obrir la porta a fons estrangers.
Un altre projecte que s'està movent en el segment de moto verda és la recuperació de la marca Torrot. La iniciativa la comanden, entre d'altres, el centre tecnològic Ascamm, el grup Constant i Xispa Motorbike.“D'aquí a unes setmanes esperem tenir a punt els prototips i volem iniciar la fabricació al setembre a la planta de Xispa a Vidreres”, explica el director d'Ascamm, Xavier López. Els plans de la companyia són començar amb un volum de producció de 500 unitats per arribar al miler a mitjà termini. Per tal d'afrontar la inversió de fabricació, Torrot ultima una ampliació de capital que donaria entrada a dos nous socis.
I en aquest escenari fins i tot firmes distribuïdores com la madrilenya Going Green han vist l'oportunitat de fer el pas cap a la fabricació amb una planta a la Zona Franca de Barcelona, on ja treballen 15 persones, i aspira a donar feina a 50 treballadors.
Aposta per mantenir els proveïdors locals
El tancament de les grans plantes de producció del sector de les motos situades a Catalunya ha generat un perjudici enorme en els fabricants de components, ja que, tot i la forta internacionalització d'aquest sector, la caiguda de comandes va ser severa.
Per tal de suportar aquest nou context, aquest sector també ha iniciat moviments corporatius per dotar de més dimensió i múscul financer les empreses. Firmes familiars com J. Juan han protagonitzat moviments de compra i han accelerat la seva sortida a l'exterior amb una aposta clara per l'Índia.
Els problemes per proveir alguna de les plantes locals després de la caiguda d'activitat han generat més d'un maldecap als fabricants catalans, que han viscut l'amenaça d'haver de parar la línia de producció per falta de peces. “El tema dels proveïdors és un problema greu perquè certament hi ha moltes empreses que ho estan passant malament, però tot i així intentarem mantenir les compres majoritàriament a Catalunya”, destaca el director general d'Ossa, Joan Gurt.
Aquesta és, de fet, la voluntat general entre els fabricants, també entre els que es mouen en el segment de la moto elèctrica. “La nostra prioritat és treballar amb proveïdors catalans”, afirma Marc Barceló, fundador i director general de Volta.