Mónibèric exportarà el 2014 “la cultura del millor pernil” a Rússia
La firma especialista en xarcuteria ibèrica de màxima qualitat té 22 botigues. . Les vendes són de 60.000 peces anuals
El gerent de Mónibèric, Sergio López, fa poc que ha tornat de Madrid, on l'empresa, amb seu al Masnou, ha inaugurat la primera botiga fora de Catalunya. És un primer pas cap a l'exportació d'un model d'establiment on, segons López, “hi ha l'essència del que som”. “La combinació de la selecció dels productes i la qualitat i atenció del servei que oferim és la nostra targeta de visita”, comenta el responsable d'una firma que en tan sols una dècada s'ha col·locat en un lloc destacat del sector de la venda de xarcuteria ibèrica amb el pernil com a rei indiscutible. Les arrels d'aquesta empresa cal buscar-les en un negoci familiar, una carnisseria de mercat a Badalona a càrrec de la família Tomás amb més de quaranta anys d'experiència i passió pel pernil. El 2001 van fer un pas endavant especialitzant-se només en els productes ibèrics i altres delicadeses i obrint les primeres botigues encarregades de servir aquest producte “excels” provinent de Huelva, Extremadura i Salamanca.
Veure, olorar i tastar.
Sergio López assegura que a Catalunya hi ha “molt bon paladar” i que és un dels mercats més importants de consum de pernil a l'Estat, juntament amb el País Basc i Madrid. El procés de selecció de les peces es realitza directament a les granges: “Tenim tres persones dedicades a trobar els millors exemplars i a comprovar que es crien en les condicions idònies que garantiran un producte de primera qualitat.” La precisió de la tria és tan estricta que els mestres pernilers escullen una a una les peces, que arriben al Masnou a punt per a la venda. “Si són senceres passaran directament a les botigues i si se'ls ha de treure l'os les portem a la nostra planta de l'Hospitalet de Llobregat”, comenta López.
Aquesta “cultura del pernil” que defensa el gerent de Mónibèric és de gran utilitat quan es tracta d'adquirir una peça i, en especial, d'encertar el gust del client. “A Huelva i Extremadura el clima dóna un pernil de sabor més intens i de color més fort i en canvi a Salamanca el producte és més suau”, explica.
Marca pròpia.
En el cas dels pernils, la marca és present a les quatre gammes principals: Bellota, Ibérico de Cebo, Gran Reserva i Reserva. “Existeixen tres races principals de porc: la serrana o de porc blanc, el Duroc de pota negra i l'ibèric”, explica el gerent. L'ibèric, segons destaca Sergio López, es divideix en cebo, que només menja pinso; recebo, que primer menja gla i que després, per arribar al pes indicat, s'alimenta únicament de pinso, tot i que de recebo n'hi ha una producció simbòlica, i finalment el de gla, que durant l'època de pastura s'alimenta exclusivament de gla i pastos per arribar al pes.
Els mesos de desembre i juny són els de màxima activitat per a una empresa que ven uns 60.000 pernils anuals. “Les festes de Nadal i les revetlles d'estiu són els moments clau per consumir el nostre producte”, diu López, que aclareix, però, que les vendes es mantenen molt estables la resta de l'any a totes les botigues. La major part dels establiments Mónibèric es concentren a la corona metropolitana. Set són propis i la resta són franquiciats. L'estabilitat aconseguida a la demarcació de Barcelona ha estat cabdal a l'hora d'encetar l'aventura a l'exterior. “Vam anar a la fira de franquícies de Madrid i vam veure que la capital era un bon lloc des d'on començar a exportar”, assenyala el gerent de l'empresa.
Salt a Europa.