Opinió

EDITORIAL

El lloguer ara és una opció

Les restriccions al crèdit, la caiguda dels ingressos i -més a llarg termini- la convicció que cada vegada serà més difícil trobar feina prop de casa són factors que afavoreixen l'opció d'anar a viure de lloguer. La crisi ens acosta a Europa, on el lloguer està més estès, però això no s'ha d'interpretar com la fi traumàtica d'un costum atàvic, com si els catalans i els espanyols tinguessin una propensió genètica a la propietat immobiliària que no existeix en altres indrets. La cultura de l'habitatge en propietat és recent, i és conseqüència de decisions racionals davant d'unes condicions de mercat que l'afavorien, com també uns lloguers relativament alts per la falta d'oferta combinats amb uns tipus d'interès que situaven el cost de la hipoteca pràcticament al mateix nivell que la renda. Sense oblidar les generoses deduccions en la declaració de la renda -que durant molts anys es van aplicar fins i tot a les segones residències-, ideades per ajudar el sector de la construcció, que no es van eliminar quan s'inflava la bombolla immobiliària, i es retiren ara que no hi ha qui vengui una totxana.

També hi ha influït que a l'altra banda imperava la cultura de la venda. Als promotors els interessava construir habitatges per vendre, no per llogar, i han preferit mantenir-los buits sense treure'n rendiment amb l'esperança que els preus pugessin i/o es reactivés la demanda d'habitatges en propietat. I aquesta mateixa mentalitat tenen les entitats financeres que s'han hagut de quedar promocions per impagament de préstecs. Com els compradors, impulsades per la realitat, van canviant d'idea a mesura que veuen que l'estoc de pisos buits no baixa.

L'automoció, nou motor econòmic

Aquest cap de setmana pot ser rodó per als apassionats dels cotxes amb la celebració del gran premi de Fórmula 1 de Montmeló i la 37a edició del Saló de l'Automòbil de Barcelona. Aprofitant el saló, els fabricants de cotxes reivindiquen el seu sector per accelerar la recuperació econòmica i convertir-lo en el gran motor de creixement econòmic. El cert és que hi ha més de 100.000 persones que treballen directament o indirectament en el món de les quatre rodes a Catalunya. A tall d'exemple, abans de la crisi es produïen uns tres milions d'unitats a l'Estat espanyol, xifra que ara s'han posat com a objectiu els fabricants per tornar-la a assolir. En l'últim exercici, les vendes van ser d'1,9 milions d'unitats. Precisament per això aquest divendres els fabricants van aprofitar per demanar al president espanyol, Mariano Rajoy, més compromís per consolidar la recuperació del sector. Entrant en els punts concrets, la indústria automobilística demana més inversions per a infraestructures i, sobretot, també reclama reobrir l'aixeta del crèdit, ja que un 80% dels consumidors recorren a la modalitat de compra a través del finançament. Rajoy va anunciar divendres que el sector durà a terme inversions per un valor de 1.000 milions d'euros. Aquest any el saló arriba en un moment que pot servir d'estímul per fomentar la reindustrialització. Es preveu l'assistència de 700.000 persones a les instal·lacions per veure de prop les últimes novetats. Cal recordar que en la passada edició es van signar 60.000 pressupostos amb els clients interessats a comprar algun vehicle. L'exposició destacada de vehicles elèctrics és una de les principals novetats d'aquest any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.