Gran angular

Si no pots derrotar els pirates, convida'ls a rom

La lluita, sense èxit, contra el pirateig ha derivat en apostes de negoci per treure'n profit

La companyia NEC desenvolupa un telèfon que permet caçar articles falsificats

John Silver, el capità Garfi o Jack Sparrow són noms de pirates de fama internacional (ni que sigui una fama fictícia), però a Catalunya la bandera pirata es pot relacionar de manera més directa als almogàvers i les seves brutals carnisseries o al malèvol Barba-rossa (les seves incursions a Badalona, l'Empordà o Ebre amunt fins Amposta deixaven un rastre de mort i destrucció).

D'un temps ençà el terme pirateig ha perdut sang i fetge i s'associa, més que no pas a personatges d'ull tapat i lloro a l'espatlla, a aquell company de feina que està al cas de totes les sèries, a aquell cunyat que ha aconseguit enllaunar una fonoteca d'enveja o a aquell nebot que porta la darrera samarreta del Barça abans fins i tot que sigui presentada i que té un amic que et pot passar l'última novetat de la cartellera cinematogràfica.

Calcular l'impacte global de la pirateria és una feinada ingent de sumar i sumar números; segons la Lliga de Futbol Professional (LFP) el pirateig del senyal d'emissió dels partits resta cada any 500.000 abonats a les televisions de pagament i té un impacte de 150 milions d'euros. Igualment, un estudi fet per CEG TEK International, una companyia nord-americana experta en protecció dels drets d'autor, revela que 3,7 milions d'usuaris d'internet accedeixen diàriament i de manera il·legal als serials de moda.

Alia't amb l'enemic.

El més descarregat és Juego de Tronos (una mitjana de 6 milions de descàrregues per episodi) però això, lluny de preocupar els responsables de la cadena que en té els drets, el canal HBO, és motiu indissimulat de celebració: “És millor que guanyar un premi Emmy”, deia un dels executius de la cadena. No és que menyspreïn els que són els premis per excel·lència del món televisiu, però l'impacte en publicitat que ha donat la difusió de la sèrie via pirateig ha estat impagable.

L'històric grup de heavy Iron Maiden ha sabut revertir el pirateig en clients de pagament. Analitzant l'origen de les descàrregues van descobrir una bossa de fans potencials a Sud-amèrica i el grup hi va centrar la gira. L'èxit va ser total (només en un concert a São Paulo ja van ingressar l'equivalent a 2 milions d'euros) i van sumar 3 milions de fans a les xarxes socials.

NEC, el fabricant de telèfons, també ha vist un filó en el pirateig i ha desenvolupat un telèfon capaç de detectar les falsificacions (sobretot pensat per a casos de dubte en articles de roba i bosses de mà de luxe). L'usuari que tingui aquest telèfon en farà prou de fer una foto a l'objecte dubtós i el telèfon li verificarà o no l'autenticitat.

Disney, per la seva part, ha patentat un cercador (de l'estil de Google) capaç de detectar les pàgines que es nodreixen del pirateig i les veta dels primers llocs de la mostra de resultats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia