Un primer tast de les habilitats directives
El projecte Leading Program, organitzat per Bcnmoments amb el patrocini de la Caixa, introdueix futurs universitaris en la gestió de grans empreses emblemàtiques
Els batxillers, i també els universitaris, un cop han clos la seva etapa de formació i s'han d'enfrontar al món real, sovint topen amb una realitat insospitada. És per això que programes com Leading Program, en què es convida futurs universitaris a entrar en contacte amb el dia a dia d'empreses d'èxit, són d'una gran utilitat perquè puguin copsar el valor del treball en equip, el paradigma més valuós de les habilitats directives.
Leading Program ha estat organitzat per Bcnmoments, amb el patrocini de la Caixa, i ha dut els vint estudiants que han obtingut les millors notes de les darreres Proves d'Accés a la Universitat (PAU) a tastar l'experiència de gestió d'empreses emblemàtiques, com la Caixa, FC Barcelona, SEAT, Vueling, Damm, Freixenet, Port Aventura, CAR de Sant Cugat i Twentytú. Així mateix, han pogut amarar-se del bon consell de personatges com el cuiner Ferran Adrià, el pilot Isidre Esteve, el psicòleg Pep Marí o l'expert en innovació en turisme i hostaleria Ignasi Uñó. “La nostra idea era introduir aquests futurs professionals, no només estudiants d'empresarials, en un entorn de companyies d'èxit tot afavorint-la seva participació en masterclass en què poguessin fer sortir a la llum les seves habilitats directives i la seva capacitat d'innovar”, explica Marc Perea, cofundador de Bcnmoments, per a qui és important que l'estudiant, que “prové d'un itinerari de formació massa individualitzat, pugui treballar la seva actitud, i això només es pot fer en el treball en equip.” Com explica, en els diversos tallers organitzats, “aquests estudiants han acabat enduent-se la sensació de grup, de com saber treballar en equip, i que el lideratge i el treball en grup s'han de trobar en un mateix punt”. En referència a l'actitud, Jaume Giró, que en qualitat de director general adjunt de CaixaBank ha participat en el programa, recomana als joves que si bé “els coneixements són necessaris, el més decisiu en encarar una carrera professional és l'actitud: tenir el coratge i la perseverança per, des de la humilitat de qui està aprenent sempre, buscar la perfecció en la feina feta i la creativitat de fer-la diferent cada dia”. Afegeix que “no hem de tenir por de posar-nos al límit d'equivocar-nos, perquè només així es pot aportar valor a l'empresa on treballareu i créixer a nivell personal i professional”.
La gironina Gemma Muñoz, que a l'octubre engegarà els seus estudis de traducció i interpretació, no sap a hores d'ara si serà una professional autònoma o bé farà florir un implícit sentiment emprenedor per constituir una empresa de traducció, però almenys té clar, després d'haver assistit al programa, que “és molt important el treball en grup, ara ho he vist clarament”. I també ha pogut modelar el tipus de líder que ella vol esdevenir, si s'escau, o que voldria tenir per damunt seu: “Ha de ser una persona ben organitzada, amb capacitat per motivar i que conegui molt bé els seus treballadors.” Tot sintonitzant amb l'esperit dels nous temps, creu que en l'empresa moderna “s'han de conjuminar un sòlid lideratge i l'esperit cooperatiu. Més que tenir un cap que mani, cal que coordini”. Si hagués de triar una recomanació vital per dur-la sempre al sarró, Gemma Muñoz té clar que es queda amb les ensenyances de Pep Marí, el psicòleg del CAR: “Ens podem sentir feliços fent el trajecte cap a un objectiu, encara que no l'arribem a assolir.”
A Cristina Requena, que cursarà estudis de medicina a la Universitat de Barcelona (UB), que voldria ampliar amb una formació addicional de màrqueting, li ha resultat una experiència esplèndida “tenir contacte amb el món laboral, perquè tant a l'institut com a la universitat vius massa aïllat”. Després d'haver passat per tot aquest reguitzell d'empreses, Cristina Requena també arriba al convenciment que el directiu del seu grat “ha de tenir molt contacte amb els empleats, perquè si no es desmotiven. El treballador ha de sentir-se orgullós de ser on és, cosa que també beneficia l'empresari”. Si parlem de responsabilitat, Cristina Requena interpreta que “el directiu ha de ser sempre conscient que les seves decisions poden afectar molta gent, i si, per exemple, elimina una secció de l'empresa, pot afectar la vida de moltes persones”.
Aquests futurs professionals valoren que la preocupació social sigui ara una de les prioritats de l'empresa. Com diu Cristina Requena, “abans les empreses estaven dedicades a obtenir beneficis per damunt de tot, i ara sembla que presten més atenció al vessant social”. Marc Perea, des de la seva posició d'organitzador del projecte, també ha pogut palesar que “hi ha entre aquests estudiants una gran preocupació perquè l'empresa fomenti la conciliació laboral o el respecte al medi ambient, a banda de preocupar-se pels beneficis”.
Entre tradicionals i innovadores
La selecció d'empreses de Leading Program és un aiguabarreig en què conflueixen models de gestió diferents, si bé tots reeixits. “Hem volgut que l'estudiant tingués la visió de models d'empresa que mantenen grans diferències entre si, però tots d'èxit, i per això ha pogut anar a Freixenet, una tradicional empresa familiar que produeix un producte com el cava, que no incorpora la innovació de les noves tecnologies, però que ha assolit un èxit indiscutible en el seu procés d'internacionalització.” I al costat, l'aèria Vueling, “el paradigma de l'empresa jove, on la mitjana d'edat dels empleats és de 32 anys i la presa de decisions és molt horitzontal, a l'oficina no hi ha murs que separin els treballadors i tots coneixen tothom”.