Miquel Camps vol ampliar la cartera de botigues de luxe i internacionals
Fan instal·lacions integrals a locals del sector del ‘retail'.
Transmet amb paraules la mateixa empenta que demostra en el terreny empresarial. Dirigeix la firma familiar des de fa quinze anys i no ha parat de reinventar-se. Desconeix l'any en què el seu besavi va crear el negoci, però té clar que va ser “fa més de cent anys” al carrer Ausiàs March de Barcelona. Des de llavors, han plogut molts canvis. L'avi va traslladar el negoci on continua ara: a Sant Vicenç dels Horts. El pare es va encarregar de fer créixer el negoci com a instal·lador d'electricitat i lampisteria d'edificis de pisos i locals aprofitant el boom immobiliari. En concret, segons explica Camps, el pare va fer-se un nom a tot Catalunya pel que fa a les instal·lacions en oficines bancàries. Amb l'actual director va arribar la diversificació del negoci i l'aposta per reformes integrals -electricitat, lampisteria, climatització i instal·lacions informàtiques– en el sector de la venda al detall (retail). Ara ho té clar: “Ens hem especialitzat en botigues de luxe i internacionals. La clau ara és anar augmentant la cartera de clients.” Tot i això, no han deixat totalment de banda els projectes en oficines bancàries.
Miquel Camps SA va facturar 2 milions d'euros l'any 2013. Camps sap, i a més de primera mà com a president de Pimec Joves, que la situació per a les empreses no és fàcil, però confia en la qualitat del servei que ofereix i en l'honestedat amb què treballa per mantenir i fer nous clients. “El meu pare em va donar una lliçó: si una cosa val un euro t'interessa vendre-la per 1,5. Mai la venguis per 4 perquè quedaràs retratat.” Catalunya s'ha convertit en el seu principal mercat de treball, tot i que també ha fet encàrrecs a la resta de l'Estat. De moment descarta el salt internacional, ja que considera que per oferir un servei de qualitat s'ha de conèixer ben bé com funciona tot, fent referència a temes com per exemple la legislació del país, les llicències, etc.
Entre els clients de Miquel Camps SA hi ha botigues molt conegudes, com ara Nike, Tiffany, Mango, HM, Imaginarium, Ermenegildo Zegna, Massimo Dutti, la cadena de restaurants Ginos i Condis. Posa un parell d'exemples per mostrar quin és l'abast de l'empresa. “Ens hem encarregat de la reforma de la botiga del Camp Nou del Barça. Nike ha confiat en nosaltres per fer tres plantes en sis setmanes”, explica, i afegeix: “Al passeig de Gràcia, hem treballat a les botigues de Geox, Mango, Nike, Escada...” Han aconseguit fer-se un nom en el sector treballant-hi durant més de deu anys, oferint un servei de qualitat en poc temps i una bona comunicació: “L'anglès és essencial per contactar i treballar amb empreses estrangeres”, explica. Als locals on treballen hi posen des del cablejat elèctric fins a la il·luminació, l'aire condicionat i la xarxa informàtica.
A banda d'innovar en el negoci familiar –que va passar de fer pisos a oficines bancàries per tot Catalunya, i ara locals–, Miquel Camps s'ha erigit com un emprenedor muntant dues empreses entre el 2010 i el 2011: Miquel Camps SL i Tadexa 2010 SL. Totes dues fan de complement de la primera, però són independents. Miquel Camps SL es dedica a la instal·lació de climatització. És com ell mateix explica una start-up, malgrat que, com diu, “moltes vegades aquest concepte s'associï més a la tecnologia”. En el cas de Tadexa, amb un altre soci, Camps dirigeix una fàbrica amb una plantilla de vuit treballadors a Sant Vicenç dels Horts, que s'encarrega de fer els conductes de xapa de ventilació. “Ens trobàvem que a l'hora de fer les instal·lacions als locals era molt difícil trobar conductes quadrats o rodons de mides més petites”, explica Camps. L'empresari va veure una nova veta de mercat i va decidir invertir-hi. Deixa clar, però, que ser emprenedor no és gens fàcil, i reconeix que tenir al darrere un negoci familiar l'ha ajudat molt. “Als EUA el 80% dels emprenedors que no se'n surten amb una primera empresa ho tornen a intentar. Aquí no arriba al 20%”, afirma Camps, per explicar que en altres cultures es valora molt més la iniciativa empresarial perquè ho veuen com un aprenentatge.
Camps és en essència un empresari i emprenedor a qui li agrada el que fa i hi aplica moltes hores. La diversificació de la feina i el domini d'un tercer idioma, en aquest cas l'anglès, han estat claus perquè, tot i la crisi econòmica, es mantingui un negoci familiar centenari. “La clau és no perdre clients, no estar parats”, afirma.
Facturació
2 M€
Treballadors
20
Altres empreses
2
Camps, president de Pimec Joves
Com a president de Pimec Joves, Miquel Camps ho té molt clar: “Com a país no ens podem permetre el luxe que una nova empresa amb talent que sigui viable empresarialment s'enfonsi per motius que no siguin estrictament empresarials. És adir, que fabricant a tres i venent a quatre s'enfonsi per motius que no siguin empresarials estrictament.” Va arribar a la presidència de la institució l'any 2012 i es va plantejar com a objectiu, consensuat amb el president de Pimec, introduir joves empresaris en els òrgans de direcció incloent les catorze territorials, les sectorials i la junta directiva. Aquest treball s'ha anat fent i, per exemple, ja hi ha presidents de Pimec Joves al Baix Llobregat, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental, el Maresme, Lleida, Tarragona i la Catalunya central. A més d'això, cada territori està creant els seus grups de treball. Segons explica Camps, a banda de donar cobertura a les start-up, també volen ser la veu i destacar el valor de la feina dels fills d'empresaris de segones i terceres generacions que han apostat per diversificar o exportar, coses que els seus pares no es van veure obligats a fer però que, pel president, són claus per mantenir la productivitat del teixit empresarial.
Miquel Camps vol ampliar la cartera de botigues de luxe i internacionals