Esprais de pintura per a grafiters de tot el món
Montana Colors, amb seu a Sant Vicenç de Castellet, és líder a l'Estat espanyol en el seu segment. Des del 1994 proveeix els artistes del grafit d'uns 50 països i exporta el 75%
Facturació
17,5 M€
Treballadors
160
Any de fundació
1994
Els grafiters de debò –no els brètols que guixen parets– són artistes repudiats. Molt poca gent considera seriosament el seu treball i, encara menys, poques empreses els volen com a clients. Jordi Rubio, director general i cofundador –junt amb Miquel Galea– de l'empresa Montana Colors, va tardar molt poc a entendre que eren un públic a servir i que el mercat de la pintura en aerosol anava més cap al món de la creativitat que no pas cap al de l'automoció. Així doncs, Rubio va proposar a l'empresa de pintura on treballava començar a produir esprais per a grafiters. La resposta dels seus caps –“no ens interessa en absolut, dedica't a treballar”– va fer que, “contra tots els pronòstics, amb pocs recursos, pocs coneixements però amb molta il·lusió”, Rubio i Galea el 1994 fundessin Montana Colors a Sant Vicenç de Castellet. Vint anys després, aquesta empresa factura 17,5 milions d'euros i té 160 treballadors.
Montana Colors fa des de la formulació de la pintura i l'emplenat dels esprais fins a la distribució en botigues pròpies. Cada any produeix uns 2 milions de quilos de pintura que s'utilitzen per omplir cap a 8 milions d'aerosols. De la seva producció, un 80% es ven amb la marca Montana (o, segons el país, mtn) i un 20% es fabrica per a altres marques. En total, cap a 2.000 referències que s'elaboren als tres centres de producció –5.000 m² d'instal·lacions– que l'empresa té a Sant Vicenç de Castellet. “No preveig la deslocalització. Volem continuar sent una empresa catalana i defensar tant el teixit industrial català com el producte fet a casa, encara que sigui més car”, comenta Rubio.
Tot i que Montana Colors va néixer amb l'objectiu de satisfer la demanda dels grafiters –de fet, tres quartes parts de la seva producció es dirigeixen a ells–, l'empresa també s'ha obert a altres sectors com el de la decoració, les belles arts, l'aeromodelisme o el sector industrial, amb diferents productes cadascun. “Intentem aglutinar tots els clients que consumeixin pintura en esprai”, remarca Rubio, el qual recorda els avantatges d'aquest tipus d'envàs respecte a un pot de pintura convencional: “És pràctic, net, si se sap fer servir ofereix un acabat perfecte i, a més, és molt ecològic, perquè aprofites tot el contingut i, un cop llençat al contenidor adequat, es pot reciclar.” Conscient de la mala fama que en els últims anys han tingut els aerosols, a causa de l'ús que s'havia fet de gasos CFC, Rubio afegeix: “Per part nostra intentem impactar al menys possible en el medi ambient, utilitzant sempre components reciclables.”
A prop dels clients.
A part de la venda per internet, Montana Colors ven al mercat internacional mitjançant un distribuïdor per país i a l'Estat espanyol, directament a botigues (de bricolatge, belles arts, ferreteries, drogueries, subministraments industrials, surf i patins...). A més a més, des del 2004, l'empresa bagenca té 16 botigues pròpies arreu del món, de les quals 2 són de propietat (la de Barcelona, que també té galeria d'art i restaurant, i la de Sevilla) i la resta són franquícies. Segons Rubio, obrir punts de venda propis “ha sigut com posar un termòmetre al mercat; així sabem qui ve a comprar i què demana”. I el que demana la seva clientela és, bàsicament, “molta qualitat a un preu just, i això és el que fem: una pintura durable, que pugui anar tant en ambients exteriors com interiors, adequada a l'economia de la gent jove”.
El preu de venda al públic d'un esprai de pintura oscil·la entre els 3 i 6 euros. “El que hi ha dins d'un aerosol de 250 ml (125 ml de pintura i 125 ml de gas propel·lent), per cost de producció i de matèria primera supera tot el cost de l'envàs”, recorda Rubio. “És un producte amb el qual nosaltres tenim una marginalitat neta d'entre el 0% i el 5%. En aquest mercat la rendibilitat és molt baixa, però per a nosaltres és suficient”, diu el director general d'una empresa que està preparada “tant per créixer com per decréixer”.
El 50% dels proveïdors de primeres matèries de Montana Colors (empreses del sector químic, plàstic i envasos metàl·lics) són europeus: holandesos, italians, portuguesos... El gas, per exemple, els arriba de Rotterdam a través d'un importador català.
Sempre innovant.
L'empresa que dirigeix Rubio –amb una plantilla de 160 treballadors, més de la meitat dels quals són dones i amb una mitjana d'edat de 34 anys– és una de les que tenen una gamma més gran de colors (centenars) i matisos pel que fa a pintura en aerosol. Amb tot, Montana també està innovant amb altres productes del camp de les belles arts, com ara pintures acríliques i retoladors.