Empreses

FORMATGERIES MONTBRÚ

Formatgeries Montbrú, venda porta a porta

L'empresa de Moià, que fabrica cap a 30 tones de producte al mes, calcula que l'any que ve creixerà un 15% o 20% gràcies a una estructura comercial que cobreix quasi tot Catalunya

Des de 2007 no agafem un litre de llet sense fer-li tres analítiques

Facturació

3 M€

Treballadors

34

Any de fundació

2002


Abans d'empresari, Pere Antúnez havia sigut ramader. El març de 2014 farà 25 anys que ell i la seva dona van posar en marxa al Mas Montbrú de Moià (el Bages), on viuen, un obrador per transformar la llet del seu ramat de cabres en formatge. Formatge i mató fresc, sobretot, “que és el que ens permetia que si avui recollíem la llet, l'endemà cobràvem”, comenta Pere Antúnez, fundador i actual gerent de Formatgeries Montbrú. Aquesta rotació obligava el matrimoni a repartir-se la feina: un es quedava a elaborar i l'altre sortia a vendre. I així és com van anar teixint una estructura comercial que a hores d'ara garanteix les seves vendes a gran part de Catalunya, des del Baix Camp fins a l'Alt Empordà.

L'any 2001, Antúnez va comprar Queserías del Ampurdán SA de Corçà, la qual un any més tard es va passar a dir Formatgeries Montbrú, nom que, a finals del 2009, va acabar identificant l'empresa resultant de la fusió entre l'originari obrador i la societat empordanesa, amb seu única a Moià. Avui, des d'unes instal·lacions de 1.300 m², repartides en dues naus a banda i banda del mateix carrer, Formatgeries Montbrú elabora entre 25 i 30 tones de formatge al mes.

El 85% de les seves vendes són de formatge –semicurat i, sobretot, fresc– i de mató de cabra, mentre que un 3% o un 4% de la facturació –que enguany preveuen tancar lleugerament per sobre dels 3 milions d'euros–, correspon a formatge semicurat de búfala, “el que més exportem, perquè és com una novetat mundial”, comenta Antúnez. De formatge d'ovella en fan una quantitat poc representativa i, de vaca, només en comercialitzen, a més d'importar algunes varietats com un blau de búfala d'Itàlia i un Gruyère de Suïssa, “per ampliar la nostra oferta i rendibilitzar les nostres rutes”, diu el gerent d'una empresa beneficiària dels ajuts Leader, cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (Feader) i el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya (DAAM).

ProveIr-se de llet

Antúnez ara no té ramat. “El 1992 vaig decidir que era més important vendre producte acabat que no pas dedicar-me a produir matèria primera”, explica. Es va treure les cabres i, dels 2 milions de litres de llet de cabra anuals que avui consumeix, 1,7 milions de litres els compra a una trentena de ramaders repartits per tot Catalunya, des d'Amposta fins a Fraga o Sant Pere Pescador. "Fa 14 o 15 anys vam començar a baixar al Delta de l'Ebre per tres proveïdors i actualment n'hi tenim una quinzena", posa com a exemple el fundador de Formatgeries Montbrú. I com que encara fan curt, gairebé 300.000 litres de llet de cabra els arriben de criadors de la resta de l'Estat espanyol.

“Quan jo vaig començar, no hi havia mentalitat de posar un ramat de cabres per fer-hi negoci, era un món encara per configurar”, comenta Antúnez. Avui, en canvi, el seu principal proveïdor els assegura per la primavera que ve 2.000 litres de llet diaris. En qüestió de races, “nosaltres sempre hem sigut més partidaris de la murciana, que porta més greix –cosa que determina el gust dels aliments– que no pas de les cabres d'Europa”. Amb tot, si bé la cabra murciana pot produir fins a 800 litres de llet a l'any, s'està veient que l'alpina francesa té una projecció de 1.400 litres anuals. Antúnez reconeix que amb la llet dels seus proveïdors, molts dels quals són ells qui es posen en contacte amb l'empresa moianesa, són exigents: “Des de 2007 no agafem un litre de llet sense fer-li tres analítiques”, diu.

Sobre el terreny

El mes passat, Formatgeries Montbrú va servir a 700 clients, sobretot petits comerços. “Venem al grup Bon Preu, però no directament sinó a través d'un gran distribuïdor, i el sector de la restauració l'estem treballant”, diu Antúnez. Un dels grans secrets per augmentar la clientela és la seva pròpia estructura comercial. “Anem a buscar la llet a casa del proveïdor, excepte algun cas, ens fem el producte seguint mètodes artesanals i, gairebé en un 70%, ens gestionem la venda directament”, a part de treballar amb distribuïdors. Amb sis furgonetes, es desplacen per les demarcacions de Tarragona, Barcelona i Girona, segons unes rutes assignades, sense parar de buscar nous punts de venda. “Deixant de banda les empreses formatgeres més grans, ningú no s'ha plantejat muntar una estructura comercial com la nostra, amb tants recursos dedicats només a vendre el seu producte. Això és el que ens permet ser a molts llocs i a uns preus més ajustats que la competència”, diu Antúnez.

Formatgeries Montbrú, que té una plantilla de 34 treballadors, ven un 82% a Catalunya i, a part d'algun client a Mallorca, Madrid o Palència, exporta prop d'un 6%, bàsicament a EUA mitjançant una importadora, Bèlgica, Dinamarca i Alemanya. La previsió és que, el 2014, el negoci global creixi un 15% o un 20%.

Els orígens de Formatgeries Montbrú es remunten a l'any 1989, en un petit obrador de Moià on Pere Antúnez transformava la llet de les seves cabres. Avui, Antúnez i el seu fill Oriol són els dos socis d'una empresa que produeix uns 30.000 quilos de formatge al mes, sobretot de cabra i també de búfala, el que més s'exporta. Formatgeries Montbrú elabora formatge (fresc i madurat a partir de tres setmanes) i mató, entre altres productes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.