Un 56% més de reclamacions a Consum
Les preferents i el deute subordinat suposen el 30% de les queixes que van fer els gironins el 2013, seguits per les telecomunicacions
Els gironins van fer un total de 5.500 reclamacions a l'Agència Catalana del Consum (ACC) durant l'any passat. Una xifra que representa un increment del 56,51% respecte al 2012, i la major part, fins a 1.659 reclamacions, feien referència a participacions preferents o deute subordinat de Catalunya Caixa. La resta, 3.891, s'adreçaven en un 49% dels casos a serveis de telecomunicacions i internet, seguits per serveis d'electricitat, gas i aigua (17,1%) i béns de consum (15,3%).
Aquestes són algunes de les dades que el director de l'ACC, Alfons Conesa, va fer públiques ahir a Girona durant la presentació del balanç d'actuacions a la demarcació. Conesa va recordar que l'any passat va ser el primer en què totes les oficines comarcals d'atenció al consumidor estaven connectades en línia amb l'ACC. En aquest sentit, les dades indiquen que, a banda de les reclamacions gestionades directament per l'ACC, va ser a la Garrotxa on es van presentar més reclamacions (693), seguida per l'Alt Empordà (479) i el Gironès (473).
Si bé el nombre de reclamacions dels gironins ha augmentat en un any, el nombre de consultes, en canvi, ha disminuït un 4,75%, amb un total de 9.075. D'aquestes, 1.200 van ser ateses directament a través de l'ACC i va ser també el Consell Comarcal de la Garrotxa on se'n van atendre més (2.327).
Pel que fa als casos resolts a través de mediació, se n'han resolt 1.207 –un 40% menys que el 2012–, mentre que n'hi ha hagut 688 de resolts per arbitratge de consum, quatre vegades més que l'any anterior. Aquests casos de laudes són deguts, majoritàriament, al procés de tramitació de preferents i deute subordinat –en un 82%–, seguits, a molta distància, del transport –11,5% dels laudes–. En el cas de les sancions, l'any passat es van fer fins a 91 expedients sancionadors a la demarcació.
Consum dicta fins a 600 laudes favorables als afectats
De les 5.500 reclamacions de gironins sobre consum que va rebre l'any passat l'ACC, fins a 1.659 corresponien a Catalunya Caixa. Mentre el procés per resoldre aquestes reclamacions continua en marxa, de moment ja s'han dictat 600 laudes favorables a ciutadans gironins que havien adquirit o participacions preferents o deute subordinat. En aquests casos, va explicar Conesa, s'ha permès als afectats recuperar pràcticament el 100% dels estalvis. Pel que fa a comarques, la majoria de reclamacions en aquest àmbit van tenir lloc al Gironès –un total de 503 reclamacions–, seguida de la Selva (297), el Baix Empordà (258), l'Alt Empordà (245), la Garrotxa (155), la Cerdanya (111), el Ripollès (52) i el Pla de l'Estany (38). L'ACC calcula que, a tot Catalunya, a finals d'aquest any s'hauran emès 40.000 laudes favorables als clients de Catalunya Caixa i que això suposarà que es retornin uns 400 milions d'euros als clients catalans.
El 64,8% dels objectes retirats eren joguines
L'any passat es van retirar un total de 76.428 productes del mercat a Catalunya; la major part eren joguines (64,8%), seguides per adaptadors i material elèctric (22,9%), articles de cura personal (6,9%) i equips de protecció individual, com ara cascs (5%). La majoria dels productes retirats procedien de l'Àsia (68,30%), el 13,34% procedien d'Europa, l'11,65% eren d'origen desconegut i el 6,7% procedien d'altres països extracomunitaris. Entre els objectes assenyalats com a perillosos, per exemple, hi havia models dels llums que es posen als arbres de Nadal, o joguines tòxiques per a nens.
El 23,8% de denúncies, en turisme i restauració
El 2013 els gironins van presentar 256 denúncies per vulneració dels drets dels consumidors a l'ACC, un 35,45% més. Els béns de consum i compra de productes –des d'aliments fins a begudes, articles de vestir i calçat, articles d'oci, passant per aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris– sumen el 31%. En segon lloc, un 23,8% feien referència a serveis de restauració i turisme. En menys mesura, les denúncies eren per serveis generals de consum i subministraments bàsics.
Telefonia i internet reuneixen les queixes dels consumidors
Les companyies de telecomunicacions i internet són –darrere el sector financer– les que van concentrar un nombre més elevat de reclamacions a les comarques gironines. Així, van concentrar el 49,7%. I en el cas de les denúncies, aquestes van ser el 7,8% del total de les denúncies presentades a la demarcació.
Segons l'ACC, la companyia France Telecom (Orange) va ser la que va concentrar un nombre més elevat de reclamacions (453), el 39,99% de les quals es van resoldre (152 a través de mediació i dues per laude arbitral). El tercer lloc l'ocupa Telefónica, amb 356 reclamacions i un índex de resolució del 32,3% (94 per mediació i 21 per laude), seguida de la també companyia de telefonia Vodafone (349 reclamacions) i de l'energètica Endesa (279).
L'ACC va emetre 91 sancions, per un valor de 462.021 euros
Durant l'any 2013, en les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a les comarques gironines es van derivar un total de 91 expedients resolts amb sanció, un 4,2% menys que el 2012. L'import total de les multes va ser de 462.021 euros, un 25,56% més. Segons l'ACC aquesta dada s'explica per la política de segona volta que es va començar a aplicar l'any passat en l'actuació inspectora en què es prioritza la tasca informativa i només s'incoa expedient en cas d'incompliment reiterat. En total, l'ACA va fer a la demarcació un total de 1.570 actuacions d'inspecció –un 25,24% menys que el 2012–. La tasca d'inspecció es fa a través de denúncies dels consumidors o d'ofici, segons explicava ahir Conesa, acompanyat del delegat del govern a Girona, Eudald Casadesús i el delegat territorial Ferran Roquer.