Objectiu: vendre els seients buits dels avions
Dos emprenedors vallesans han creat Wayna, empresa que a través de la seva web posa a la venda seients buits 24 hores abans del vol
Pau Sendra, de Bigues i Riells, i Ferran Blanché, de Cardedeu, són dos dels impulsors d'un projecte d'empresa (start-up) que comercialitzarà els seients buits dels avions. Segons els dos joves del Vallès Oriental, cada dia volen prop de 700.000 seients buits per l'espai aeri i això els ha obert un nínxol de negoci que ara volen explotar. L'empresa, amb el nom de Wayna Aero SL, va ser escollida dins de la societat Lanzadera -un projecte de Juan Roig, fundador de Mercadona, per accelerar la creació d'empreses- i va rebre suport econòmic per valor de 200.000 euros, i també suport logístic, com la cessió d'unes oficines a València. La idea de negoci és aprofitar els seients buits de cada vol. D'aquesta manera, a través de la web flywayna.com l'usuari podrà comprar el seient durant les últimes 24 hores abans de l'enlairament a un preu molt assequible, al voltant dels 40 euros. Els vols que s'ofereixen són d'un sol trajecte. L'objectiu dels emprenedors vallesans és captivar tot aquell públic jove que viatgi sense gaire previsió. “El secret del preu reduït és que, si no es vengués, aquest seient es perdria”, explica Pau Sendra. Els quatre impulsors de Wayna estan ara en converses permanents amb les principals aerolínies del país per tancar els convenis necessaris per tirar endavant el projecte. Un dels punts clau per oferir un preu molt reduït és evitar la competència directa entre les companyies. “Els buscadors d'ús més generalitzat solen buscar la competència, la comparació de preus. Nosaltres busquem un mercat més col·laboratiu: com més aerolínies hi hagi, més gros és el pastís”, apunta Sendra. En aquesta línia, Wayna no revelarà al client la companyia amb què volarà (“tot i que totes són de primera línia”, matisa Pau Sendra) i mai no s'oferirà el mateix trajecte en dues companyies diferents. Els dos vallesans van estudiar junts enginyeria aeronàutica a la seu de Castelldefels de la Universitat Politècnica de Catalunya i amb el màster que van cursar van veure una sortida de negoci a aquest projecte. Ara, el pròxim objectiu és aconseguir que l'abril del 2015 el projecte ja estigui operatiu i hagi demostrat un bon volum de vendes. Aquell mes, Lanzadera deixarà de donar suport logístic al projecte, i la continuïtat dependrà de localitzar nous inversors. “A l'abril ja hem d'haver sortit al mercat. Com més haguem venut, més valor tindrà l'empresa i més fàcil serà que entrin inversors”, comenta Sendra.
la prova pilot, un pas decisiu.