Hoko multiplica la producció i s'obre al mercat exterior
L'empresa de Mataró de roba tècnica esportiva s'ha especialitzat en dissenys amb microfibra de polipropilè. Vol establir una xarxa de franquícies aquí i a fora
Hoko és una marca de roba per a esportistes que requereixen equipaments tècnics per sortir a córrer, anar amb bici o fer triatlons. El propietari, Joaquín León, sabia on es posava quan va decidir muntar l'empresa només fa cinc anys. La seva llarga experiència com a corredor i els coneixements del tèxtil portant la producció d'una fàbrica no el van fer dubtar de dissenyar-se la roba que li agradaria portar per sortir a córrer.
Va decidir-se a fer-ho quan li va arribar a les mans la microfibra de polipropilè, un fil sintètic que ofereix elasticitat i resistència.“És una fibra sintètica que té millors característiques que el cotó, perquè manté una temperatura molt agradable, fresca a l'estiu i càlida a l'hivern, que no fa suar i que permet la compressió que necessita l'esportista”, explica. Altres avantatges és que les peces s'assequen amb rapidesa, no provoquen olors i són hipoal·lergèniques.
L'empresa es va crear el 2009 a Mataró i el negoci familiar no ha deixat de créixer, amb la incorporació de la segona generació, i ocupant una plantilla de 12 persones. La facturació el 2013 va ser de 1,2 milions d'euros i la previsió és assolir els 4 milions aquest 2014.
El propietari no amaga que el creixement és de “vertigen” i assegura que la demanda del producte l'obliga a continuar innovant amb noves matèries i articles.“La gent s'ha llançat a fer esport i això no s'atura, sinó que va a més”, apunta. L'exemple més clar el té a l'empresa, on tots els treballadors són esportistes. “Ells millor que ningú saben com vendre i explicar les prestacions de la roba que fem.”
En poc temps Hoko s'ha posicionat entre les empreses més reconegudes que assisteixen a les fires que es fan a les competicions esportives i maratons com la de Madrid de fa unes setmanes. La capital espanyola és la zona on Hoko té més clientela, ja que segons el propietari allà hi ha molta tradició i l'afició a les curses de muntanya.
La clau d'internet.
Fins ara els clients contactaven amb l'empresa per fer les comandes però els pròxims mesos s'obrirà la botiga virtual, traduïda al francès i l'alemany, per augmentar vendes des de qualsevol punt del món. “Tenim una bona eina amb internet, perquè els mateixos corredors parlen de nosaltres als blocs especialitzats. Molts contacten amb nosaltres i ens demanen consell de com equipar-se per fer les curses.”
Les vendes al mercat exterior no han deixat de créixer i les previsions són passar de les 40.000 peces a un volum de 300.000 peces a l'any. La col·lecció s'ha ampliat fent roba tècnica esportiva per a nens, roba interior i mitjons. “Hi ha famílies que tots surten a córrer i ja hi ha competicions infantils i clubs.”
franquícies arreu.
El pla d'expansió obliga a guanyar espai a les noves instal·lacions, amb un magatzem de 1.000 m², que s'ha automatitzat per poder servir amb rapidesa tant les comandes d'internet com per abastir les botigues.
Facturació
1,2 M €
Treballadors
12
Any de fundació
2009
Tallers a prop de casa
“Creixem aquí o no creixem.” El creador d'Hoko té clar que el seu model de negoci no passa per marxar a fora a produir buscant costos més barats. “És una manera de fer país donant feina a la gent d'aquí.” Amb aquesta filosofia va anar a buscar el teixidor a Malgrat de Mar i a Pineda per fer la confecció, donant feina a una vintena de persones que treballen per a la marca. La inversió en maquinària i la recerca amb els teixits permet treure nous productes. León pensa ara treure complements de la marca, com motxilles.
Hoko multiplica la producció i s'obre al mercat exterior