Teixint la trama local
La deslocalització industrial, primer, i la crisi econòmica, després, han castigat durament el teixit de petits productors de Catalunya. Tant és així que la generació de joves creadors tenen dificultats per mantenir-se fidels al principi que guia a molts d'ells de no comprar fora allò que poden trobar aquí. A la desaparició dels seus proveïdors habituals se suma el fet que els pocs que van quedant són difícils de trobar, ja que molts d'aquests supervivents no tenen ni pàgina web i alguns prefereixen no tenir-ne.
En aquest entorn cada cop més restringit, els petits dissenyadors de moda, de joies o de complements de pell miren de compartir els seus contactes entre els col·legues i així anar trampejant la situació, però no sempre és fàcil: “Tinc moltes dificultats per trobar empreses de gènere de punt que em puguin proveir per fer les meves creacions; per a mi fer encàrrecs a la Xina no és una opció perquè ni a ells els interessen les petites comandes ni jo vull donar feina fora”, explica Alícia Roselló, una jove dissenyadora apassionada per rescatar antigues tècniques artesanals que reconeix que a vegades s'ha hagut de conformar amb les restes de sèrie de grans firmes.
Roselló i dos col·legues més, Emma Pardos, dissenyadora de bosses, i Daniel Levy, creador de complements de pell, van decidir fa un any obrir els seus quaderns de contactes i penjar-los a internet i convidar que tothom ho faci. L'objectiu és tenir un directori al més complet possible sobre proveïdors de materials i productes amb capacitat per abastir tota aquesta generació de joves artesans i compradors compromesos amb el consum de proximitat. “Hi ha una gran necessitat de coneixement”, subratlla Roselló. “Pretenem donar visibilitat a tots aquests fabricants per reforçar els punts més febles de la cadena de producció i que hi hagi un equilibri”, explica Pardos.
El resultat és la guia de producció local Cuaderno Brillante, que ja té una cinquantena de perfils de proveïdors de tot l'Estat -si bé la majoria són de Catalunya- que es poden cercar per material, procés o àrea geogràfica. Cada usuari pot elaborar el seu propi quadern amb els proveïdors preferits.
Un ampli ventall.
El que no vol ser Cuaderno Brillante és un aparador de dissenyadors que ofereixin els seus serveis, tot i que han rebut “moltes sol·licituds d'aquest tipus”, reconeix Pardos.
Per arribar al mig centenar de productors, els tres joves han hagut d'invertir el seu temps lliure per localitzar aquests candidats i recopilar la informació necessària per fer-ne una fitxa. Ara l'objectiu és guanyar massa crítica i animar els productors perquè s'hi apuntin; per això recorden que el registre és gratuït.
Alícia Roselló i Emma Pardos pensen que Cuaderno Brillante neix en un bon moment pel ressorgiment del bricolatge, les tècniques artesanals i la consciència que els aparells electrònics, els mobles o les sabates es poden reparar quan s'espatllen i que no cal llençar-los.
Els tres creadors de Cuaderno Brillante aspiren que la guia de producció local no sigui una eina d'ús exclusiu del col·lectiu de dissenyadors i conviden a conèixer-la a altres gremis com ara els creadors audiovisuals, periodistes, organitzadors d'esdeveniments, instal·ladors d'exposicions, etcètera, per tal que en el transcurs de la seva activitat acudeixin als productors que tenen prop de casa i que ho fan amb qualitat. “És la manera de generar riquesa i feina en el nostre entorn”, diu Roselló.