Torres centra l'esforç a assegurar un bon accés als mercats exteriors
El director general del grup vinícola, Miquel Torres Maczassek, considera que la distribució és clau per al futur del sector del vi . La companyia cedeix a la demanda del mercat i farà el seu primer cava, de gamma ‘premium'
Fa ja més de tres segles que la família Torres va plantar les primeres vinyes a Vilafranca del Penedès i, des de llavors, la seva passió per la terra i el món del vi s'han anat transmetent de generació en generació. L'origen del grup vinícola Miguel Torres es remunta a mitjan del segle XIX, quan Jaume Torres Vendrell va decidir emigrar a Cuba. Allà va fer fortuna gràcies a la indústria petroliera i al comerç marítim i no va tornar fins al 1870, any en què va construir el primer celler a la capital de l'Alt Penedès juntament amb el seu germà Miquel. L'empresa ha tingut vocació exportadora des del seu naixement, ja que els primers vins van viatjar cap a Cuba, i actualment té presència pràcticament a tot el món. “Exportem a gairebé 160 països, però això no vol dir que no es pugui millorar perquè hi ha mercats en què ens agradaria ser més potents, com ara als Estats Units”, explica el director general del grup, Miguel Torres Maczassek. Membre de la cinquena generació, opina que la distribució és clau per al futur del sector del vi i, per això, el grup centrarà els esforços a assegurar-se un bon accés als mercats exteriors.
“Estats Units té un tipus de legislació que ve de la llei seca i que no permet als cellers tenir un contacte directe amb el restaurador o el supermercat, sempre hi ha d'haver un intermediari, un distribuïdor; podria ser un gran mercat per a nosaltres i té una dimensió mitjana perquè se'ns fa difícil amb aquesta configuració”, diu el director general a tall d'exemple. La companyia exporta un 72% de la producció i Mèxic –gràcies al brandi– ocupa el primer lloc del rànquing, seguit d'Anglaterra, els Països Baixos i Alemanya. “És important exportar perquè molts països del món no pateixen la crisi i hi ha moltes oportunitats”, apunta.
En aquest sentit, un dels països en què la companyia ha tingut un gran creixement és Rússia, on ja exporta prop de 100.000 caixes, incloent vi i brandi. Té filials comercials en diversos països, com ara Xina, Xile, Brasil, Suècia i Cuba, i també té participació en empreses de distribució a Mèxic, Anglaterra, els Estats Units, Finlàndia i l'Índia, entre altres. Torres va desembarcar al mercat xinès el 1997 i l'any passat hi va facturar un 14% més que el 2011. La filial xilena, per la seva banda, també ha experimentat un augment de les vendes del 9%.
El mercat exterior, doncs, ha donat oxigen al grup, que l'any passat va facturar 231 milions, un 7,4% més que el 2011. Torres, que té com a premissa l'autofinançament, també va incrementar un 1% les vendes a l'Estat. “Hem vist que les empreses que han fet bé la feina abans de la crisi han resistit una mica millor perquè el consumidor valora les marques que li garanteixen qualitat”, manté el director general.
L'hora del cava.
La companyia inverteix entre un i tres milions anuals en innovació i està molt compromesa amb el medi ambient. “La nostra preocupació pel canvi climàtic ha crescut i creiem que cal donar suport a qualsevol projecte que serveixi per mitigar-ne els efectes”, diu el director general. Explica també que l'escalfament global farà canviar el mapa de les denominacions i afegirà nous territoris on fins ara el raïm no madurava bé. Torres, de fet, ha anat augmentant la plantació de vinya a Tremp, a 900 metres d'altura, i ha comprat 100 hectàrees al Pirineu aragonès, a 1.200 metres. “Avui encara costaria acabar de madurar el raïm allà, però segurament en 20 o 25 anys serà una zona fantàstica per fer vi”, apunta. L'empresa té 500 hectàrees de vinya certificades com a orgàniques i les energies renovables ocupen un lloc destacat en la seva aposta per les polítiques respectuoses amb el medi ambient.