Si no pots derrotar els pirates, convida'ls a rom
La lluita, sense èxit, contra el pirateig ha derivat en apostes de negoci per treure'n profit
La companyia NEC desenvolupa un telèfon que permet caçar articles falsificats
John Silver, el capità Garfi o Jack Sparrow són noms de pirates de fama internacional (ni que sigui una fama fictícia), però a Catalunya la bandera pirata es pot relacionar de manera més directa als almogàvers i les seves brutals carnisseries o al malèvol Barba-rossa (les seves incursions a Badalona, l'Empordà o Ebre amunt fins Amposta deixaven un rastre de mort i destrucció).
D'un temps ençà el terme pirateig ha perdut sang i fetge i s'associa, més que no pas a personatges d'ull tapat i lloro a l'espatlla, a aquell company de feina que està al cas de totes les sèries, a aquell cunyat que ha aconseguit enllaunar una fonoteca d'enveja o a aquell nebot que porta la darrera samarreta del Barça abans fins i tot que sigui presentada i que té un amic que et pot passar l'última novetat de la cartellera cinematogràfica.
Calcular l'impacte global de la pirateria és una feinada ingent de sumar i sumar números; segons la Lliga de Futbol Professional (LFP) el pirateig del senyal d'emissió dels partits resta cada any 500.000 abonats a les televisions de pagament i té un impacte de 150 milions d'euros. Igualment, un estudi fet per CEG TEK International, una companyia nord-americana experta en protecció dels drets d'autor, revela que 3,7 milions d'usuaris d'internet accedeixen diàriament i de manera il·legal als serials de moda.
Alia't amb l'enemic.
L'històric grup de heavy Iron Maiden ha sabut revertir el pirateig en clients de pagament. Analitzant l'origen de les descàrregues van descobrir una bossa de fans potencials a Sud-amèrica i el grup hi va centrar la gira. L'èxit va ser total (només en un concert a São Paulo ja van ingressar l'equivalent a 2 milions d'euros) i van sumar 3 milions de fans a les xarxes socials.
NEC, el fabricant de telèfons, també ha vist un filó en el pirateig i ha desenvolupat un telèfon capaç de detectar les falsificacions (sobretot pensat per a casos de dubte en articles de roba i bosses de mà de luxe). L'usuari que tingui aquest telèfon en farà prou de fer una foto a l'objecte dubtós i el telèfon li verificarà o no l'autenticitat.
Disney, per la seva part, ha patentat un cercador (de l'estil de Google) capaç de detectar les pàgines que es nodreixen del pirateig i les veta dels primers llocs de la mostra de resultats.