La Cambra de Comerç posa preu a l'aeroport: 82 milions
Es basa en la rendibilitat de les instal·lacions i, en cas d'activitat mínima, el preu baixa fins a 30 milions
L'entitat ja ha contactat amb empreses i un banc per poder-lo comprar si Aena ho permet
Un estudi de la Cambra de Comerç de Girona fixa en un màxim de 82 milions d'euros el valor de venda de l'aeroport Girona Costa Brava. L'objectiu de l'estudi, que es va iniciar ara fa un any, és tenir les dades damunt la taula en cas que Aena es decideixi per la privatització individual de l'aeroport gironí. “Creiem que s'ha de gestionar des d'aquí.” És per això que el treball analitza la rendibilitat de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar i fixa aquest preu en cas de màxima rendibilitat de l'aeroport –és a dir, si se superen els cinc milions de passatgers–, però també estudia el preu en una situació d'activitat més baixa, com podria ser la d'aquests últims dos anys, en què l'aeroport no arriba als tres milions de passatgers; en aquest cas, segons la Cambra, el preu podria vorejar els 30,5 milions d'euros.
A més d'analitzar-ne la rendibilitat, el treball també avalua quin seria el valor de l'aeroport en funció del patrimoni –l'edifici i les pistes, entre altres elements–. En aquest cas, i prenent com a base dades d'Aena, l'informe fixa un import de 79 milions, que podria pujar fins als 133,52 si s'hi afegeix el deute que arrossega l'equipament –i que ara se situa en 53 milions d'euros.
Ja fa unes setmanes, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va fer una proposta formal en una reunió que va tenir amb el secretari d'estat d'Infraestructures, Rafael Catalá, per comprar l'aeroport, una reunió que Espadalé va qualificar de “molt interessant”, malgrat que va tancar la porta a aquesta possibilitat. Segons Espadalé, la idea d'Aena –encara no hi ha parlat directament– és privatitzar el 60% dels 44 aeroports que hi ha a l'Estat espanyol, però confia que Europa no permeti aquest monopoli. “A l'Estat espanyol, això voldria dir que hi hauria un únic operador que tindria fins al 60% dels aeroports”, va assegurar Espadalé. El president també va recordar el cas d'Anglaterra, on la Comissió Europea va obligar Ferrovial a fer marxa enrere i a vendre part de les accions que havia adquirit, per evitar que un únic operador es quedés amb el pastís dels aeroports del Regne Unit.
En paral·lel a la redacció de l'informe, la Cambra de Comerç de Girona també ha parlat amb empresaris, operadors –en concret, tres de l'Estat espanyol– i amb un banc per tirar endavant la compra de l'aeroport en cas que l'Estat ho permeti. “A Madrid els ha sobtat que ho tinguem tot tan clar”, va explicar Espadalé.
La Cambra de Comerç explica que el seu objectiu és comprar l'aeroport en funció de la seva rendibilitat. “Avui dia, amb la crisi econòmica, la majoria de les empreses es venen en funció dels beneficis i el volum de negoci, i no en funció de les instal·lacions i el patrimoni que tenen”, va assegurar.
El president també va avançar ahir que, en cas que la privatització individualitzada de l'aeroport de Girona arribés a ser un fet, el compraria un grup d'empreses. “Nosaltres seríem al darrere, però el que adquiriria les instal·lacions i les gestionaria seria aquest lobby”, va concretar el president de la Cambra de Comerç de Girona.
LES XIFRES
Els aeroports van pagar 40 milions de pessetes
L'aeroport de Girona té una especificitat que “difícilment tenen altres aeroports de l'Estat” i és que els terrenys els va portar la Diputació i els hotelers van pagar uns 40 milions de pessetes.
“L'aeroport Girona Costa Brava és viable i s'ha demostrat”
L'objectiu de totes les gestions que s'estan fent tant per part de la Cambra de Comerç de Girona com per part dels representants que formen part del Grup d'Impuls per Girona (GIC), que fa anys que van començar, és aconseguir gestionar l'aeroport de Girona des del país. Segons la Cambra de Comerç de Girona, s'ha demostrat que l'aeroport Girona Costa Brava és viable “i ho ha estat durant uns anys” i pot funcionar amb una bona gestió.
De tenir cinc milions de passatgers a tenir-ne menys de tres
El president de la Cambra, Domènec Espadalé, va explicar ahir que si l'aeroport gironí perd passatgers és perquè està gestionat per una sola operadora i “tant li fa si els avions arriben a Girona, Barcelona o Madrid”, perquè tot va a una sola caixa. Segons Espadalé, l'aeroport va arribar al seu màxim històric el 2009, en què va superar els cinc milions de passatgers. Des de fa dos anys, per l'aeroport de Vilobí passen menys de tres milions de persones.