Com les de casa, però al restaurant
Artesania de la Croqueta n'elabora de 14 sabors diferents per a l'hoteleria
El nostre mercat és el de preu mitjà. No volem rebaixar la qualitat dels ingredients
Més que un menjar ràpid convencional, una bona croqueta és una delicadesa. Tradicionalment, es prepara amb restes de rostit o de l'escorregut del brou. Però en aquest temps en el qual algunes tapes han assolit la categoria d'alta cuina, paradoxalment degustar una croqueta artesana fora de casa és sovint un repte.
Obert fa 13 anys a Tarragona pel cuiner Òscar Ulloa, les croquetes sempre han estat un dels atractius del restaurant Ca l'Òscar de Tarragona. “Les sé cuinar bé. I un dia, tot buscant per internet, vaig veure una màquina per donar-los la forma. De seguida, vaig pensar a muntar un altre negoci sols per a les croquetes”, explica. Ell i el seu germà, Joan Manel, van crear el 2010 l'empresa Artesania de la Croqueta. Sota la marca Art Croq, ven directament a distribuïdors d'hoteleria. El públic les pot comprar en algunes botigues de delicadeses. El concepte de negoci és poder degustar croquetes com les de casa a bars i restaurants. “Demanes unes croquetes i la majoria són industrials. Estan ben fetes, però tenen un altre gust.” I hi afegeix: “Simplement, no són el mateix producte.” La diferència la marca el procés d'elaboració, però especialment la matèria primera. L'empresa prioritza la compra de producte de proximitat. “El peix és de Cambrils i l'embotit, de xarcuteries de Tarragona. Ara bé, el pernil ibèric el comprem on per tradició el saben fer, a Salamanca i Extremadura.” Res d'additius ni conservants afegits.
GAMMA INNOVADORA.
Els germans Ulloa van fer una inversió inicial de 250.000 euros per posar en marxa l'empresa. Els darrers dos anys, han estat consolidant el producte, tot fent proves a la cuina per perfeccionar la gamma. “Ens ha costat obrir-nos pas, perquè la distribució està acostumada a un altre tipus de producte i el troba car.” El preu de venda al públic aconsellat és de 1,60 cèntims 8 unitats. La matèria primera i el procés artesanal no pot equiparar-se en costos amb una croqueta industrial. “El nostre mercat és de preu mitjà. No ens interessa ni fer totes les croquetes de Catalunya ni, evidentment, rebaixar la qualitat dels ingredients.” Confien en la fidelitat dels qui ja les han tastat i repeteixen. Enguany, preveuen tancar amb un increment de la facturació del 15%. I augmentar-la el 50% el 2014. A l'Estat espanyol, sols hi ha quatre empreses que fan un producte similar. Tot i que tastar una croqueta sempre és una sorpresa, Ulloa assegura: “Som molt sincers amb el que fem. No volem enganyar ningú.”
Com les de la iaia, però a fora de casa